Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ben ik gewoon suf of...?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ben ik gewoon suf of...?

In mijn pogingen om een "kant en klare" oplossing te maken waarbij de Tak Epsilon 130D (f/3.3) uit een koffer kan halen, op de mount kan zetten; en aansluiten met enkel 1 USB kabel en 1 Power kabel, en als klaar weer terug in de koffer.

Liefst wil je dan natuurlijk zo min mogelijk een "puinhoop", maar een strak setupje...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: WhatsApp Image 2020-07-29 at 11.23.58.jpeg views: 0 grootte: 114,7 KB id: 1459208

Nou wil ik al een tijdje het liefst een OAG oplossing. Voor de backfocus criteria uiteindelijk uitgekomen op een Starlight Xpress MIDI (met OAG ;-) https://www.firstlightoptics.com/sta...ter-wheel.html). Ik dus happy want die backfocus is nogal kritisch bij de Epsilon 130D (56.x mm, uit mijn hoofd - zie ook https://www.astrobin.com/0kv64p/?nc=user).

Ik dus happy met mijn aanschaf in de overtuiging dat dit ging lukken. Ook op fora lijkt het of een OAG oplossing mogelijk is (https://stargazerslounge.com/topic/2...omment=2783619)

Maar whatever ik doe, het lukt me niet om mijn Lodestar X2, parfocal volgens de reklame met..., en in PHD2 zijn er ook geen sterren te zien (ruis all over de place).

- Ben ik gewoon suf en kan het niet (sowieso over naar een guidescope?) op f/3.3
    - of is de Lodestar in deze niet passend (slechtere camera gewenst???)
    - of...

Tot overmaat van "ramp" krijg ik mijn (ooit eens voor de C8) standaard, Orion Guidescope en ZWO ASI120MC-S combi ook niet lekker aan de gang...

Kan iemand me weer op weg helpen?

Dank

Last bewerkt door MGralike; 29-07-20, 12:20.
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

OAG guiden is een stuk lastiger dan werken met een guidescope. Daarom mijn opmerking waarom die lastige weg te zoeken. Je kijker is een uiterst stabiele ota en met maar 43 cm brandpunt en het moet toch een fluitje van een cent zijn om met een guidescope probleemloos te kunnen werken. Ik heb laatst experimenten gedaan met een guidescope met een F2,8-135mm objectief (uit de analoge tijd) en de Asi 120mm en PHD2. Met die combinatie heb ik zonder problemen met de C9,25 (2,35mtr brandpunt) in prime focus een reeks opnamen gemaakt met een belichting van 10 minuten. PHD2 is dus zonder meer in staat een perfecte guiding te leveren met een guidescope. Dus waarom dat moeilijk gedoe met OAG is mijn vraag en ik zou adviseren beter je aandacht aan de montering te besteden dan aan de guidemethode want dat zal waarschijnlijk sneller een winst geven.
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

OAG+PHD2+C8 (2m)+CEM120

https://www.astroforum.nl/forum/astr...15#post1445124

prima resultaat lijkt me.

Maar ik heb het hier over een f/3 niet een slome SCT. Misschien wil ik het onmogelijke maar ik heb meerdere opstellingen al gezien op het internet met een OAG. Dus het lijkt mogelijk te zijn...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20200730-001126_WhatsApp.jpg views: 241 grootte: 318,1 KB id: 1459281
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Teken het eens op schaal. Misschien is de kegel zo stijl dat je prisma er niet in komt.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

De eis aan de kwaliteit van de guiding heeft alleen maar te maken met de brandpunstafstand van de ota. De opening heeft daar helemaal niets mee te maken.
          En daarom blijf ik bij mijn opmerking waarom de moeilijke AOG methode gekozen terwijl daar nul,nul redenen voor zijn.
          43cm brandpunt guiden is een opgave van helemaal niks dus dat moet met de simpelste guidescope al perfect te doen zijn. Dus probeer eerst het werken met PHD onder de knie te krijgen voordat je moeilijk gaat doen met off axis guiden

