Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterren krijg ik niet rond

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een cheshire kan je ook voor refractors gebruiken.

Maar de vraag naar het ontstaan van het probleem was vooral uit nieuwsgierigheid of je ooit zonder reducer goede beelden gemaakt hebt. Met 'goede' bedoel ik dan dat je in ieder geval een goede sterafbeelding in het optische centrum ziet, en uiteraard wat vertekening naar de hoeken toe. Misschien missen we een onderliggende oorzaak.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Ik heb alles nu vast gezet en zo recht mogelijk afgesteld. Vanavond zal ik een test foto maken. Dan zien we of het iets uit maakt.

mocht het beeld beter worden dan heeft het met de focuser te maken.

Hartelijk dank voor het mee denken!!
      Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Commentaar

Ja maar om het 100% zeker te weten ook die foto -zonder- flattener maken, net zoals Neo al zei.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: A0AD34E2-6B5C-472E-91AB-CBE514FBE23D.jpeg views: 43 grootte: 2,80 MB id: 1464003 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 900B7D17-14E3-4FFB-9291-C694993688F6.jpeg views: 44 grootte: 2,54 MB id: 1464002 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 9EB7779E-2298-4B2A-AE32-83F5B9FCE2C1.jpeg views: 44 grootte: 2,30 MB id: 1464001 Maar dit is natuurlijk waardeloos.

heb net nog even de dauwkap eraf gehaald en een kruis recht boven de lens gemaakt. De foc helemaal in gedraaid en vast gezet. De laser er recht in.

Het laser puntje komt in de lens nog niet in de buurt van het midden. 13 mm verschil van links naar rechts.

Ik weet niet of verder testen wel veel zin heeft met deze hardware.

Orion AG-16 F 3.6 - Trius SX-46 - AP 1600 GTO AEL - Moonlite Nite Crawler - Maxim DL - Focus Max - The Sky X - APCC - ACP - Pixinsight - Photoshop

Commentaar

Ja hier moet een echte vakman naar gaan kijken.
            Om het echt 100% zeker te weten. Is je collimatie laser zelf goed gecollimeerd?
            Blijft de punt op nagenoeg hetzelfde punt als je de laser 90 graden in de focuser draait?
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hans Dekker zou hier wel raad mee weten denk ik, maar als het een nieuwe setup betreft dan is retour naar de dealer misschien wel het beste.

Commentaar

De laser is perfect gecollimeerd. Als ik deze draai blijft Het puntje op dezelfde plek.

De optiek is splinter nieuw. Nieuw uit de doos. Tenminste zo het aan mij verkocht 2 maanden geleden.

hopelijk wordt er nog gereageerd om mijn mailtjes en wordt er naar een goede oplossing gezocht.

Wordt vervolgd.......

Commentaar

Als ik het goed zie is het een roteerbare focuser, ontgrendel deze eens en draai de focuser rustig rond en kijk wat de stip doet.
                  Zo'n roteerbare focuser is zelf ook weer instelbaar met de verzonken wormschroefjes.

Dat je een kunststof ring hebt moeten verwijderen kan ik ook niet goed plaatsen. Vaak is er binnen de speling van schroefdraad wat ruimte aanwezig om de boel net wat anders in elkaar te schroeven. Is het zonder de ring wel echt beter geworden? (laser erin en je weet het)

In MS Word maakte ik regelmatig dit soort kaartjes met concentrische cirkels, strak uitknippen en op de lenscel plakken.
                  Werkt wat prettiger bij het uitproberen van variabelen.

laserkaartje

Commentaar

Als het nieuw is: terug naar de dealer.
                    zoals ik al zei: geen mailtjes sturen naar Robtics, maar bellen. Ze reageren erg traag op emailtjes.

Commentaar

Vannacht weer even aan het werk gegaan. ik heb de laser bijna in het midden gekregen maar vraag niet hoe. Een stukje papier tussen de focuser maakte het verschil.
                      De sterren zijn nu een stuk ronder. maar ik kan de rotatie functie nu niet meer gebruiken. ook hangt de focuser iets wat door vanwege het gewicht van de camera. daardoor is het lastig om alles recht te krijgen

Dit geeft toch aan dat of de focuser scheef zit of de buis scheef is. ik denk dat de buis retour moet.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: soul nebula-0004L.jpg views: 26 grootte: 5,59 MB id: 1464163

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E4BB23FA-0344-4766-A5F2-DBA86A728F15.jpeg views: 27 grootte: 2,52 MB id: 1464165

Commentaar

Toch mooi dat je het probleem in beeld hebt. Je kan bij een fijnmechanicer van die stelplaatjes van dun metaal vinden en die ertussen steken. Je kan nu in ieder geval goed aangeven bij de leverancier wat het probleem is. Dan komt er wel een oplossing, don't worry.

Commentaar

De lasertest kan bedrieglijk zijn als je er weinig ervaring mee hebt en garandeert zelfs met een centrale straal door het objectief niet dat de camera straks wel centraal en haaks op de optische as staat. Shimmen op die plek zou ik zelf nooit doen als permanente oplossing, maar voor de test kan het wel nuttig zijn.

De testopname kan ik niet goed beoordelen met dat storende bayerraster erover.

Commentaar

Sorry, was vergeten een debayer toe te passen.
                              Ik ben nog niet gewent met een kleuren camera te werken.

bij deze in kleur.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: integration.jpg views: 22 grootte: 4,70 MB id: 1464188

Commentaar

Ik zou toch uw dealer aanspreken.
                                Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Werken...
                                X