Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is hier een trucje voor? Focal reducer op Intes mak

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zet de Maksutov eens op de maan, met focal reducer, zonder camera, zonder andere extra's. Met een wit papiertje kun je dan een scherp maanbeeld opzoeken achter de reducer. Je weet dan waar het focuspunt ligt en of een andere focusser zin heeft of dat je überhaupt met een DSLR in focus kunt komen.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Sterren kijken in de stad : Bedankt voor de linkjes. Het gaat om deze GSO. https://agenaastro.com/gso-2-0-5x-focal-reducer.html. Ik begrijp nu dat ik uitkom op een veel te sterke reductie met die ~10cm afstand. Misschien zou ik met een ring waarmee ik de reducer direct op de camera-adapter kan draaien, dus een adapter van T2 male naar 2" female van een of 2 milimeter ofzo, zonder nosepiece, dan de reducer, dan een nosepiece, wel in de buurt van de juiste backfocus kunnen komen. Zoiets als dit: https://www.teleskop-express.de/shop...w-profile.html Maar of daarmee de hoofdpijn voorbij gaat is nog steeds spannend.

Bert Bogchelman Dat is een idee. Hopelijk wordt het nog eens helder voordat de zichttermijn over is...
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
        Sterren kijken in de stad : Bedankt voor de linkjes. Het gaat om deze GSO. https://agenaastro.com/gso-2-0-5x-focal-reducer.html. Ik begrijp nu dat ik uitkom op een veel te sterke reductie met die ~10cm afstand. Misschien zou ik met een ring waarmee ik de reducer direct op de camera-adapter kan draaien, dus een adapter van T2 male naar 2" female van een of 2 milimeter ofzo, zonder nosepiece, dan de reducer, dan een nosepiece, wel in de buurt van de juiste backfocus kunnen komen. Zoiets als dit: https://www.teleskop-express.de/shop...w-profile.html Maar of daarmee de hoofdpijn voorbij gaat is nog steeds spannend.

Bert Bogchelman Dat is een idee. Hopelijk wordt het nog eens helder voordat de zichttermijn over is...
        Dit is exact dezelfde fr volgens mij. Ik mat daarvan het brandpuntsafstand op 9,6 cm, gemeten vanaf de rand op de
        ring aan het begin van de draad. Dan is 0.5x reductie op de helft van die afstand, dus op ca. 4,8cm.

Dat lukte mij dus niet met een Canon Eos, want dan zou ik binnen 4mm alles moeten bevestigen. Daarbij is de chip veel te groot, want deze fr is echt voor kleine chips bedoeld.

maar goed; volgens mij is de ideale backfocus van deze fr dus zo’n 4,8cm.

maar meet het eens na.
        Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Je hebt T2 ringen met M48/0,75 schroefdraad. Dan schroef je de reducer direct op je cameraadapter. Blijft de reductie op zijn kleinst volgens mij.
          Of heb ik niet helemaal in de gaten hoe het in elkaar steekt?
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
            Zet de Maksutov eens op de maan, met focal reducer, zonder camera, zonder andere extra's. Met een wit papiertje kun je dan een scherp maanbeeld opzoeken achter de reducer. Je weet dan waar het focuspunt ligt en of een andere focusser zin heeft of dat je überhaupt met een DSLR in focus kunt komen.
            Ik heb het eerst overdag op een object ver weg uitgevogeld
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
              Je hebt T2 ringen met M48/0,75 schroefdraad. Dan schroef je de reducer direct op je cameraadapter. Blijft de reductie op zijn kleinst volgens mij.
              Of heb ik niet helemaal in de gaten hoe het in elkaar steekt?
              Aan zoiets dacht ik ook inderdaad, of een adapter tussen de T2-ring en de reducer. Maar het wordt allemaal wel erg krap, EN dan moet je de reducer zelf vastklemmen in de focuser. Lijkt me ook niet handig. Ik heb dat net even gedaan en er dus een papiertje achter gehouden om te kijken of ik wel in focus kom met een papiertje en alleen de reducer en dat lukt inderdaad wel. Ik hing een beetje onhandig achter de telescoop boven een slootje dus ik had niet de rust om er even een liniaal bij te pakken (:P) maar het leek idd wel in de buurt van 4 a 5 cm. Daarnaast heb ik ondertussen even de informatie van de 1.25" en de 2" reducer vergeleken en het zou 2 mm schelen (ik hoopte natuurlijk dat het TOCH een wereld van verschil zou zijn) Hopelijk kan ik hem nog ruilen. Anders binnenkort een 0.5x reducer op te-les-koop
              Bedankt voor het meedenken iedereen.
              Spuit 9 op zijn minst...
              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Waarom hing je onhandig achter je telescoop boven een slootje dan???
                Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Omdat dat de plek in de tuin is waar de maan het eerst boven de daken uit komt Ik was de hele tijd aan het werk met in mijn achterhoofd "dit gaat fou-hout!". Gelukkig ging het niet super fout maar misschien moet ik volgende keer toch geduldiger zijn.

.........uh-huh....
                  Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Werken...
                  X