Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

scherpstellen met Hartman masker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

scherpstellen met Hartman masker

Hier onder zie je een foto van M13 perfect scherp. Ik heb een hartman masker gemaakt, echt een aanrader. Het scherpstellen wordt dan echt heel gemakelijk.

Hier de foto van het scherpstellen.

Links onscherp. Naar rechts steeds scherper en helemaal rechts weer onscherp.
    Hieronder het masker

Hallo Ton! Goed he. Simpel en goedkoop. Vooral de driehoek is inderdaad handig.
    Laatst heb ik op de schmidt-kijker met tape een kruis gemaakt. Dan krijg je een soort diffraction spikes. Is iets moeilijker focussen, maar handig als je je hartman masker bent vergeten.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik weet niet of ik het hier even snel tussendoor mag vragen, maar wat is een hartman masker?

Prachtige foto trouwens, Ton!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Een scherpstelhulp.
        Als je aan astrofotografie doet, dan is het enorm lastig om je foto's goed scherp te krijgen. Dat komt (in mijn geval dan) omdat de zoekertjes van camera's erg klein en lichtzwak zijn. Het is bijna onmogelijk om door zo'n priegelvenstertje scherpe foto's te krijgen.
        Op foto nummer 2 van Ton zie je wat je door je camerazoekertje ziet als je op een redelijk heldere ster richt. Probleem met heldere sterren is weer seeingsoverlast (hoe helderder, hoe meer fonkel en des te meer focusproblemen. )
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ik heb het hartman masker ook gebruikt om scherp te stellen op M13
          Je zet het masker, als M13 redelijk scherp is, op de telescoop en dan zie je dat je nog veel scherper kunt.
          Het viel me dus dat het Hartman masker zelfs bij een lichtzwak object als M13 werkt. Bij mijn DSI camera heb ik de mogelijkheid om ook nog digitaal in te zomen, zodat scherpstellen heel gemakkelijk wordt.
          Nu alleen nog de volgfouten proberen te voorkomen.

p.s. weet iemand wat je tegen hotpixels kunt doen. Je schijnt een hot pixel uit te kunnen zetten??? Nu haal ik ze er met fotoshop uit.

Commentaar

Heb je een hotpixel op je DSI dan???
            In dat geval zou ik er mee terug gaan!!

Verder heb ik er nog nooit van gehoord dat je een hotpixel uit kan zetten. Misschien dat je via fotoshop altijd die pixel kan verwijderen ofzoiets via een batch achtig iets. Weet niet precies hoe dat gaat.
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Pixelruis (rode/witte puntjes in je beeld, veroorzaakt door opwarming van je ccd) kun je compenseren dmv het maken van een dark frame.
              Hoe doe je dat? Gewoon een foto van gelijke belichtingstijd maken na afloop van je fotosessie met de lensdop/kap erop. Dan krijg je alle ccd ruis op een zwarte achtergrond. Die kun je van je foto's 'aftrekken'. Dwz. Je haalt je ccd pixelruis eruit.

Commentaar

En zo haal je hot pixels er ook uit. Die staan namelijk altijd op dezelfde plek.

Met "flat fields" kun je het tegenovergestelde doen; dode pixels verwijderen en onregelmatige CCD respons corrigeren.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Hoe moet je zo'n masker maken. Moet je een een bepaalde afstand tussen de gaten respecteren?
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Zie dit draadje:
                    http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=996
                    In principe volstaat een ruwe benadering.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Zie dit draadje:
                      http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=996
                      In principe volstaat een ruwe benadering.
                      Waarvoor is dat driehoekje dan? Ik wil namelijk ook gaan maken voor mijn 350d dslr camera.

Commentaar

Het driehoekje heeft als doel te zien of je voorbij de scherpte bent of niet. Zo zie je of je buiten focus bent of binnen focus. Staat het driehoekje buiten de 2 rondjes moet je focusser een slagje terug en andersom.

Commentaar

Heeft iemand nog een plaatje hiervan? Ik wil hem nu namelijk maken voordat ik op vakantie ga naar amerika.

Commentaar

ik zie helemaal geen foto's ?

alleen maar het bekende rode kruisje
                            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ben er zelf ook in geintresseerd want ik vind het idd erg moeilijk op de laptop scherp te stellen. Heb gezocht op dit forum en kwam deze link tegen: http://rao.150m.com/Focusaid.html

Nog niet helemaal gelezen maar lijkt me wel informatief.
                              Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
                              X