Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zoomlenzen, f/ratio's, beeldveld, belichtingstijden, aargh!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zoomlenzen, f/ratio's, beeldveld, belichtingstijden, aargh!

Ik wil graag de komeet op de gevoelige plaat (ja, op 35mm film dus) vastleggen.

Mijn beschikbare materiaal:

-zoomlens 70-150mm 1:3.5
    -zoomlens 70-210mm
    -50mm standaardlens
    -28mm groothoek
    -2x teleconverter

Wat moet ik in vredesnaam gebruiken en hoe lang moet ik belichten? Heren professionals, leeft u uit.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Het is een schatting hoor, maar ik vermoed dat je het mooiste resultaat kan halen met de 210mm.
    Alleen heb je er niet bij staan welk diafragma die heeft op 210mm.
    Die teleconverter gooit je diafragma nog verder omlaag helaas.
    Tja en die belichting, ik zou gewoon wat uitproberen. 1minuut, 2 minuten, 3 minuten enzovoort.
    Wel zul je goed moeten gaan volgen!!

Ik zou trouwens ISO400 gebruiken.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Het is een schatting hoor, maar ik vermoed dat je het mooiste resultaat kan halen met de 210mm.
      Alleen heb je er niet bij staan welk diafragma die heeft op 210mm.
      geen idee, Ossi. Alles wat ik weet is dat de lensdoorsnede 52mm is en dat het diafragma gewoon in te stellen is op 4.5. Of is dat een heel stomme opmerking..?

Commentaar

TJa ik weet niet Roel, meestal is het toch zo dat die dan geldt voor de laagste vergroting en dat je dan voor de hogere vergroting dan weer een kleiner diafragma krijgt?
        Misschien bij die van jou niet.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja, dat moet haast wel. Hoe meer je inzoomt, hoe donkerder her beeld wordt. Maar ja, inzoomen moet ik toch. Ik probeer inderdaad gewoon alleen de 210mm volledig ingezoomd met sluitertijden van 2 tot 10 minuten... 10 minuten is haalbaar want mijn m31-foto heb ik ook 10 minuten belicht met dezelfde setup zonder volgfouten.

Commentaar

misschien een beetje laat maar ik zou het ook op de 210mm houden
            in het ergste geval zijn die lensen f/5.6 wat nog redelijk meevalt
            wat jou m31 opname betreft,daar stond ook m32 en m110 op
            dus die komeet moet haalbaar zijn

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Ja, dat moet haast wel. Hoe meer je inzoomt, hoe donkerder her beeld wordt. Maar ja, inzoomen moet ik toch. Ik probeer inderdaad gewoon alleen de 210mm volledig ingezoomd met sluitertijden van 2 tot 10 minuten... 10 minuten is haalbaar want mijn m31-foto heb ik ook 10 minuten belicht met dezelfde setup zonder volgfouten.
              Uuuuhm welke M31 foto??

Commentaar

Deze foto:

Overigens was het vannacht veel te heiig hier, dus ben ik lekker in mijn bedje gebleven...

Commentaar

Werken...
                X