Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ijskristallen op de camerasensor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ijskristallen op de camerasensor

Gisteren had ik weer ijskristallen op de sensor van de ASI1600-MM-cool camera. Er worden langzaam zwarte uitstekels zichtbaar aan de randen van het beeld (zie onder). Camera gedemonteerd en met een zaklantaarn als verlichting zag al snel de ijskristallen aan de rand van de sensor. De camera opwarmen helpt tijdelijk. Tijd om de desiccant/droogmiddel te vervangen.

Dit is al de tweede keer in 3.5 jaar. De eerste desiccant tabletten hebben het 2.5 jaar uitgehouden. De tweede slechts 1 jaar. Misschien de deksel nog vaster schroeven? De camera is wel permanent geīnstalleerd in de sterrenwacht.

Verwisselen gaat wel redelijk makkelijk. Kop van de camera afschroeven en de vier tabletten (circa 10x7 mm) vervangen. Tegelijkertijd de sensor en het venster schoongemaakt. Normaal is het schoonmaken van de sensor niet nodig, maar er zat een streepje op van waarschijnlijk opgedroogd vocht. De sensor eerst schoongemaakt met een nat brillendoekje, opgepoetst met een zachte doek, schoongeblazen met lucht en dan stofvrij gemaakt met een gel-stick. Het venster doe ik ook met natte brillendoekjes. Wel een paar keer herhaald want er zaten snel stofdeeltjes op het venster. Waarschijnlijk kan je het beter buiten dan binnen doen vanwege huisstof.

De tabletten regenereer ik in de elektrische oven, 215 graad Celsius, 60 minuten.

Wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van deze desiccant/droogmiddel tabletten?

Han

Ijskristallen:
    Click image for larger version  Name:	ice_crystals.jpg Views:	0 Size:	1.51 MB ID:	1442988

Qua levensduur: men vertelde mij dat je ze kan 'regenereren' door ze kort in de microgolf te steken.

Wat mij wel helpt: de camera lang genoeg op voorhand doen koelen. Dan verdwijnt bij de mijne het ijs. Na 20 minuten is hier zo goed als alles verdwenen. (-10°)
    Het is wel een ander type, misschien werkt dat bij de jouwe minder effectief. (071mc pro)
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Ja mijn oude QHY8 heeft een cold finger. Daar kwam het meeste ijs op. Dat heeft de ASI1600 niet. De ijskristallen weren langzaam langer dus wachten leek geen optie.

Regeneren in de magnetron, Je moet er waarschijnlijk wat extra bijzetten anders gaat de volle energie in die kleine tabletjes met het gevaar dat ze uitmekaar spatten.

Vorige keer heb ik gekeken voor nieuwe tabletten, maar daar werd de hoodprijs voor gevraagd. Dan maar de oude regenereren in de oven.
      Last bewerkt door Han.K; 25-03-20, 09:30.

Commentaar

Ik heb, toen ik nog de "Cooled" versie ipv de "Pro" versie had van mijn camera, het volgende gebruikt... : https://astronomy-imaging-camera.com...nti-dew-heater
        Het ziet er niet sexy uit maar werkte in de winter wel... Was voor mij toen ook noodgedwongen. Ik had ijskristallen all over the place en weinig controle over hoe of waarom (echt van alles geprobeerd destijds).
        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

De ijskristallen zitten niet op de buitenkant van het venster. Daarvoor heb ik al lang een verwarmingslintje op de koppeling aan de telescoop. Je kan ook de ASI1600 op een hoog koelingvermogen laten draaien. Dan gaat de warmte van het huis in het camera-venster over.

De ijskristallen waar ik het over heb zitten binnen direct op de sensor. Dat betekend dat er vocht in de camera is gekomen. Doordat de camera permanent buiten is gaat de temperatuur nogal op en neer en kan hij licht gaan ademen.Daarmee komt vocht binnen. De desiccant patronen nemen dat op tot ze verzadigd zijn.

Han

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
            De ijskristallen zitten niet op de buitenkant van het venster. Etc...

Han
            Weet ik. Voor inzage in de ellende die ik heb gehad, zie hier: https://www.astroforum.nl/forum/astr...60#post1359760
            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
              Regeneren in de magnetron, Je moet er waarschijnlijk wat extra bijzetten anders gaat de volle energie in die kleine tabletjes met het gevaar dat ze uitmekaar spatten.
              ZWO heeft hier een handleiding voor geschreven en raadt ook de microwave aan. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Nicolās

Commentaar

De magnetron genereert 800 of 1000 watt aan microgolven. De natte tabletjes worden in seconden zeer heet. Zodra het water verdampt is kan de microgolfstraling nergens meer heen en met wat pech is is magnetronbuis in een paar minuten oververhit en geeft de geest of een beveiliging spreekt aan. Een oven lijkt me een betere en meer gecontroleerde methode.

Commentaar

Werken...
                X