Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Digitale camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Digitale camera

Ik heb een vraagje. Kan je ook een digitale camera op een telescoop zetten? Ik heb wel dingen gezien bij scopetronix voor het erop zetten van mijn digi maar die kosten honderd euro! Zijn er geen alternatieven?

Goed vasttapen misschien , en ja dat meen ik serieus...

Commentaar

De foto's die ik op mijn site heb :: http://home.wanadoo.nl/huy/Foto.html heb ik ook allemaal gemaakt met een digitale fotocamera!

Commentaar

ja dat snap ik maar foto's met de digi krijg je niet altijd goed scherp. als je iets hebt waarmee je de diggi kan vast maken kan je de foto's ook stacken

Commentaar

Ik heb wel eens iets gehoord dat je het ook kan met de webcam... weet iemand hier iets meer over.

Menno ik gebruik ook geen ding om het vast te houden... Bij mij is te veel licht altijd een probleem... de meeste van mijn site zijn ook allemaal gemaakt met kleurenfilters....

Die van mij heeft twee modussen: eentje om veraf en eentje om dichtbij.. ik gebruik dichtbij anders krijg ik het ook niet scherp.

Commentaar

Hallo

In principe werkt het zo met de webcam, je verwijderd de lens van de webcam, bij sommige( Philips) kan je die er gewoon uit draaien. dan maak je een soort hulsje dat deze in de plaats van je occulair past, (een filmkokertje past meestal wel).dat kokertje monteer je zo aan je webcam, dat je kan filmen door je telescoop.
            Dan kan je met de webcam een avi maken, wat eigenlijk veel losse beeldjes aan elkaar zijn, door speciale software(b.v. registax k3ccd) te gebruiken worden deze los gemaakt en op elkaar gestapeld om meer details te laten zien ( stacken).

zo werkt het eigenlijk een beetje, ff snel uitgelegd dan he
            hier heb je een paar links met meer hier over
            http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/webcam.html
            http://aberrator.astronomy.net/registax/ http://www.pk3.org/Astro/index.htm

gr

Commentaar

dan maak je een soort hulsje dat deze in de plaats van je occulair past
              Ik snap dit niet helemaal, kan je het iets makkelijker uitleggen?

Commentaar

Fotografie met een webcam heeft het grote voordeel dat je relatief voordelig, relatief goeden beelden kan maken. Er zijn drie types die veel gebruikt worden. De phillps ToUcam Pro, de ToUcam Pro II en de Vesta Pro. Belangrijk is dat je de pro versie hebt. Deze kosten ergens tussen de 120 en 150 euro dacht ik. De pro versie heb je nodig omdat deze gebruik maken van een ander soort lichtgevoelige chip een CCD chip. Alleen deze chips zijn bruikbaar voor astrofotografie. Om de webcams te gebruiken moet je de lens dus weg halen. Vervolgens moet je de cam bevestigen op je telescoop. Een kokertje van een fotorolletje voolstaan in de meeste gevallen maar er zijn voor een paar tientjes ook addapters te koop.
                Doordat de CCD chip zeer gevoelig is voor infrarood licht kunnen neven beelden optreden. Het ifrarood filter is immers samen met de lens verwijdert. Het is aan te raden een appart filter te kopen dat hiervoor geschikt is.
                De webcam is vooral geschikt voor heldere objecten, zon, maan en planeten. Wil je ook deepsky gaan fotograferen moet je de webcam aanpassen, dit is echter niet voor een ieder weg gelegt, maar er zijn wel sites waar dit stap voor stap door genomen word.
                Het bewerken van webcam beelden is weer een verhaal appart, als je wil leg ik dat ook uit...

Voor de meer professionele manier van astrofotografie, waar ook (zeer) lange belichtings tijden toegepast kunnen worden moet je meer geld uit trekken. Oplossingen zijn een profossionele astronomie CCD camera en een digitale spiegel reflex camera. Goede CCD camera's zijn groter, geven hogere resolutie en zijn vaak lucht gekoeld(om 'ruis' tegen te gaan). Deze zijn er vanaf 1000 euro en ze gaan tot wel 20.000 euro geloof ik. Digitale reflex cameras ben ik niet zo in thuis maar deze zijn ook behoorlijk aan de prijzige kant.

Er zijn ook normale, 'ouderwetse' spiegel reflex camera, die zijn tweedehands als voor enkele tientjes te koop. Nadeel hierbij is dat je de foto's moet (laten) ontwikkelen.

Voor meer uitleg over webcam fotografie klik op de link van twee berichten terug van NightSky.
                Klik hier voor het bestellen van een voordelig compleet 'direct-aan-de-slag' set voor astrofotografie. Hierin zit de phillips toucam pro II, een adapter en een 1,25" IR filter.

