Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ZWO ASI1600MC Pro koelt niet

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    ZWO ASI1600MC Pro koelt niet

    Een nieuwe astro vriend van mij heeft een ZWO ASI1600MC Pro een lange tijd aangekocht.
    Omdat hij een beginner is heeft hij zoals vele in het begin veel problemen gekend om de juiste opstelling te vinden (software, hoe montering plaatsen en pool uitlijning enz..)
    Nu heb ik hem al een heel stuk op weg geholpen over hoe installeer je uw montering en heb hem NINA voorgesteld omdat hij een windows gebruiker is en heb ik deze mee helpen installeren en afstellen op zijn astro materiaal. Nu komt het zijn 1600MC Pro camera koelt niet lager dan +10 graden alhoewel deze staat ingesteld op -10 graden..
    Heb via Google zitten zoeken wat er mis kan zijn maar vind veel uiteenlopende antwoorden, wat wel vast staat is dat deze ZWO camera 1600MC nogal veel problemen kent.
    Omdat deze camera Normaal nog enkel maanden in garantie is hoop ik voor hem dat deze toch nog onder garantie word gemaakt. - gekocht bij Astromarket

    Maar mocht dit niet zijn dan is mijn vraag, zijn er onder jullie ook mensen die deze ZWO ASI1600MC pro camera heeft en heb jij problemen met de koeling ?
    Zo ja, hoe heb je dat opgelost....

    #2
    Voor alle duidelijkheid...hij is aangesloten op stroom en niet alleen op USB, als je de problemen ondervindt...?
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

    Commentaar


      #3
      Die sigaret stekkers als voeding hebben de neiging om los te komen.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

      Commentaar


        #4
        Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
        Voor alle duidelijkheid...hij is aangesloten op stroom en niet alleen op USB, als je de problemen ondervindt...?
        Yep, voeding van 3 amp

        Commentaar


          #5
          Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
          Die sigaret stekkers als voeding hebben de neiging om los te komen.
          Ja, goed om te weten, maar NINA zie je de power meting naar 100% gaan en de koeling blijft steken rond +10 graden.
          Hij heeft antwoord gekregen van Astromarket en daar zijde ze dat hij eerst maar naar ZWO moest mailen voor astromarket deze opsturen...

          Commentaar


            #6
            Ik zou even meemeten wat de spanning is tijdens het koelen, mogelijk is de spanning in elkaar gezakt.
            Onbelast meet je dan 12v en belast ????

            Commentaar


              #7
              Astromarket mag zelf even met Zwo mailen, dat is de taak van de dealer. Altijd handig om van je rechten op de hoogte te zijn, astromarket heeft hem verkocht, astromarket moet het probleem oplossen, en niet verwijzen naar fabrikanten.
              Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

              Commentaar


                #8
                Het is niet onmogelijk dat de 12volt voeding kapot is of nauwelijks power levert. Een test met een andere 12 volt voeding (van de mount?) lijkt me raadzaam voordat je dat ding voor reparatie afgeeft/opstuurt. Alternatief als je handig bent kan je een 12 volt gloeilamp op de voeding aansluiten om de voeding onder belasting te testen.

                Han
                Last bewerkt door sixela; 25-05-20, 09:12.

                Commentaar


                  #9
                  Origineel geplaatst door K9 Spike Bekijk bericht

                  Ja, goed om te weten, maar NINA zie je de power meting naar 100% gaan en de koeling blijft steken rond +10 graden.
                  Hij heeft antwoord gekregen van Astromarket en daar zijde ze dat hij eerst maar naar ZWO moest mailen voor astromarket deze opsturen...
                  Als ik met mijn asi1600mm de 12V stroom vergeet aan te sluiten en vervolgens in software koeling opzet, dan gaat power in een paar minuten naar 100% terwijl de temperatuur maar 2 of 3 graden daalt. Kijk dus zeker de voeding na of probeer met een gekende goede voeding.
                  TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

                  Commentaar


                    #10
                    Erg zinvol zou zijn om de stroom te meten die de camera opneemt. Ik meet bij 100% coolerpower bij 12V 1,75A . Bij een lagere voedingspanning neemt die stroom toe, 10,0V= 2,0A , 11,0V= 1,9 A en 13,5V = 1,55 A
                    je bent nooit te oud om te leren.

