Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Info/advies gevraagd over OAG

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Info/advies gevraagd over OAG

Ik heb eens echt gewogen wat mijn setup nu is en kom op 6 kg. Mijn montering heeft een max payload van 12,3 kg dus als ik uitreken wat totaal gewicht wordt met 2 camera's + OAG dan kom ik op ongeveer 6,6 kg uit. Zit dan op 55% van de max payload en dat zou moeten kunnen.

Opstelling: Ioptron CEM25EC montering, Meade LX65 8" f/10 ACF OTA, Zwo ASI294MC Pro camera en dan als guiding camera mijn "oude" Zwo ASI385MC.
    De vraag is of die 385MC het zou doen als guiding camera met een OAG want FOV is klein. Heb even screenshots gemaakt, zie beneden. De eerste is de FOV van guiding 385MC en de tweede FOV van 294MC capture camera.

En als het nut zou hebben, maakt de soort OAG dan nog uit? Die van Zwo heeft bijvoorbeeld een klein prisma gevat in een houder die ook "in beeld" is maar de OAG van Lumicon heeft een groter prima zonder in de weg zittende vatting maar is ook 2x zo duur. Maakt dat allemaal wat uit met de 385MC als guiding camera?

Alvast bedankt!
    Menno

385MC Guiding FOV
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 385MC.jpg views: 119 grootte: 215,3 KB id: 1456246

294MC Pro Capture FOV
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 294MC_Pro.jpg views: 81 grootte: 368,3 KB id: 1456247
    Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Is deze oag van lumicon niet eerder voor een guiding cam met een grotere sensor? Ik gebruik de oag van zwo samen met een 120 mini. De prisma is net iets groter dan de sensor. De 385 is wat groter. Misschien is deze wel volledig gedekt met de oag van zwo. Best eens vragen op de zwo forum.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja Bekijk bericht
      Ik heb eens echt gewogen wat mijn setup nu is en kom op 6 kg. ...........
      OAG op f/10 --> NIET DOEN... (mag wel, maar het wordt wel een pijnlijkere ervaring ;-) )

Het lukt mij me wel, maar maar net. Ik heb het initieel niet voor elkaar gekregen, dat wil zeggen, had een ATIK OAG en met mijn ZWO ASI120MC dacht ik dat ik het wel zou redden... Nee, helaas. Geen duidelijke sterren (en er zijn er al zo weinig via je prisma van de OAG). Pas toen ik over ging op een dure SX Lodestar (erg licht gevoelig), had ik meer succes. Ik heb de laatste tijd wel met een 8" SCT en OAG durven stoeien, maar ik heb met mijn huidige mount, een iOptron CEM120, niets te klagen. Met mijn Celestron Advanced VX van destijds was mijn guiding wel beter maar nog steeds niet geweldig.

De combi, reducer 0.7 en OAG (en Lodestar) en AVX mount, bracht mij een 2 jaar geleden, eindelijk in de buurt van de 1' RMS total, gemiddeld. Tot die tijd heeft mijn OAG een half jaar in de kast gelegen...

Ik heb Greg Stark (http://www.stark-labs.com/phdguiding.html) eens in een YouTube presentatie horen zeggen, dat een OAG/guiding op f/10 "not smart" is, maar ja, ik ben graag iemand die eerst test en dan pas geloofd dus...

In het algemeen over het gebruik van een OAG --> 1 ster is genoeg voor guiding,maar die moet dan wel in beeld zijn...

Hou rekening met het verschijnsel "backfocus". Een OAG is a snel weer 10 to 15mm extra in de "image train". Terzijnertijd wil je er van alles tussenknopen (filterwiel anyone?) dus koop toekomst bewust zou mijn advies zijn.

Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Astrobug
        Zal daar idd eens kijken ook.

MGralike
        Mijn logica zei ook al zoiets maar echt overal wordt OAG geadviseerd als de focal lengte boven de 1000 1500mm gaat.
        Ook ik ben heel erg van het uitproberen maar wel met wat info.
        Maar met guiding software, kan je daar bv de gain niet omhoog schroeven om sterren te hebben? Of is dat te simplistisch gedacht?
        En backfocus maak ik me geen zorgen over. Mijn ACF scope heeft die eigenlijk niet: ik kan een camera feitelijk direct aan de scope bevestigen. De 385 heeft 12,5 mm focus afstand nog en de 294 nog minder, 6,5mm.

Commentaar

Die regel klopt ook wel.

Met f/10 "zoom" je heel erg in. De guidecamera moet dan nog wel in staat zijn om in dat hele kleine stukje FOV een sterretje te vinden. Liever natuurlijk meer zodat je keuze hebt.

Ooit wil je misschien reducer of iets anders dan een ACF of een APS-C camera of...

Die van mij heeft een additionele lente van 17.5mm
          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Welke belichtingstijden kun je ze aan met je autoguider?
            Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

meegja Waarom overweeg je te gaan guiden? Je haalt prachtresultaten zonder. De subs van 30 seconden doen hun werk en ik denk dat je met langere subs niet nog mooiere opnames gaat maken.
              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
                1' RMS total
                Bedoel je 1" RMS total?
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

wvreeven
                  Dat is denk ik mede een onderdeel van mijn vraag, onderdeel wat ik waarschijnlijk zelf zal moeten beslissen
                  Met huidige, niet gekoelde 385 camera, begin ik last te krijgen van lichtvervuiling boven de 60 seconden belichtingstijd. Met nieuwe 294 gekoelde (en grotere FOV) camera waarschijnlijk kortere belichtingstijden maar wil ik wel met bv de Optolong L-Enhance of Zwo Duo Band kunnen werken wat weer langere belichtingstijden betekend. Gewoon op de normale f/10 zal het zonder guiding waarschijnlijk wel gaan maar wil zeker ook nog verder gaan kijken wat de f/25 kan doen. En daar zal 30 seconden unguided denk ik het maximale zijn.
                  Vandaar dus de overweging.

Astrobug
                  "Welke belichtingstijden kun je ze aan met je autoguider?" ..... voor wie is die vraag?

Commentaar

Trouwens, nog even een PS voor het geval dat: de bijgevoegde screenshots zijn niet van mij, heb ik even van de blackwaterskies.co.uk toolbox site vandaan als voorbeeld

Commentaar

Werken...
                    X