Ik heb wel nog meer info en links voor fotografie en bewerkings software...
                But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

De pro versie heb je nodig omdat deze gebruik maken van een ander soort lichtgevoelige chip een CCD chip. Alleen deze chips zijn bruikbaar voor astrofotografie.
                  In alle webcams of digitale camera's zit een CCD of CMOS chip, het gaat er vooral om hoe gevoelig deze is. in de pro webcam's zitten gewoon duurdere chip die gevoeliger is als de standaard webcams.
                  er zijn zelfs nog veel betere CCD chips voor de webcam. maar dan zal je hem moeten modificeren. http://www.pmdo.com/wintro.htm

Voor de meer professionele manier van astrofotografie, waar ook (zeer) lange belichtings tijden toegepast kunnen worden moet je meer geld uit trekken.
                  Zeer lang belichten word er eigenlijk niet met de CCD gedaan, allemaal stapelen ze beelden, met de webcam zijn dat beeldjes van enkele seconden, en met de dure prof camera's zijn dat beeldjes van 500 sec. dan word er gestackt en de tijden worden bij elkaar op geteld. ook de hele dure camera's lopen vol met ruis en hotpixels na een lange tijd belichten.

Goede CCD camera's zijn groter, geven hogere resolutie en zijn vaak lucht gekoeld(om 'ruis' tegen te gaan).
                  de duurdere CCD camera's hebben een grotere chip. ( om niet met een joekel van een camera thuis te komen :lol: ) de chip van een webcam is maar 4,6mm bij 3,9mm... 350,000 pixels , en de chip van een hele dure CCD camera is 3,6cm bij 2,4 cm... 11 miljoen pixels, daar zit al het verschil in, de grote chip is veel gevoeliger en vangt veel meer licht.

de koeling werkt iets anders bij de dure camera's, deze hebben een peltier koeling,
                  dit is een plaatje ijzer wat wel tot min 40 kan. daardoor kunnen de chips dik onder nul graden gehouden worden.en hebben hotpixels en ruis minder kans.
                  voorbeeldje, (sorry kon ff niets in het nederlands of engels vinden.)

het peltier plaatje koelt de metalen omhulsel zo dat de ccd zwaar gekoeld word

Digitale reflex cameras ben ik niet zo in thuis maar deze zijn ook behoorlijk aan de prijzige kant.
                  De digitale spiegel reflex camara's zijn ook wel redelijk duur, 1000 euro. maar hebben een grote chip 2,3cm x 1,5cm 6 miljoen pixels. een astrocamera met 6 miljoen pixels kost 6000 euro, daarom kiezen veel mensen voor de dslr.deze heeft ook wel nadelen, niet gekoeld een kleuren ccd i.p.v de dure mongroom. en de dslr hebben een te sterk IR filter voor de ccd, waardoor ze slechter de rode kleur in nevels kunnen zien ( H alpha ). er zijn al mensen die dat verwijderd hebben voor een andere, dan zijn het echte tegenstanders voor de vele malen dure astro camara .
                  zie deze site met een gemodificeerde Nikon D70 http://www.pbase.com/terrylovejoy/erwin ... 70_gallery

Astrofotografie is een mooie hobby, maar het had niet zo SUPER duur moeten zijn ..

Gr

Commentaar

Astrofotografie is een mooie hobby, maar het had niet zo SUPER duur moeten zijn ..
                    Ik ben het daar volkomen mee eens.....toch.....kwalieteit word betaald en de beloning is het wel waard.

Commentaar

Ik heb inmiddels een universele digitale camera adapter gekocht. Ik moet hem nog uittesten maar het ziet er goed uit.

Commentaar

laat weten hoe het gaat en zet de foto's ergens online tegen die tyd!
                        But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Ik heb foto's gemaakt. Het ging wel aardig.

Ik hoop dat ie werkt. Het is een dubbelster in zwaan. Albireo Het is 1 foto en niet bewerkd

Commentaar

Hoi iedereen, zeer goed nieuws uit het CCD front. Zojuist is een 3,3 megapixel CCD cam gearriveerd. Pixel formaat 2080 x 1542, dubbel peltier gekoeld, IR gefilterd, met 3 adapter-ringen, en voeding. Dit allemaal ver onder de 1000 euro...

Ik zou graag een foto willen laten zien van het beestje ( bijna een kilo weegt hij ) , maar zou iemand hem anders kunnen plaatsen ?

Mick
                            Peter Hofman

Commentaar

Hallo nogmaals,

Heb even naar Menno gekeken, erg handig...

Hier een foto van de CCD cam aan de telescoop...

Mick
                              Peter Hofman

Commentaar

Werken...
                              X