Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

autoguiding

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

autoguiding

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Momenteel bezit ik een losmandy GM-8 montering en een atik 16 HR ccd camera. Met deze setup zou ik graag willen gaan autoguiden.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe dat nu in zijn werking gaat.
    Mijn voorkeur gaat uit naar een interface van shoestring of eventueel de interface van Albert van Duin.

Graag zou ik gewoon eens een aansluitschema zien van een autoguider
    in kombinatie met een PC en telescoop.

Veel site hebben het altijd over de autoguiderpoort op de montering. maar ik heb ook een autoguiderpoort op mijn atik 16 HR zitten
    Hoe zit het hiermee in combinatie met bovengenoemde interfaces ?

Wie o wie heeft hier al ervaringen mee en kan mij iets verder helpen.

alvast bedankt voor de moeite.

groetjes
    Arend van der Salm
    http://www.inhetdonker.nl
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Hoi Arend, voor jouw camera weet ik het niet specifiek. Maar in principe moet het ongeveer hetzelfde gaan als bij mijn opstelling.
    Ik gebruik zelf (als test nog) een eenvoudig Meade LPI als autoguider. De USB uitgang van de LPI gaat de pc in, en de software stuurt via de seriele (rs232) poort de montering aan (een aangepaste/ opgevoerde HEQ-5 met andere electronica en motoren). De gangbare protocollen zijn meestal het Meade LX200 protocol of het SBIG ST4 protocol .
    De software (ik gebuik bijv k3ccdtools) zorgt voor de koppeling tussen usb en serieel.
    Ik gebruik dus geen adapter. Alles gebeurt softwarematig. Maar ik weet niet of ik je hiermee help.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

guiding

Okee,

Ik durf het haast niet te vragen maar zou je een een schemaatje kunnen teken hoe dan de bedrading loopt.
      Ik heb ook K3ccd tools. maar waar zit hierdan de autoguidingtool ?

En heb je er al goede resultaten mee geboekt?

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

De nieuwste versie van K3ccd kan overweg met generieke LX200 interfaces. Dat stukje electronica is specifiek voor mijn montering gemaakt en past zeker niet op jouw losmandy.
        Dus misschien heb je een interface van losmandy -->pc nodig die lx200 praat (dat is wel het meest voorkomende protocol). Volgens mij heeft die Nederlander dat.
        De LPI is dan trouwens alleen als autoguider bedoeld. Ik maak de foto“s dan met mijn 300d.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

guiding

Origineel geplaatst door Nop
          De nieuwste versie van K3ccd kan overweg met generieke LX200 interfaces. Dat stukje electronica is specifiek voor mijn montering gemaakt en past zeker niet op jouw losmandy.
          Dus misschien heb je een interface van losmandy -->pc nodig die lx200 praat (dat is wel het meest voorkomende protocol). Volgens mij heeft die Nederlander dat.
          De LPI is dan trouwens alleen als autoguider bedoeld. Ik maak de foto“s dan met mijn 300d.
          Okee, Nou ik ga wel eens wat mensen zoeken die misschien ervaring hebben met de GM-8. Ik weet alleen dat de shoestring interface kan samen werken met de losmandymontering onder het lx200 en st-4 protocol.

Wellicht heb ik die toch nodig

bedankt voor je uitleg

gr Arend

Commentaar

Hallo Arend

Als ik zo op de atik site kijk, is de 16hr ook een guider de juiste kabel heb je alleen nodig, deze gaat dan op die autoguiderpoort en dan naar je ST4 ingang

Ik gebruik een gemodded webcam als autoguider.
            deze werkt dan via het programma Guidedog . deze gebruikt de Ascom driver om me montering te sturen.

http://www.barkosoftware.com/GuideDog/index.html
            http://ascom-standards.org/drivers.html

Nou denk ik dat je Losmandy ook wel met Ascom kan samenwerken.
            Misschien is dat het proberen waard.

maar nu heb ik een vraagje.
            Je wil met de 16hr gaan volgen. wat wordt dan je opname camera?

de 16hr lijkt me al goed genoeg !

