Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bresser Skylux + digitale camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bresser Skylux + digitale camera

Goedenavond,

Al enige tijd ben ik mij aan het orienteren op een (instap) digitale camera voor op mijn bresser skylux 70/700.

Wat ik niet goed snap is hoe de camera op het oculair wordt bevestigd. Zie onderstaande afbeelding, klik op de thumbnail voor een grote foto.

Het lijkt erop dat deze typen camera's alleen in bijvoorbeeld een barlow kunnen worden gestoken maar dan kom ik met een vergroting van 3x of 5x niet zo ver.

Het liefste wil ik eenvoudige foto's maken van Jupiter of Saturnus. Ik verwacht geen wonderen en wil enkel het beeld wat ik nu met mijn oculair zie vastleggen.

Kan iemand mij adviseren, youtube geeft ook niet echt uitsluitsel.

Dank, Frans

Dit soort camera's worden niet op het oculair gezet ze vervangen het oculair, op dat moment werkt de kijker als een "telelens" in dit geval van 700mm je kan de vergroting aan passen door barlowlenzen in het geval van deze kijker is een 2X barlow meer als voldoende.

Om een voorbeeld te geven wat er met deze kijker mogelijk is:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Saturnus004.jpg views: 36 grootte: 6,2 KB id: 1451168

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 002.jpg views: 35 grootte: 51,7 KB id: 1451169

Beide foto's zijn gemaakt met een 7cm Skylux F700 voorzien van een 2X barlow en een Philips ToUcam pro.
    Het is handig dat even vermeld over wat voor camera het gaat.

Commentaar

Ik ben aan het kijken naar bijvoorbeeld een SVBONY SV205. Of een andere nog goedkopere op ebay (1.25" Telescope Digital Electronic Eyepiece Camera for Astrophotography USB Port).

Frans

Commentaar

Hoi Frans, ik heb geen flauw idee wat de kwaliteit is van deze camera, maar ik vind 30fps tot zelfs maar 15fps wel wat aan de magere kant, hoe hoger de frame rate hoe beter de foto word omdat je eigenlijk een beetje de onrust in de atmosfeer onderdrukt.
        Ik werk al jaren met deze: https://www.astromarket.org/astro-ca...m-mono/p,44279 en dat bevalt zeer goed.

Houd er ook rekening mee dat je een volg motor nodig heb voor je kijker.

Commentaar

Beste Sidney, bedankt voor je toelichting. Er is me al veel duidelijk geworden. Zat er over na te denken om "low budget" te starten ;-) Dus vandaar "hoe werkt het?" Ik heb inmiddels wel een goede montering (denk eq2) dus de boel staat goed vast. Ik heb nog geen volg motor. Ik ben zo'n 1,5 jaar geleden gestart met de telescoop te kijken samen met mijn zoon. Omdat we de betreffende planeten nu goed kunnen vinden leek het ons leuk om ze ook digitaal vast te leggen. Stap voor stap lijkt onze hobby te groeien.

Commentaar

Werken...
          X