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
            De eis aan de kwaliteit van de guiding heeft alleen maar te maken met de brandpunstafstand van de ota. De opening heeft daar helemaal niets mee te maken.
            En daarom blijf ik bij mijn opmerking waarom de moeilijke AOG methode gekozen terwijl daar nul,nul redenen voor zijn.
            43cm brandpunt guiden is een opgave van helemaal niks dus dat moet met de simpelste guidescope al perfect te doen zijn. Dus probeer eerst het werken met PHD onder de knie te krijgen voordat je moeilijk gaat doen met off axis guiden
            Heer jbrosens ,

ik weet niet of misschien het volgende helpt / hierbij wat context...
            • Ik ben al 4 a 5 jaar bezig met astrofotografie
            • Initieel mezelf behoorlijk op de proef gesteld door een EdgeHD8 + Celestron AVX mount te kopen
              • Via een Orion Guidescope 60mm en ZWO ASI120MC-S, later een Lodestar X2, uiteindelijk behoorlijke (mbt de setup mogelijkheden) guiding resultaten behaald (± 1 - 1.5" RMS total)
            • Toen een ATIK OAG met Lodestar X2 met de EdgeHD8 + Celestron AVX, PHD ± 1" RMS total gehaald
            • Toen een behoorlijke investering gedaan door de aanschaf van een iOptron CEM120 (zonder encoders)
              • Naar wat tweaken haal ik nu met een OAG .5" en zelfs minder RMS total in PHD2
            • Met een widefield zoals mijn oude nu verkochte WO Star71II haalde ik zelfs nog betere PHD2 waarden dan hierboven, op de CEM120...

Al met al gaat het me dus niet om guiden, dat lukt namelijk prima. Het gaat me om een "lean and mean" OTA (KISS voor zo ver mogelijk) setupje te krijgen.

Bijvoorbeeld iets alla dit: https://www.astrobin.com/252164/B / https://www.astrobin.com/252164/I (even op de links klikken dan snap je de gewenste setup - mag hier geen copyrighted materiaal bijvoegen dus, klik op de link is gewenst)

Waarom zoveel moeite voor een OAG...
            • Een guidescope is weer een extra uitstulpsel op de buis, oa voor flex en balans redenen natuurlijk minder ideaal.
            • Mijn huidige guidescope is bemeten op een SCT... de Orion Guidescope 60mm en is qua lengte al bijna de helft van de Epsilon
            • Ik ben in een tussen fase wat betreft observatoriumpje setup...

Tussen fase?

Ik ben bezig om in de tuin iets moois te bouwen zodat die zware CEM120 niet altijd op en neer hoeft vanuit de woonkamer. Helaas, onder andere ook vanwege Corona, wat ingehouden dit jaar ten aanzien van geld uitgaves dus een deel van het observatoriumpje is in zelfbouw. Hopelijk is er geld om volgende jaar er een Scopedome 2M koepel hierop te zetten... Wat extra hout is nog in bestelling voor een gepotdeskeld wandje, maar dat is het dan ook wel voor dit jaar.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermafbeelding 2020-07-30 om 14.26.04.png views: 208 grootte: 491,1 KB id: 1459328

Al met al gaat tussentijds de OTA setup tzt in een koffer. In de woonkamer staat geen mount meer (iemand interesse in een Berlebach Planet tripod?) en de bedoeling is dus dat de setup uit een koffer gehaald kan worden vanuit een kast in de gang, versleept naar het observatoriumpje en daar gekoppeld kan worden aan de stroom aansluiting en LAN die dit jaar gerealiseerd is. Hierna vanuit mijn deskopt binnen een verbinding naar buiten en leuk fotograferen...

Daarom dus een poging voor een OAG. Hoe minder "kerstboom" hoe beter mbt de OTA setup, al was het maar vanwege de, "theoretische in dit geval", flex... (en balans uitdagingen).

...

Commentaar

Krijg je de OAG bij daglicht in focus? Ik dacht dat je een tijdje geleden nog wat experimenteren had gedaan met minimale belichtingstijd van de lodestar.
              TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
              Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                Krijg je de OAG bij daglicht in focus? Ik dacht dat je een tijdje geleden nog wat experimenteren had gedaan met minimale belichtingstijd van de lodestar.
                Klopt idd...

