Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Autoguiding

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Autoguiding

Hallo,
    Ik heb nu net sinds een week een Skywatcher HEQ5-pro mount. Mijn vorige Skywatcher Star Adventurer kon mijn Skywatcher 72ED met 760D niet meer goed aan. Nu werkt de mount top, één van de beste aankopen die ik tot nu toe heb gedaan. Ik heb al een aantal mooie foto's ermee kunnen maken. Op het moment van schrijven ben ik met Messier 101/Pinwheel galaxy bezig. Ik kan hier ongeveer 5min subs op krijgen met af en toe lichte star trailing. Ik vind het al bijzonder dat ik met mijn 72ED en 760D 5min kan halen (mits de PL perfect is).

Nu heb ik een Sky-Watcher 9x50 Finder scope en ik wil hier een autoguider op bevestigen. dit om misschien voor de 6m sluitertijd en voor de toekomst. Bij FLO heb ik een set van finderscope, adapter en guidcamera voor ~€207 gevonden. De finderscope heb ik al dus ik heb alleen een adapter en de camera nodig. Op de product pagina staat dat hij doormiddel van een ST4 kabel direct met het statief kan verbinden. Dit lijkt mij erg handig, aangezien ik dan niet met PHD2 hoef te werken. Ik gebruik ook nog de afstandbediening voor goto. Ik heb ASCOM al wel werkend gekregen met mijn laptop, maar ik wil eerst wat meer ervaring met de mount hebben voordat ik ASCOM definitief ga gebruiken.

Wat raden jullie aan, zal ik de camera direct met de mount verbinden of toch via phd2. En is er een verschil tussen beide qua kwaliteit of is het precies hetzelfde.
    Als ik ST4 ga gebruiken is het plug en play of moet ik ook nog iets op de afstandbediening instellen? Alvast bedankt

Hallo Martijn,

De guide cam die je hebt uitgekozen is erg goed. Ik kan het weten want ik gebruik dezelfde al twee jaar. Maar het is geen zelfstandige autoguider. Met andere woorden, je zult de camera via PhD2 (of andere guide software) moeten aansturen. De software geeft dan correcties aan de montering en dat kan via de ST4 poort of rechtstreeks naar de montering toe. Je kunt dus ST4 guiding gebruiken tot je ook je montering aan de telescoop hebt verbonden.

Laart het vooral weten als mijn uitleg niet duidelijk is

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hallo Wouter,

Bedankt voor de snelle reactie, ik snap het nog niet helemaal, u zegt (als ik het goed begrijp) dat de camera zelf geen guiding doet, en dat dat allemaal via phd2 gedaan moet worden (of een ander programma). Maar waarom staat er dan op de product pagina van de camera: "ST4 Port: To connect directly to a mounts auto guide port.". Wat is het nut van direct met de mount verbinden? En als ik het goed heb gaat de verbinding zo: camera-usb-phd2-ascom-direct connect cable-mount. Of is het camera-usb-phd2-usb-camera-st4-mount. Alvast bedankt

Commentaar

Hallo Martijn,

Beide opties zijn mogelijk, dus zowel camera-usb-phd2-ascom-direct connect cable-mount als camera-usb-phd2-usb-camera-st4-mount. De eerste optie vereist dat de guide camera en de montering beide via een kabel aan de computer zijn verbonden en dat de ASCOM drivers voor zowel de guide camera als de montering zijn geïnstalleerd. De tweede optie vereist dat de camera via een kabel aan de computer is verbonden en dat er een kabel vanaf de guide camera naar de montering wordt aangesloten en dat de ASCOM driver voor de guide camera is geïnstalleerd. Bij de eerste optie is de kabel van de camera naar de montering niet nodig want die wordt dan toch niet gebruikt.

Groetjes, Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
        X