                    Commentaar


                      #11
                      Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                      Erg zinvol zou zijn om de stroom te meten die de camera opneemt. Ik meet bij 100% coolerpower bij 12V 1,75A . Bij een lagere voedingspanning neemt die stroom toe, 10,0V= 2,0A , 11,0V= 1,9 A en 13,5V = 1,55 A
                      Dit ziet er uit als een te lichte voeding die bij toenemende stroomsterkte de spanning niet meer op peil kan houden.

                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

                      Commentaar


                        #12
                        Het volgende is misschien goed om te weten. Ik heb een keer te weinig stroom op mijn ZWO ASI071MC camera gezet door de stroom toevoer via mijn mount, te veel te splitten naar ook andere dingen zoals dew heater banden etc. Het gevolg wat ik had voor mijn camera was dat ik USB problemen begon te krijgen, en inderdaad ook cooling issues. Via mijn Pegasus Pocket Powerbox waren die stroom fluctuaties ook goed te zien. Bij mij was dit echter niet zo opvallend daar ik de camera vaak niet meer koel dan -5 Celcius. Dat is ongeveer de omslag / afvlak curve rond unity gain. Die extra negatieve cooling maakt, volgens de grafieken, voor mijn camera niet zo heel veel uit. Ook ben ik bang voor te sterke afkoelingen, blijf daarom ook hangen op de min 5 graden, die er voor zouden kunnen zorgen dat de camera lens beslaat met ijs kristallen. Een goede voeding is dus sowieso een vereiste.
                        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

                        Commentaar


                          #13
                          Neo, dat zie je verkeerd ( het is een professionele voeding) en ik meet deze stromen als ik de spanning verander. Het wijst er op dat er een regeling in de camera aanwezig is de de hoeveelheid energie naar het peltierelement controleert om zo de goede werking te waarborgen. Bij een hogere spanning wordt de stroom terug geregeld waarschijnlijk om de eigenverwarming van het element binnen de perken te houden zodat de maximale koeling behouden blijft.
                          Je ziet dus dat er steeds 20 tot 21 W naar het element wordt gestuurd en waarschijnlijk is dat de grens die het simpele ventilatortje met nog een fractie van de sensortemperatuur nog kan wegwerken. Stop je nog meer vermogen in het element gaat de temperatuur van je hele systeem toenemen in plaats van afnemen.
                          je bent nooit te oud om te leren.

                          Commentaar


                            #14
                            Klopt, maximale stroomverbruik is 22 watt, ingangsspanning tussen 9 en 15 volt volgens de ZWO handleiding.
                            TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

                            Commentaar


                              #15
                              Misschien is het hele probleem van topicstarter dat hij onvoldoende de beperking van de koeling realiseert. Met een dergelijke (1 traps) peltierkoeling mag je er van uitgaan dat je de temperatuur van je sensor 20 omlaag kunt brengen. Zo gauw je meer wilt kan je in de problemen komen doordat het vermogen dat je in het peltierelement stopt ( is tenslotte warmte) niet meer voldoende kan worden weggewerkt. Het koelsysteem (ventilatortje) moet namelijk de energie die in het element wordt gestopt eerst wegwerken voordat de temperatuur van de sensor lager kan worden Dus als je nu in de huiskamer naar -15 wil gaat je dat met geen enkele 1600 lukken omdat dat nu eenmaal een te groot verschil is. Een aan te bevelen werkwijze is om in beperkte stappen naar de gewenste temperatuur te gaan en begin met 15 lagere temperatuur als de omgeving. Als die temperatuur bereikt is dan pas naar b.v -20 verschil gaan. Mijn ervaring is dat een veilige situatie is die waarbij in de eindsituatie de koelingpower niet boven de 75% ligt. Als er meer power nodig is kan dat verkeerd aflopen omdat dan de hele camera (en daardoor ook de sensor) warm kan worden waardoor de temperatuur van de sensor gaat oplopen.
                              Als topicstarter de camera test mag uiteindelijk na een behoorlijke tijd de camera zelf maar een fractie warmer worden als de omgeving worden ander vraag je teveel.
                              Als bij zijn test de camera zelf duidelijk warm werd is er een te groot verschil gevraagd en is er niets mis met de camera.
                              je bent nooit te oud om te leren.

                              Commentaar

                              Werken...
                              X