Krijg heb niet in focus overdag. Ook verschrikkelijk moeilijk om te zien. Een Lodestar (CCD?) overdag blijft toch een draak van een ding op dat vlak. Ik heb ook nog een halve nacht zitten experimenteren maar dat wou ook niet echt lukken. Ik heb een C naar T-draad adapter besteld om te zien of ik met een ASI120MC-S (en/of een ZWO ASI1600MM) misschien wel iets krijg te zien en het een gevalletje "de grootte van de pixels" is... De Starlight Xpress MIDI heeft namelijk een C-Mount draad... prima voor de lodestar of de ZWO mini's maar... die heb ik niet...

Commentaar

Het is wel een ideaal streven, ik hoop dat het uiteindelijk gaat lukken. Of dat je er achter komt "waarom" niet.

Die CEM120 zou een PE hebben van <=3,5". Is dat met PPEC niet terug te brengen tot <= 1"? Is volgen dan nog wel nodig als je met een pixelresolutie werkt >1"?

"I'm gonna have to science the shģt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Ben nog steeds aan het oefenen met de CEM120, en ja weet zeker dat ik er nog niet alles heb uitgehaald. Deel komt natuurlijk omdat ik nog geen vaste opstelling heb, dus soms zijn het irritante problemen met Windows en/of USB die de boventoon voeren.

Tot nu toe, zoekende naar een goede guide methodiek, heb ik grotendeels unguided foto's gemaakt. Wat mij echter opvalt, zonder nog iets met PPEC hebben gedaan, is dat 2 minuten vooralsnog bij mij het maximale is voordat ik verlengde sterretjes zie. Dat soort dingen ga ik ook vast en zeker nog allemaal doen en uitproberen, inclusief bijvoorbeeld multipoint alignment of real-time guiding (beetje van de geijkte paden af is altijd leuk) etc etc.

Let wel, ik heb de CEM120 variant zonder encoders

Commentaar

Met encoders zou de PE inde buurt van 0,5" moeten kunnen komen en dan is volgen helemaal niet meer nodig in onze seeing.

Ik vraag mij af of monteringen met een PE van <=5" aangestuurd met EQMOD ==> VS-PEC nog wel een volgcamera nodig hebben (in NL)?

Kun je trouwens niet een oculair plaatsen op de OAG om te zien wat de volgcamera ziet?

"I'm gonna have to science the shģt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Oag is, eenmaal geļnstalleerd en van de juiste spacing voorzien, een perfecte methode vind ik. Nul flexure, je hoeft het niet eens te overwegen.

Een van de dingen is dat het prisma op de goeie plek moet zitten. Tever naar het midden en je zit voor je sensor, tever naar buiten en je vangt geen licht meer en of je veldkromming zorgt ervoor dat je geen ronde sterren hebt.

Gebruik je gezond verstand. Wat kan er aan de hand zijn? Schuif hem eens helemaal naar het midden van je optische pad, zover je kunt, voor de sensor dus. Zodat je zeker weten genoeg en goed gecorrigeerd licht ontvangt. Gebeurt er dan wel wat? Zie je schaduwen als je je hand ervoor doet? Doet de lodestar het überhaupt, zet hem eens als main camera in mbv een 1. 25'' adapter.

Ik vermoed dat je niet in focus bent.
                        ​​​​​

​​​
                        Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

"Ik vermoed dat je niet in focus bent."

Zou je denken idd... daarom ook mijn "ben ik suf?"... OK. Blijf as week nog dingen proberen :-|

Commentaar

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
                            Oag is, eenmaal geļnstalleerd en van de juiste spacing voorzien, een perfecte methode vind ik. Nul flexure, je hoeft het niet eens te overwegen.

...

Ik vermoed dat je niet in focus bent.
                            ​​​​​

​​​
                            Beetje on/off topic maar wel tav guiding... Heb mijn kleine, meer in Epsilon verhouding guidescope-pje binnen. Wat een leuk (en goedkoop) hebbeding. Zoals ook op de FLO site vermeld, goed gebouwd en geen flex vanwege de schroefdraad constructies. Drie verschillende houdertjes meegeleverd en naast een schroefdraad verbinding ook intern een compressie ring om iets mee te fixeren op 1.25" neem ik aan.