Commentaar

guiding

Origineel geplaatst door Nightsky
              Hallo Arend

Als ik zo op de atik site kijk, is de 16hr ook een guider de juiste kabel heb je alleen nodig, deze gaat dan op die autoguiderpoort en dan naar je ST4 ingang

Ik gebruik een gemodded webcam als autoguider.
              deze werkt dan via het programma Guidedog . deze gebruikt de Ascom driver om me montering te sturen.

http://www.barkosoftware.com/GuideDog/index.html
              http://ascom-standards.org/drivers.html

Nou denk ik dat je Losmandy ook wel met Ascom kan samenwerken.
              Misschien is dat het proberen waard.

maar nu heb ik een vraagje.
              Je wil met de 16hr gaan volgen. wat wordt dan je opname camera?

de 16hr lijkt me al goed genoeg !
              Hoi,

Nee, ik ga met de 16 HR fotograferen en met een atik 1hs guiden.
              Ik denk dat ik de interface van shoestring ga kopen.
              Deze interface wordt namelijk door veel software ondersteund.

Heb jij trouwens ook foto's welke gevolgd zijn met je webcame en guidedog ?

Bedankt voor de uitleg hoor.

gr Arend

Commentaar

Beste Arend,

Ik maak zelf gebruik van een Losmandy G-11 waarvan ik de autoguiding eveneens doe middels een Atik 1HS in combinatie met een Shoestring adapter en GuideDog.

Ik ga er even vanuit dat je een laptop ter beschikking hebt met een parallelle poort. Om met deze setup te kunnen autoguiden heb je alleen een GPINT-PT + GPFC-7 (of een andere lengte) kabel nodig. Je kunt zowel de Ascom drivers als LX200 bij deze vergeten, want dat heb je niet nodig. (ik zou overigens wel een splitter van Shoestring adviseren (GPSPL), want je kunt namelijk of de kabel naar de GPINT-PT inpluggen op het controlepaneel, of de handcontroller, beide gaat niet.)

De hele setup werkt als een relais-box die je direct vanuit GuideDog (options menu) kunt instellen (staat overigens standaard goed). Bestellen via Shoestring gaat snel en probleemloos, mijn envelop ging zelfs zonder enige tussenkomst van de douane direct naar mijn huisadres, dus zelfs geen invoerrechten + btw.

De autoguiding op deze manier via GuideDog werkt prima.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor/lees ik het wel.

Mvg,

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

interface

Origineel geplaatst door ralon73
                  Beste Arend,

Ik maak zelf gebruik van een Losmandy G-11 waarvan ik de autoguiding eveneens doe middels een Atik 1HS in combinatie met een Shoestring adapter en GuideDog.

Ik ga er even vanuit dat je een laptop ter beschikking hebt met een parallelle poort. Om met deze setup te kunnen autoguiden heb je alleen een GPINT-PT + GPFC-7 (of een andere lengte) kabel nodig. Je kunt zowel de Ascom drivers als LX200 bij deze vergeten, want dat heb je niet nodig. (ik zou overigens wel een splitter van Shoestring adviseren (GPSPL), want je kunt namelijk of de kabel naar de GPINT-PT inpluggen op het controlepaneel, of de handcontroller, beide gaat niet.)

De hele setup werkt als een relais-box die je direct vanuit GuideDog (options menu) kunt instellen (staat overigens standaard goed). Bestellen via Shoestring gaat snel en probleemloos, mijn envelop ging zelfs zonder enige tussenkomst van de douane direct naar mijn huisadres, dus zelfs geen invoerrechten + btw.

De autoguiding op deze manier via GuideDog werkt prima.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor/lees ik het wel.

Mvg,

Raimond.
                  Hoi rayomond,

Dat is interessant. De spitter heb ik inderdaad al. Dze heb ik al eens besteld bij losmandy zelf.

Ik heb net de interface besteld bij een bedrijf.
                  Alleen ik heb de USB interface gekocht. Ik heb namelijk net een nieuwe labtop en daar zat geen parallepoort op.

Heb jij misschien ook resultaten(foto's) met deze setup ?
                  En met welke camera neem jij je foto's
                  kun je trouwens guidedog en je captureprogramma tegelijkertijd draaien ?

Ik hoor het graag.
                  Alvast bedankt voor de moeite.

gr Arend van der salm

Commentaar

Beste Arend,

De USB interface was een reactie op het feit dat nieuwe laptops niet langer van een parallelle poort voorzien zijn en vindt inmiddels steeds meer ondersteuning door diverse software. GuideDog heeft echter nog nooit van deze interface "gehoord" dus dat kun je bij deze afschrijven.

Ik heb overigens geen idee of K3CCDTools deze adapter inmiddels ondersteund, het programma "Guidemaster" (http://www.guidemaster.de) doet dat in ieder geval wel, maar ik weet niet hoe goed je duits is, want dit programma is dacht ik alleen in een duitse versie beschikbaar. (freeware).

