Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie van de vier cmos camera's

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

@ astrovirus: leuk om te horen, ben benieuwd naar jouw eerste ervaringen
    waar heb jij hem gekocht?
    WO FLT 132 mm apo refractor (hoofdkijker) / EQ6pro go-to
    SBIG ST8300C en een Canon 500d eos niet gemodificeerd

Commentaar

ruijr , Ik heb je een persoonlijke berichtje gestuurd.
      http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

ruijr Ik heb hem bij TS gekocht. Ik kijk zelf ook uit naar de eerste ervaringen, al zal ik, na bijna 4 jaar geen foto gemaakt te hebben, wel weer flink moeten wennen aan alles wat bij deze mooie hobby kijken komt. Daarnaast ook de overstap van DSLR naar een echte astrocamera, maar dat gaat vast goed komen.
        Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

First light heeft plaats gevonden, al was het eigenlijk meer een testrun voor de autoguiding. 2 Uurtjes aan 5 min subframes onder 92% verlichte maan, Altair Astro 269C Hypercam, op unity gain (565, 24 black level, -10C), alleen snel (nou ja snel met 21 Mpx, 40 Mb grote fits bestanden ) gestacked in DSS en daarin snel kleurbalans en lichte stretch gedaan. Oh ja, totaal geen kalibratieframes gebruikt en slechts wat lichte vignetering zichtbaar, ruis is geen velden te bekennen. Dit lijkt een hele mooie camara te zijn, waar ik nog veel plezier aan ga beleven. Collimatie behoeft nog wat aandacht, linkerzijde van het beeld is nog niet geheel rond.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27FL_24x300_1000px.jpg views: 39 grootte: 742,3 KB id: 1459566
          Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrovirus Bekijk bericht
            First light heeft plaats gevonden, al was het eigenlijk meer een testrun voor de autoguiding. 2 Uurtjes aan 5 min subframes onder 92% verlichte maan, Altair Astro 269C Hypercam, op unity gain (565, 24 black level, -10C), alleen snel (nou ja snel met 21 Mpx, 40 Mb grote fits bestanden ) gestacked in DSS en daarin snel kleurbalans en lichte stretch gedaan. Oh ja, totaal geen kalibratieframes gebruikt en slechts wat lichte vignetering zichtbaar, ruis is geen velden te bekennen. Dit lijkt een hele mooie camara te zijn, waar ik nog veel plezier aan ga beleven. Collimatie behoeft nog wat aandacht, linkerzijde van het beeld is nog niet geheel rond.
            Dat ziet er goed uit. Flats kunnen zeker de vignetering weg werken. Ik gebruik een black level van 75 en koel tot - 5. Lager heeft niet veel nut heb ik ondervonden. Ik raad je ook aan om in stapjes te koelen want ik heb al frost op het venstertje gehad door ineens naar - 10 te koelen. Sindsdien koel ik in stapjes van ineens naar +5, dan 0 en dan naar -5.

Subs van 5 minuten zijn wel te lang. Je gaat minder sterkleuren hebben. Ik neem 60 seconden en dan zijn juist de heldere niet uitgebrand.
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht
              Subs van 5 minuten zijn wel te lang. Je gaat minder sterkleuren hebben. Ik neem 60 seconden en dan zijn juist de heldere niet uitgebrand.
              Dit heb ik elders ook gelezen, maar ben ik nog niet van overtuigd. Enerzijds wordt gesteld dat het met de 12-bit diepte van de sensor te maken heeft, maar als ik naar mijn resultaten met mijn oude peltier gekoelde Canon 350D kijk, ook een 12-bit sensor, dan heb ik nooit echt problemen met sterkleuren gehad, ook niet bij belichtingen van 10 min per subframe. Ja de aller helderste sterren hebben vaak voornamelijk kleur in de spikes en minder in de kern, maar ik vind dat niet per se minder esthetisch. En mocht het wel problemen geven, dan is er altijd nog de optie om een HDR-achtige bewerking te doen met korte subs voor de sterkleuren en lange subs om de zwakke nevelstructuren vast te leggen. Met de juiste manier van stretchen en bewerken kan je toch heel goed de kleurinformatie behouden is mijn ervaring.

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrovirus Bekijk bericht

Dit heb ik elders ook gelezen, maar ben ik nog niet van overtuigd. Enerzijds wordt gesteld dat het met de 12-bit diepte van de sensor te maken heeft, maar als ik naar mijn resultaten met mijn oude peltier gekoelde Canon 350D kijk, ook een 12-bit sensor, dan heb ik nooit echt problemen met sterkleuren gehad, ook niet bij belichtingen van 10 min per subframe. Ja de aller helderste sterren hebben vaak voornamelijk kleur in de spikes en minder in de kern, maar ik vind dat niet per se minder esthetisch. En mocht het wel problemen geven, dan is er altijd nog de optie om een HDR-achtige bewerking te doen met korte subs voor de sterkleuren en lange subs om de zwakke nevelstructuren vast te leggen. Met de juiste manier van stretchen en bewerken kan je toch heel goed de kleurinformatie behouden is mijn ervaring.
                Dat is ook mijn ervaring met zowel een refractor als een reflector. Ik kies de belichtingstijd van mijn subs op basis van de gemiddelde ADU, verzadiging van de sterren speelt in het algemeen weinig rol omdat ik de kleur voornamelijk uit het gebied rondom de kern en/of spikes haal. Met de Newton haal ik wel makkelijker goede sterkleuren dan met de refractor merk ik, misschien omdat de energie van de ster meer uitgesmeerd wordt door diffractie van de spider en spiegelrand. Sterren ogen voor mij 'natuurlijker' met minder kleurverzadiging in de kern, omdat ons brein dan denkt dat dit deel helderder is (de kleur van heldere voorwerpen is minder verzadigd in foto's).

Tot slot: er wordt heel vaak gekeken naar de bitdiepte van een sensor, terwijl je eigenlijk naar het dynamisch bereik (in fotografische stops of in dB) moet kijken. Het dynamisch bereik van moderne 12-bit CMOS sensoren is heel gelijkaardig aan dat van een aantal klassieke CCDs met 16-bit ADC. CCD's hebben vaak een lagere (vaste) gain instelling, waardoor het lijkt dat je er langer mee kan belichten. Met CMOS kan je de gain zelf kiezen en daar gaat de vergelijking wel eens de mist in.
                TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Werken...
                X