Aankomende week, als alternatief op de OAG probeersels, Lodestar en ZWO ASI120 mee uitproberen. Je kunt wel merken dat een ZWO ASI120MC-S bij een erg aag object zoals nu M16, de seeing echt een probleem wordt mbt "gevoeligheid sensor". NGC7000 (bijna in het zenith) met de ZWO en 60mm guidescope levert een bijna vlakke PHD lijn op...

Trouwens de carbon fiber look is fake. Het voelt aan als metaal.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200802_125439.jpg views: 0 grootte: 3,55 MB id: 1459598
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200802_130815.jpg views: 0 grootte: 1,10 MB id: 1459599

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-20200802-WA0000.jpg views: 0 grootte: 239,7 KB id: 1459600
                            Last bewerkt door MGralike; 02-08-20, 18:41.

Commentaar

MGralike met je bericht #6 is het me meer duidelijk waar je mee bezig bent en kijk ik met jaloerse blikken naar je spullen want wat is dat mooi materiaal.

Wat de wens betreft om lean en mean” dus met het minste gedoe je setup in gebruik te nemen en te bedienen heb je in mij een sterke medestaander. Ook ik wil aan het werk gaan met zo min mogelijk gedoe maar mijn benadering in deze is toch wat anders zoals hier verder zal blijken.
                              Maar het is leuk op te merken dat we hier en daar toch parallel lopen om dat te bereiken, zo gebruik ik ook een Lodestar en heb pas een F135mm guidescope met Asi120 in gebruik genomen die vrijwel gelijk is aan wat je in de pijplijn hebt zitten ( en ondertussen in bezit hebt).

Daarom wil ik met dit lang verhaal mijn benadering in deze weergeven met het idee dat kennis nemen van elkaars uitgangspunten en werkwijze altijd zijn voordelen kan hebben.
                              -----------------
                              Jaren geleden koos ik als guidescoop een D66mm F400mm ED refractor met een Lodestar (het is lang geleden en denk daarom dat het niet de Lodestar2 is) gekoppeld aan PHD.
                              Dat was een prima werkende combinatie zoals aan dit voorbeeld mag blijken. https://www.astroforum.nl/forum/astr...25#post1376779

Dus met PHD en een guidescoop kan je perfect een lang brandpunt guiden.
                              De daarbij horende sreendump van een subframe van 300s. bij 2,35m. brandpunt ziet er dan zo uit .

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 01-guidingM51-2.jpg views: 0 grootte: 236,7 KB id: 1459630

----
                              Mijn uitgangspunt is dat de guidescoop een vaste plaats op de montering krijg en dus niet op de gebruikte ota. Je kiest namelijk de instellingen die een maximale nauwkeurige guiding met die bewuste montering geeft en gebruikt die instellingen ongeacht welke ota op dat moment in gebruik is.
                              Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel,

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: guidscoop-1.jpg views: 0 grootte: 345,9 KB id: 1459631
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: guidscoop-2.jpg views: 0 grootte: 175,9 KB id: 1459632
                              Mijn semi permanente eigenbouw montering met een 250mmF4,8 newton en C9,25
                              De eerste las van deze montering is gelegd in 1968 en heeft regelmatig modificaties meegemaakt. Zo is hij pas in 2002 gedigitaliseerd met het Bartels (DOS) systeem maar is een jaar of 3 geleden omgezet naar een SynScanbesturing. Dus nu wordt hij bestuurd door de motoren en stuurprint van een HEQ6 en kan dus bestuurd worden met een SynScan handpad maar in de praktijk gebeurd dat via AScom-Egmod-CdC met de computer.
                              Deze setup levert resultaten op dit hier voorafgaand zijn te zien.
                              Maar ook met de HEQ6 gaat de guiding uitstekend