Ja heb ik, alleen is mijn nieuwe website nog niet klaar. Ik zal straks wel even zo een foto posten.

En met welke camera neem jij je foto's
                    Ik fotografeer meestal gezamelijk met een vriend, we gebruiken een Canon 350D en een Canon 20D.

Ja, dat is geen probleem. Capture programma voor de 350D is DSLRFocus. Voor de 20D gebruik ik de programmeerbare afstandsbediening TC-80N3.

Gr.

Raimond.
                    i love astronomie

Commentaar

foto

Beste Arend,

De USB interface was een reactie op het feit dat nieuwe laptops niet langer van een parallelle poort voorzien zijn en vindt inmiddels steeds meer ondersteuning door diverse software. GuideDog heeft echter nog nooit van deze interface "gehoord" dus dat kun je bij deze afschrijven.

Ik heb overigens geen idee of K3CCDTools deze adapter inmiddels ondersteund, het programma "Guidemaster" (http://www.guidemaster.de) doet dat in ieder geval wel, maar ik weet niet hoe goed je duits is, want dit programma is dacht ik alleen in een duitse versie beschikbaar. (freeware).

Ja heb ik, alleen is mijn nieuwe website nog niet klaar. Ik zal straks wel even zo een foto posten.

[quote:nyuu8a0w]En met welke camera neem jij je foto's
                      Ik fotografeer meestal gezamelijk met een vriend, we gebruiken een Canon 350D en een Canon 20D.

Ja, dat is geen probleem. Capture programma voor de 350D is DSLRFocus. Voor de 20D gebruik ik de programmeerbare afstandsbediening TC-80N3.

Gr.

Raimond.[/quote:nyuu8a0w]

Bedankt voor de info.
                      Ben benieuwd naar je foto's.
                      gr Arend
                      http://www.inhetdonker.nl

Commentaar

En bij deze zoals beloofd een foto met de genoemde setup:

M97 "Owl Nebula" + M108

Data:
                        15 x 300 sec @ ISO800
                        Orion 80mm f7.5 ED
                        Losmandy G-11
                        Canon 20D, Baader UHC-S filter
                        Autoguiding - Atik1HS, 60/700 achro, GuideDog
                        Gebruikte software: DSLRFocus, ImagesPlus & Photoshop CS2

http://members.home.nl/raimond.lony/...06_800x600.jpg

Mvg,

Raimond.

p.s. img tag werkt op een of andere manier niet, foto wordt niet getoond op 800x600, heb er maar een url van gemaakt.
                        i love astronomie

Commentaar

guiding

En bij deze zoals beloofd een foto met de genoemde setup:

M97 "Owl Nebula" + M108

Data:
                          15 x 300 sec @ ISO800
                          Orion 80mm f7.5 ED
                          Losmandy G-11
                          Canon 20D, Baader UHC-S filter
                          Autoguiding - Atik1HS, 60/700 achro, GuideDog
                          Gebruikte software: DSLRFocus, ImagesPlus & Photoshop CS2

http://members.home.nl/raimond.lony/...g<br /> <br />

Mvg,

Raimond.

p.s. img tag werkt op een of andere manier niet, foto wordt niet getoond op 800x600, heb er maar een url van gemaakt.

Hallo,
                          Kijk, dat zijn gewoon mooie ronde sterretjes. Super hoor.

Bedankt voor het mailen. Mijn interface komt over 5 dagen ongeveer.
                          ben benieuwd.

gr Arend

Commentaar

Even een update inzake GuideDog en de GPUSB interface.

Naar het schijnt is er een ASCOM driver gemaakt waarmee GuideDog toch met de usb interface kan communiceren.

Linkje naar de ascom driver:

http://barkosoftware.com/ipw-web/bul...opic.php?t=403

Groeten,

Raimond.

p.s. Volgens Steve komt de nieuwe versie van GuideDog v2.0.0 binnen enkele weken uit.
                            i love astronomie

Commentaar

guiding

Even een update inzake GuideDog en de GPUSB interface.

Naar het schijnt is er een ASCOM driver gemaakt waarmee GuideDog toch met de usb interface kan communiceren.

Linkje naar de ascom driver:

http://barkosoftware.com/ipw-web/bul...opic.php?t=403

Groeten,

Raimond.

p.s. Volgens Steve komt de nieuwe versie van GuideDog v2.0.0 binnen enkele weken uit.
                              Ja dat klopt. Ik heb hem al gedownload. Nu nog even wachten op mijn interface. kan hast niet wachten. Ook nog even helder worden.

Gr arend

Commentaar

Werken...
                              X