Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeetfotografie? Hoe?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Komeetfotografie? Hoe?

Eigenlijk heb ik geen idee hoe ik een komeet mooi op de plaat kan zetten. Is er iemand hier met kennis daarvan?
    Bedankt alvast!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

monochrome camera
    ( heb nog 2 monochrome video ccd chips liggen ^^ ) :tongue:

Commentaar

En volgen op de komeet, niet op de sterren. Maar dit wist je verzekers wel.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Het probleem is dat ik niet kan volgen op de komeet. Ik kan wel een off axis guider proberen, maar daar zie je de komeet niet door... Ik vrees dat het moeilijk gaat worden.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Waarom zou je niet volgen op de sterren??
          Dan zie je toch mooi welke baan die komeet aflegt?
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja, maar dan wordt de komeet een grote uitgesmeerde zooi. En dan is i niet meer zo mooi he :albino:

Commentaar

Hier heeft iemand met een 8cm kijker de komeet op de foto gekregen. Aan de stersporen zie je goed dat volgen op de kop van de komeet belangrijk is!
              http://www.urania.be/forum/read.php?f=1 ... &noframe=&
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

je kan ook korte opnames maken en dan stacken op de komeet. dan krijg je ook zoeen foto

Commentaar

Goede tip ko! Ga ik doen. Dan volg ik gewoon niet en maak ik wat opnames. Nog enig idee welke iso stand en hoe lang belichten? (kijker is f7.5)

Commentaar

Dat zal een beetje bekijken worden. ik zou voor een zo hoog mogelijke iso gaan en dan beginnen bij 30/60 sec. wel gewoon volgen op de sterren anders krijg je ook nog volgfouten.

Commentaar

Dank je wel! Is het geen leuke opgave voor een snelle dobson zoals jij hebt?

Commentaar

Re: Komeetfotografie? Hoe?

Origineel geplaatst door Nop
                        Eigenlijk heb ik geen idee hoe ik een komeet mooi op de plaat kan zetten. Is er iemand hier met kennis daarvan?
                        Bedankt alvast!
                        Hi Nop

to follow a comet you have 2 good posibilities.
                        First you can take a small objective and set your camera as piggy-back on your scope. With this soloution you will take the scope as a guiding-scope and the camera with objectiv will make the image. You can take a 50mm or a 135 mm objective and put it on f/5.6 and hold (if your mount is motorized) 3 or 4 min.
                        With this solution the stars will come tin needle and you will see the comet tail as longer you hold imaging. But there you must be carefull, the light poloution can damage your shot. As you wish to catch a longer comet-tail you have to put your objective on f/8. For this you must guide your image longer and much shurer.

Another way is to take your scope and set it with a camera on the comet and with a 2.nd guide-scope to follow the comet. You can do this by steering your motorized mount. This is a bit difficult like the 1.st soloution, why by taking images with long focal ratio, you have to guide very carefully the mount. In this kind of imaginig, the stars will come as twinges but the comet core will be pointly.

Both ways need a good motorized mount with a good control-box.

Clear skys
                        Robert
                        Robert

HoO Germany
                        Heinsberg
                        near Roermond

Commentaar

Thanks Robert/Danke!
                          Ich glaube, dass es diesmal über ein Zerbrochener Komet handelt, und genau dies macht es ein bisschen schwieriger weil es keinen Schweif gibt, es sind mehrere kleine Objekte und es kann sein, dass sie auch noch unterschiedliche geschwindigkeiten haben..Trotzdem möchte ich es ausprobieren..

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                            Thanks Robert/Danke!
                            Ich glaube, dass es diesmal über ein Zerbrochener Komet handelt, und genau dies macht es ein bisschen schwieriger weil es keinen Schweif gibt, es sind mehrere kleine Objekte und es kann sein, dass sie auch noch unterschiedliche geschwindigkeiten haben..Trotzdem möchte ich es ausprobieren..
                            bedankt voor de vertaling

Commentaar

Vrij vertaald: het gaat hier over brokstukjes die ieder een eigen snelheid hebben en niet een karakteristieke komeet met 1 heldere kern en een lange staart. Dus dat lijkt me lastig fotograferen.

Commentaar

Werken...
                              X