Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Banden op opnamen van DSLR.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Banden op opnamen van DSLR.

Neo attendeerde mij dat op de laatste gepubliceerde opnamen van mij bij een wat sterke uit vergroting banden te zien waren en op het origineel als hij van DSS komt is hier niets van te zien maar zo gauw ik met beeld bewerking begint ontstaat het verschijnsel. Komt dit door de korte belichting van 30 seconden en was 2 minuten beter geweest? Als je de opname zo bekijkt zie je er niets van maar het is wel storend en je kunt het enigszins wel wegkrijgen met een NOISE reductie maar dat zou niet nodig zijn omdat de opname practisch geen ruis vertoonde. Op eerder gemaakte opnamen van dit jaar en vorige jaren was hier nooit iets van te zien. Ligt het aan de camera of weten jullie hoe dit komt? Bij voorbaat dank voor de informatie.

Dithering is de oplossing voor vele kwalen. Het loont de moeite om toch eens te proberen. Vooral als er hot of cold pixels komen in de sensor. Dan kun je er niet meer rond zonder. Gekoelde camera's kunnen ook niet zonder. In het verleden op mijn 450D was dit nog meer uitgesproken.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Zijn de banden lijnen verticaal/horizontaal. Photoshop plugins voor Astro bewerking reduceren dit. Ditheren voorkomt dit. Zijn de banden dik, en zowel horizontaal als verticaal (een matrix vorm): Dit reflecteert scherpstel sensoren (Digi 6/en hoger in Canon) en matig en onderbelicht aantal belichtingen (of onvoldoende). Het gratis Fitworks4 doet wonderen: Processing => Background flattening => Lines to equal value. Deze vorm laat zich niet weg ditheren. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Commentaar

Dank je heren voor het commentaar ik heb er recent last van en op het origineel wat op DSS staat zijn geen banden te vinden en is het Fitswork 4 zo te downloaden of is het een onderdeel va een software pakket? Bedankt voor de info maar ik denk dat ik langer moet belichten. En nog de instellingen op de camera zelf nog eens na lopen.

Commentaar

Ik heb het programma Fitswork 4 in het Engels op de PC staan en het onderdeel staat er op maar er moet nog wat gedaan worden namelijk in het onderdeel zelf staat median level en je moet ingeven absolute of relative en er zit een schuifje op waar moet deze op welke waarde ingesteld worden? Ik vind het fijn als iemand mij iets adviseer maar kennelijk heeft de bewuste persoon zelf het gegeven nooit gebruikt of heeft in zijn ijver een hoop zaken vergeten te vertellen want zo heb ik er niets aan. Sorry dat ik zo overkom maar als je een tip geeft doe het dan goed en niet half en is nog een Duits programma.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
            Ik heb het programma Fitswork 4 in het Engels op de PC staan en het onderdeel staat er op maar er moet nog wat gedaan worden namelijk in het onderdeel zelf staat median level en je moet ingeven absolute of relative en er zit een schuifje op waar moet deze op welke waarde ingesteld worden? Ik vind het fijn als iemand mij iets adviseer maar kennelijk heeft de bewuste persoon zelf het gegeven nooit gebruikt of heeft in zijn ijver een hoop zaken vergeten te vertellen want zo heb ik er niets aan. Sorry dat ik zo overkom maar als je een tip geeft doe het dan goed en niet half en is nog een Duits programma.
            Als je naar de website gaat (https://www.fitswork.de/software/softw_en.php) dan kun je rechtsonder de links naar de Engelse versie zien (Fitswork447en.zip) en de file die nodig is om direct RAW files in te ladendcrawfw1477.zip), welke in dezelfde folder geplaatst moet worden waar je ook Fitswork in zet.
            Dat lost in ieder geval het Duitstalige probleem op.
            In het midden onderaan staat een link naar tutorials op Youtube waarin enkele zaken worden toegelicht.

Misschien helpt dit? Heb verder zelf nog niet met Fitsworks gewerkt, hoor....
            Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Sorry daar heb ik niets aan met je opmerking. Als je er zelf nooit mee gewerkt hebt hoe kun je dan advies geven?

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
                Sorry daar heb ik niets aan met je opmerking. Als je er zelf nooit mee gewerkt hebt hoe kun je dan advies geven?
                Dat was ik niet. Ik wilde alleen maar aangeven dat er een Engelstalige versie beschikbaar is en er ook tutorials zijn met meer informatie.

Ik zelf ga er eens met oude data mee spelen. Ben benieuwd hoe het zich tot DSS verhoudt.
                Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Werken...
                X