Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focal reducer met Newton telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focal reducer met Newton telescoop

Hallo,

Toen ik foto's wilde gaan maken met mijn Newton telescoop kon ik geen focus krijgen omdat het punt van focus te laag zat. Om dit op te lossen heb ik een stuk van de achter kant van de telescoop afgezaagd, alleen heb ik er naar mijn voorkeur iets te veel afgehaald (ik kan het er helaas niet meer aanplakken) waardoor mijn DSLR camera best hoog boven de focusser zit. Daardoor kreeg ik wat problemen met het balanceren van de telescoop. Zou ik dit probleem kunnen oplossen door een focal reducer te plaatsen voor de camera zodat het licht eerder gefocust wordt en de camera lager kan? Ik zag dat het niet heel gebruikelijk is om een focal reducer bij een Newton telescoop te gebruiken, dus vandaar deze vraag. genoeg backfocus is er denk ik wel, ik moet de focusser namelijk bijna helemaal uitdraaien...
    Ik hoor graag wat jullie zouden doen.

Je kan de telescoop in de ringen draaien, zodat de focuser naar de tegengewichten gericht is wanneer de montering in de parkeerstand staat. Dat is veel gunstiger voor de gewichtsverdeling bij fotografie.
    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
      Je kan de telescoop in de ringen draaien, zodat de focuser naar de tegengewichten gericht is wanneer de montering in de parkeerstand staat. Dat is veel gunstiger voor de gewichtsverdeling bij fotografie.
      Oké, dus als ik het goed begrijp is het beter de buis te draaien zodat de camera, in parkeerstand, aan de onderkant "hangt". Bedankt voor de tip!
      Maar ik zou ook graag nog een focal reducer willen gebruiken als dat kan, ik heb gelezen dat er veel voordelen aan zitten, maar het is niet heel gebruikelijk bij Newton telescopen. Zou je het aanraden?

Commentaar

Focal reducers worden inderdaad vaak gebruikt achter een refractor, SCT of RC telescoop, omdat deze vrij 'traag' zijn (f/7 of hoger). Lagere f-waarde is gunstig voor deepsky fotografie. De meeste Newtons zijn echter al f/5 of f/4, wat snel zat is. Er bestaan (dure) reducers voor Newtons, maar het is meestal heel moeilijk om daarmee een goed scherp beeld te krijgen. Onder f/4 moet alles zowel mechanisch als optisch extreem precies zijn, ik beveel het niet snel aan.
        TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Bedankt voor de uitleg en het advies! Dan zal ik het er maar mee moeten doen...

Commentaar

Werken...
          X