Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Moet ik mijn optiek reinigen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Moet ik mijn optiek reinigen?

Het valt me op dat mijn asi camera vrij snel vuil laat zien - meer dan ik gewend was met de canon. Misschien is hij gevoeliger, of zit er gewoon meer vuil in mijn optiek..

In elk geval: ik krijg het meeste nog wel weggepoetst dankzij het nemen van flats, maar het oogt niet heel erg mooi op mijn aparte subs.
    Less is more denk ik dan, dus vandaar de vraag: zou ik mijn optiek aan een grondige reiniging moeten onderwerpen? Of valt het allemaal nog wel mee?

Ik toon jullie een snelle stretch van een flat:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: flat_BINNING_1_RGB_VNG.jpg views: 190 grootte: 1,63 MB id: 1435957
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Ik zie twee vormen van vervuiling: grote schijven en heeeel kleintjes. Die kleintjes komen door vuil vlakbij het brandvlak van de telescoop, de grote door vuil verder weg van dat brandvlak. Er zijn relatief veel kleintjes. Flats helpen er niet meer tegen?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Die kleintjes zitten dus op het raampje van je camera, de grote zeer waarschijnlijk op je filters. Met een goede blaasbalg krijg je de meeste wel weg.

Nicols

Commentaar

Met flats haal ik het wel nog weg, Wouter, voor zover ik kan zien toch. Maar het is lastig om bij het beoordelen van je subs (vr calibratie en stacking) al dat stof te zien

ik ga eens aan de slag met de blaasbalg. Van op de optiek wrijven ben ik niet echt een fan, en op de sensor al helemaal niet.

is er een manier om te weten te komen hoe ver in de lichtweg die stofjes precies zitten? Dan moet ik misschien de flattener ook aanpakken. Ik ben vooral bang voor stof aan de binnenzijde van de lens.
        Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Vaak hoef je voor de oorzaak niet verder te zoeken dan de camera zelf. Grote kans dat het alleen om stof gaat dat op het sensorvenster zit. Stof op een flattener en/of filters heb ik nog nooit in mijn flats kunnen terugvinden, daarvoor zit het meestal te ver uit focus.

Blazen kan helpen, maar het kan zo'n venster ook extra statisch maken waardoor het erger wordt ;-)
          Zo'n venstertje is behoorlijk robuust en verdraagt een poetsbeurt zonder problemen.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
          X