Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filterslide in canon-met-lens systeem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filterslide in canon-met-lens systeem

Hi allemaal. Ik maak vast een denkfout, maar zoals dat hoort met denkfouten kan ik niet bedenken waar de denkfout zit.

Achtergrond:
    Nu zowel de dagen als de nachten grijs zijn, zat ik op YouTube rond te klikken. Netflix&chill, maar dan in onze hobby. Daar zag ik een camerareview, waar iemand een ZWO (geloof ik) achter een Canon lens had gehangen. So far so good, gebeurt vaker. Maar deze man had in de verbinding tussen ZWO en canon heel slim een filterslider zitten. Dat leek mij uiterst handig, dus ik ging op zoek naar een filterslider voor tussen mijn canon camera en mijn canon lens.

En dat bestaat dus niet. (Of ik kan niet zoeken). Er bestaan filtersliders die connecten aan een canon lens, en die hebben meestal t2 of M48 draad aan de camera-kant, voor een ZWO oid. En er bestaan filtersliders die connecten aan een canon body, en die hebben meestal een t-draad of een 2” insteek aan de telescoop-kant. En er bestaan tienduizend verschillende connectors om de ene in de andere draad om te zetten.

Met die connectors en een simpel filterwiel kan ik e.e.a. natuurlijk best voor elkaar krijgen, maar mijn vraag is dus: waarom bestaat dit niet?

Talloze fotografen beginnen met een simpele body+kitlens start, omdat ze dat in huis hebben. En dan hebben ze lichtvervuiling of behoefte aan een HAlpha filter, en dan wordt er direct verwezen naar ofwel clip-in filters, ofwel stepper-ringen om een 2” aan de voorkant te monteren.

Zelf gebruik ik liever geen clip-in, omdat dat op mijn full-frame canon best een gedoe is, je moet de spiegel locken en bovendien moet je de hele boel weer uit elkaar halen om het filter er in en uit te halen. En een front-mount geeft bij de grotere lenzen al snel vignettering en bovendien verslechtert het je F-waarde aanzienlijk. En zou het niet ideaal zijn om de framing te doen in zichtbaar licht, om vervolgens als je gaat opnemen simpelweg een filtertje in de lichtweg te schuiven?

Dus waarom is zo’n simpele oplossing als een filterslider niet allang op de markt?
    Ik kan me voorstellen dat het de brandpuntsafstand iets langer maakt, maar zo’n filterwiel kan best dun zijn. Daardoor moet je ook anders scherpstellen, maar dat kan met focussen verholpen worden. Wat zie ik over het hoofd?
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Dat probleem heb ik een tijd geleden ook ervaren met het verschil dat het hier ging bij het koppelen van een dslr aan andere optiek. Omdat ik mogelijkheden heb wat fijnmechanica betreft heb ik dat toen opgelost door in de T2 ringen een filterschuif te maken. Is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd maar je zou denken waarom heeft de commercie dat idee nooit uitgebracht. Het lijkt allemaal heel handig maar er zitten adders onder het gras. Namelijk het filter komt ( gelijk een clip-in filter) tussen eventuele correctie optiek en sensor. Denk aan flatners, reducers en comacorrectoren e.d. Dat betekend dat de afstand van corrector tot sensor aangepast moet worden met globaal 1/3 van de dikte van het ingebrachte filter. Het probleem in de praktijk is dat de filters dikwijls niet dezelfde dikte hebben. Veel van Baader zijn 2 mm, mijn duofilters zijn 1 mm zo ook enkele clip-in filters. Vooral als je met grote openingsverhouding werkt is dit een probleem. Ik merk op dat bij een F4 newton het wel of niet gebruiken van een clip-in filter al merkbaar is voor de afstand corrector - sensor wil je een optimale correctie. Een en ander betekend dat ik deze ringen niet veel gebruik ( je kunt ook nog last krijgen van lichtlek bij het maken van flats en darks) ondanks dat ik er gemaakt heb met verschillende optische diktes.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: filterschuif-1.jpg views: 0 grootte: 93,4 KB id: 1456356
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Je kunt dan waarschijnlijk niet meer scherpstellen tot oneindig. Dat is mijn ervaring bij macrofotografie wanneer ik een tussenring gebruik.
      Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Door het gebruik van een filter wordt de brandpuntsafstand inderdaad langer maar slechts zo’n 1,5 mm terwijl de filters meestal dikker zijn, zelfs die zonder schroefdraad (dus alleen het stukje glas). Als je deze dan in de lichtweg plaatst moet je dus meer aan tussenringen toevoegen dan je aan brandpuntsafstand wint en dan kun je dus inderdaad niet meer op oneindig scherpstellen.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Het niet kunnen scherpstellen op oneindig had ik ook bedacht. Maar het lijkt me dat dat met een smalle tussenring en een niet al te groot diafragma wel te doen moet zijn. De meeste lenzen kunnen best een stukje voorbij oneindig. Enig idee of ik kan uitvinden / uitrekenen hoeveel ruimte er dan over zou zijn?

Ik ben het met jac eens dat het hele verhaal niet meer op gaat zodra je met correctoroptiek als comacorrectors of flatterers gaat werken. Die dingen kan je namelijk niet zelf scherpstellen, maar hebben een vaste afstand waarop de sensor _moet_ staan. Vandaar dat mijn vraag juist ging over het simpele geval van een gewone lens met een gewone dslr.
          Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Het verschil met een flattener is dat je met een flattener nog best scherp kan stellen als de backfocus verkeerd is. De sterren aan de randen zien er niet uit maar in het midden staat het scherp. Maar als je de juiste focusafstand niet kunt vinden zijn alle sterren over het hele beeldveld onscherp. En een tussenring zal dat waarschijnlijk alleen maar erger maken. De lenzen zijn er nu eenmaal op ontworpen om scherp te kunnen zijn over een groot bereik van voorwerpsafstanden waarbij de beeldsafstand gelijk blijft.

Je hebt gelijk dat de lenzen wel “voorbij oneindig” kunnen. Geen idee of je kan uitrekenen of je nog steeds oneindige focus kunt bereiken met een filter in de lichtweg.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
            X