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1299.jpg views: 0 grootte: 157,2 KB id: 1459633
                              Want een stack van 26 opnamen met een 200mmF4 newton bleek de maximale onderlinge verschil van de subframes 1,18 en 0,99 pixels te zijn. (Maakt het absoluut nodig om dithering toe te passen).
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: GuidingHEQ6.jpg views: 0 grootte: 211,9 KB id: 1459634

Steeds is hier de guidescoop F400mm met Lodestar toegepast.
                              Nu heeft de Lodestar erg grote pixels (ruim 8 µm) terwijl de huidige camera’s veelal beduidende kleiner pixels hebben maar met soms toch hogere gevoeligheid. Daarom vroeg ik me af, kan je bij gebruik van een moderne camera bij een guidescoop met een veel kleiner brandpuntsafstand uit de voeten? Ik heb voor dat doel experimenten gedaan met de Asi120mm en een F2-115mm en een F2,8-135mm objectief. Uiteindelijk is een nieuwe guidescoop gerealiseerd met het F2,8-135mm objectief (uit het analoge tijdperk) en de Asi 120mm.
                              Deze twee scopes hebben de volgende eigenschappen;

Lodestar--400mmF6.0 ED met de Lodestar van Starlight Xpress. Pixelafmeting 8,3µm, resolutie 752 x 580
                              afmeting sensor 6.4 x 4.75 mm

Asi120mm--135mmF2,8 met de Asi 120mm van ZWO. Pixelafmeting 3,75 µm, resolutie 1280 x 960
                              afmeting sensor 4.8 x 3.6 mm

De sampling is dan;

Lodedestar met F400mm; Sampling; 206 x 8,3/400 = 4,27 arc sec/pixel

Asi 120 met F135mm ; ,, 206 x 3,75/135= 5.72 arc sec/pixel

De asi120_135mm is dus 5,72/4,27 = 1,34 x minder nauwkeurig dan de Lodestar_400mm.

Gezichtsveld 135mm_Asi120 2.04 x 1,53 °
                              Gezichtsveld 400mm_Lodesta r 0,93 x 0,69 °
                              Het gezichtsveld van de 135mm_Asi120 is ongeveer 4 x groter dan dat van de 400mm_Lodestar, daardoor dus een 4 x grotere kans een geschikte guide ster te vinden.

Even geleden experimenten gedaan hoe de guiding met deze kleinere guidescoop van F135mm bij een lang brandpunt gaat..
                              Er zijn testen gedaan ( in de grijze nachten periode) en het blijkt dat ook met dit kleiner brandpunt PHD2 een C9,25 in prime focus nog steeds probleemloos goed kan guiden.

Voorbeeld; ruwe stack van 26x300 sec primefocusC9,25 en Canon 6D. De stack heeft alleen een stretcht maar geen enkele verdere bewerking gekregen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27-guiding135mm-C925-6D-26x 300s.jpg views: 0 grootte: 283,8 KB id: 1459635

Hier nog wat grafieken van PHD van de laatste tijd

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 01-guidingM51-2.jpg views: 0 grootte: 236,7 KB id: 1459636
                              F400mm-Lodestar M51

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 06-Guiding135mmF4.jpg views: 0 grootte: 251,4 KB id: 1459637
                              F135mm-asi120mm M106

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 07-guidingPanstarrs-1.jpg views: 0 grootte: 310,5 KB id: 1459638
                              F135mm-asi120 met slechtere seeing wat blijkt uit het gegeven dat er regelmatig correcties in DEC zijn die verschillende richting hebben. Dat is niet logisch want als er drift in DEC richting is zal die altijd dezelfde richting hebben. Maar dat heeft uiteindelijk vrijwel geen effect op de guiding want de RMS waarden blijven erg goed.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 10-GuidingF115mm-27-5-20.jpg views: 0 grootte: 295,3 KB id: 1459639
                              Test met F115mm-asi120 met goede seeing. In 400 x 2 sec. is maar één correctiepuls is DEC aan de orde geweest.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 11-guidingF115-30-5-202.jpg views: 0 grootte: 281,1 KB id: 1459640
                              Dezelfde 115mm guidescoop maar slechtere seeing. Aan de grafiek kan je afleiden dat de seeing minder goed was want de lijn is min strak. Maar toch kunnen de goede RMS waarden gelijk blijven.

