Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polaralignment met alleen de oostelijke sterrenhemel voor fotografie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polaralignment met alleen de oostelijke sterrenhemel voor fotografie?

Aangezien ik maar 2 vrije avonden/nachten heb per week, en het bijna altijd bewolkt is of volle maan, wil ik toch meer gebruik maken van de doordeweekse heldere avonden en nachten. Nu heb ik een klein balkonnetje achter, met zicht op noord tot west, en ik ook zo mijn PA kan instellen. Nu heb ik ook een groter balkon er tegenover, met zicht op het oost-zuidoosten, maar dus geen Poolster om op af te stellen. Mijn materiaal bestaat uit een skywatcher EQ6 met daarom een 150 f5 newton, en aangestuurd door de laptop door ofwel stellaruimscope en stellarium, of sinds een paar maand CDC. Nu wilde ik nadat ik de maan sinds maanden weer een bekeken heb, eens proberen uit te komen op een acceptabele PA door bv. drift align in phd oid. Mislukte natuurlijk hopeloos, dus mijn vraag is, weet iemand een stukje gratis software waarmee ik redelijke PA kan realiseren, eventueel voor astrofotografie? Liefst met wat documentatie of info natuurlijk. Ook kan ik geen 2 of 3 steralignment doen door afwezigheid van een handcontroller. Zou moeten kunnen in ascom, maar heb ik nooit hoeven doen. Als het vanavond helder is kan ik direct weer eens wat dingen proberen.

groetjes en alvast bedankt!
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Origineel geplaatst door marcieow Bekijk bericht
    Nu wilde ik nadat ik de maan sinds maanden weer een bekeken heb, eens proberen uit te komen op een acceptabele PA door bv. drift align in phd oid. Mislukte natuurlijk hopeloos.
    groetjes en alvast bedankt!
    Het verrast me altijd dat hierbij velen problemen ondervinden want naar mijn mening is de driftmethode een goed werkende optie.
    Stel je kijker op met een naar je idee beste pooluitlijning. Gebruik een kruisdraadoculair bij een vergroting van 50 tot 100x. Stel een ster in op de kruisdraad en kijk naar 3 tot 5 minuten volgen waar de ster op de kruisdraad staat met de aantekening dat het alleen gaat om de verplaatsing in de hoogte dus in DEC-richting. Die richting bepalen kan lastig zijn bij newtons en of bij het gebruik van een zenitprisma maar kan handig gecheckt worden door je kijker even een duwtje te geven naar boven of naar beneden om zo te zien hoe een verplaatsing naar zuid of naar noord zich laat zien. Vergeet verder alles wat met de besturing van de scoop heeft te maken want dat is allemaal niet belangrijk dus ook de afwijking in oost-west richting betekenen niets bij deze methode ( ze laten zien dat er een periodieke fout aan de orde is en je kun door alleen te slewen in oost-west de ster weer centreren). Het gaat uitdrukkelijk alleen om de verplaatsing (drift dus) in noord-zuid richting! Bij drift in noord-zuid verteld dit het hier volgende ( kon geen tekst bericht zo snel vinden daarom een scan van mijn werkblad.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191209_0002.jpg views: 0 grootte: 82,1 KB id: 1435220

Neem actie op de bevindingen die hier te voorschijn komen.
    Deze methode is zo direct dat er geen besturing van de kijker nodig is want ook bij een kijker die totaal kaal is opgesteld kan je dit volgen.
    Want als je een ster centreert en na enkele minuten de kijker (alleen in westelijke richting verplaatsend ) weer op die ster richt krijg je ook deze informatie.
    Wel zal het werken met deze methode steeds vlotter gaat naar gelang je het meerder malen heb uitgevoerd want dan krijg je inzicht hoe de verstelling die je uitvoert bij je pooluitlijning zich manifesteren.
    Zeker zullen er programma's zijn die dit allemaal voorkauwen maar het hierboven gestelde is het uitgangspunt en zal zeker een goede pooluitlijning opleveren.
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ik heb meer dan een jaar met de drift align functie van phd2 gewerkt. Had vanop mijn balkon enkel zicht op het zuiden. Werkt eigenlijk net hetzelfde als jbrosens hierboven beschrijft, maar je hebt geen kruisdraad oculair nodig en de afwijking in DEC is veel sneller zichtbaar. Wat liep er mis toen je dit probeerde?
      TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Precies wat cyber zegt, de alignment tools in PHD2 werken fantastisch, heel nauwkeurig en snel.
        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

In de aanpak boven met kruisdraadoculair, moet je het oculair zo draaien dat bij bewegen van de telescoop de ster parallel aan de armen van het kruis beweegt. En dan inderdaad even controleren welke kant “noord” is door het oculair (of “omboog”).

Is logisch, maar als je het voor het eerst doet, zijn de dingen wat minder vanzelfsprekend.
          Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Werken...
          X