Hier nog enkele voorbeelden om het verschil van de guidescoop met Lodestar en een met Asi120 te laten zien

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 400-135vergelijk.jpg views: 0 grootte: 195,0 KB id: 1459641
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 400-135vergelijk-2.jpg views: 0 grootte: 149,6 KB id: 1459642

---------
                              Samenvatting
                              Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat Off-Axis guiding een behoorlijk stuk lastiger is dan werken met een guidescoop ( waarom andere deze thread).
                              Maar het blijkt dat je met een guidescoop ook lange brandpunten goed kan guiden. Voorwaarden daarbij is wel dat je een stabiele setup moet hebben want flex (op welke manier ook ontstaan) is de reden dat je naar OAG gaat grijpen.

Het grootste verschil tussen onze twee benaderingen van guiding is eigenlijk dat ik Off-Axis guiding als een zwakte bod zie. Je hebt geen stabiele setup en dat los je op door OAG toe te passen. Dit omdat bij een stabiele setup OAG nergens voor nodig is. Daarbij laat ik zwaar wegen het grote voordeel van een guidescoop waar je altijd een veelvoud van sterren heb om op te guiden terwijl je bij OAG maar moet afwachten om je een geschikte ster kunt vinden.

Het blijkt dus (ook je eigen ervaring met de C8) dat met een guiding met de hier getoonde RMS waarden een lang brandpunt perfect kunt guiden.

---Het zou erg interessant zijn als eens uitgezocht wordt hoe groot die waarden moeten zijn om volgfouten bij opnamen met een kleiner brandpunt zichtbaar te maken---.
                              Een guiding met een brandpunt van 43 cm mag een behoorlijk stuk minder nauwkeurig zijn dan bij een 2 mtr. brandpunt voordat je dat zelfs bij de meest kritische beschouwing gaat zien in je opname.
                              ----

Je benadering die uit deze thread naar voren komt zie ik bij wijze van spreken (om het ludiek te zeggen) als een standpunt van;- waarom zal ik het simpel doen als het moeilijk waarschijnlijk ook gaat lukken-.
                              -----

Uiteraard realiseer ik met dat de hele setup stabiel moet zijn om bij mijn manier van werken goede resultaten te krijgen. Want met een ota die gamel op de montering staat, wiebelde spiegels en een doorzakkende focustrein heeft gaat je het niet lukken.
                              Maar je hebt een dijk van een montering en een ota die wat stabiliteit betreft het beste is van wat er bestaat dus is dat probleem met jouw materiaal totaal niet aan de orde. Bij een montering die 50 kg kan dragen ga je toch niet een probleem zien om een guidescoop op een asymmetrische plaats te bevestigen. Ik ervaar bij een HEQ5 en HEQ6 daar geen problemen mee dus waar maakt je je druk over is wat ik je in overweging geef.( Daarbij komt nog dat ik het standpunt huldig dat je de montering zeker niet te goed moet balanceren).

Daarbij is het ook goed te realiseren dat je geen exotische besturingssysteem nodig heb om een goede guiding te krijgen want wat ik hier laat zien is het resultaat met het SynScan besturingssysteem. Wisselwaar met een eigenbouw montering maar gestuurd door de motoren en stuurprint van een HEQ6. De resultaten zijn niet bereikt doordat mijn montering extreme eigenschappen heeft maar door het sturen van PHD want kijkend naar de grafieken zie je dat er constant correctiepulsen (uiteraard vooral in RA-as) naar de mount worden gestuurd. Dus de mooie RMS waarden komen op conto van PHD2 en niet alleen op de montering.

Wel kun je als eindconclusie stellen dat vooral de mechanische eigenschappen van je montering de belangrijkste factoren zijn voor het bereiken van een goede guiding.

Maar overeind blijft dat PHD een prachtig stuk software is dat erg goed in staat is haar opdracht uitstekend te kunnen uitvoeren.

Ik wens je veel succes toe in het verder traject om zoveel mogelijk “lean en mean” te bereiken.

Last bewerkt door jbrosens; 04-08-20, 08:18.

Commentaar

Werken...
                              X