Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lacerta Mgen III komt er aan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lacerta Mgen III komt er aan

De Mgen III komt dit jaar nog beschikbaar. Deze heeft in vergelijking met zijn voorgangers, een kleurenschermpje, Ik heb zelf de vorige versie (II) en ben er erg tevreden mee.
    Dat kleurenschermpje lijkt mij wel een verbetering want het vorige model met het oranje schermpje vraagt bij mij altijd een paar extra ogen (bril) om in het donker te kunnen aflezen.
    Het selecteren van een volgster(ren) , kalibreren en guiden kan met de Mgen III in 1 minuut door 1 druk op de knop. Hij is helaas wel kostbaar; 700 euro.
    https://teleskop-austria.at/MGEN-3_L...3-Autoguider-A

Even doorsparen dus voor me, was al van plan versie II te kopen. Bedankt voor je bericht.

Commentaar

Inderdaad wel vrij prijzig, maar ik ben echt ontzettend blij met mijn Lacerta MGen II. Als je eenmaal weet hoe ie werkt ben je zo up and running! Kan me voorstellen dat de III nog gemakkelijker zal gaan werken.
      Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Commentaar

Ik ben er ook heel blij mee, in het begin even zoeken hoe het precies werkt . Eigenlijk heel eenvoudig, maar als de kalibratie is uitgevoerd en je drukt op guiding dan gaat de guiding altijd naar behoren en heb ik er geen omkijken meer naar, Ik heb 2 hulpmiddelen waar ik nog steeds heel blij mee ben; de polemaster QHY en de Lacerta Mgen II. Het kleurenscherm lijkt me zeker een grote verbetering tov het oranje schermpje maar ik hou het voorlopig wel bij mijn Mgen II. Ik ben benieuwd wanneer de eerste review op het forum staat van de opvolger.

Commentaar

Origineel geplaatst door Seltaeb Bekijk bericht
          Inderdaad wel vrij prijzig, maar ik ben echt ontzettend blij met mijn Lacerta MGen II. Als je eenmaal weet hoe ie werkt ben je zo up and running! Kan me voorstellen dat de III nog gemakkelijker zal gaan werken.
          Ik heb de Lacerta mgn2 al een half jaar in gebruik. Het heeft wel lang geduurd voor ik het deftig kon gebruiken met een Celestron c11 waar ik ook regelmatig een Televue x2,5 op zet.
          Lacerta levert ook een volgkijker 180 mm die het tot nu toe prima doet. Op 7000mm moet ik wel 20 procent weggooien wegens eivormige sterren op 3 minuten belichting.
          Ik vermoed dat mijn afstelling nog niet helemaal ideaal is. Hier zijn mijn afstellingen: obj focus 180mm AGspeed RA + DA 0,75x CCD binning 2x2 / live view gain 2 exp tss 700 en 2000
          tresh 1 CURRENT GUIDING pg1/5 gain 2 exp tss 700 en 2000 tresh meestal 10 pg3/5 RA num 1 tol 0,1 aggr 100% mode 2 pg 4/5 DEC num 2 tol 0,1 aggr 100% mode 2
          Random displace 0,3 px Hebben jullie hierover bepaalde suggesties die mij zouden kunnen helpen ? Alvast bedankt .

Commentaar

Na 3 minuten al....ben je goed op de poolster afgesteld met je montering en heb je getest of dit in orde is? Ik heb in het begin ook lopen zoeken naar de juiste afstelling, maar je zou toch wel naar de 10 minuten mogen. Ik kan wel kijken welke instellingen ik heb en deze aan je doorgeven.

Commentaar

Welke montering gebruik je?
              Ik heb eea nagekeken en zou in ieder geval niet adviseren om de agression op 100% in te stellen maar maximaal op 70%.,
              Binning zou ik eerst met 1x1 proberen. AG speed RA en DEC op 0.50.
              Welke waarde heb je meestal na de kalibratie van de Orthogonality? Deze hoort normaal voor een goede guiding minstens op 90 uit te komen. Ik zit meestal op 98 tot 100%.
              Check of je handconroller-lichtjes ziet knipperen tijdens de kalibratie, dat zou wel moeten op allebei de assen..
              Ik heb in mijn menu bij Invert RA/DEC niks staan, daar staan bij mij streepjes.
              Bij een nieuwe sessie of een nieuw object altijd eerst je vorige kalibratie verwijderen en vervolgens opnieuw kalibreren.
              Staat je tracking goed ingesteld van je montering (check?)
              Meestal is 0.5X voor tracking voldoende, bij mij werkt dit prima. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.

Commentaar

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht
                Welke montering gebruik je?
                Ik heb eea nagekeken en zou in ieder geval niet adviseren om de agression op 100% in te stellen maar maximaal op 70%.,
                Binning zou ik eerst met 1x1 proberen. AG speed RA en DEC op 0.50.
                Welke waarde heb je meestal na de kalibratie van de Orthogonality? Deze hoort normaal voor een goede guiding minstens op 90 uit te komen. Ik zit meestal op 98 tot 100%.
                Check of je handconroller-lichtjes ziet knipperen tijdens de kalibratie, dat zou wel moeten op allebei de assen..
                Ik heb in mijn menu bij Invert RA/DEC niks staan, daar staan bij mij streepjes.
                Bij een nieuwe sessie of een nieuw object altijd eerst je vorige kalibratie verwijderen en vervolgens opnieuw kalibreren.
                Staat je tracking goed ingesteld van je montering (check?)
                Meestal is 0.5X voor tracking voldoende, bij mij werkt dit prima. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.
                Bedankt voor de zeer interessante info. Ik werk met de Skymaster EQ6-R pro. Ik heb lang gesukkeld met de poosteruitlijning, maar die is nu onder controle. Als ik na een sessie terug door de as kijk, dan is er nauwelijks een afwijking te zien van de middelste cirkel. Uiteindelijk moet de Lacerta deze kleine fout ook corrigeren dacht ik.
                Het is pas op 7000 mm dat ik 20% moet weggooien wegens eivorming. Ik ga nog wat verder testen met steeds 1 item te veranderen zoals je adviseert.
                Nochtans, de othogonaliteit is altijd 99 of 100%. Voor ik calibreer (eerst de vorige deleten) zal ik ook het basisgewicht 2 cm verschuiven in het voordeel van de draairichting, zodat de motor minder moet sleuren.
                De handcontroller check ik dat de rode lichtjes op beide assen oplichten, dat is ook altijd ok. Het zal dus nog wat uitproberen worden, try and error zijn mijn motto..... :-)

Commentaar

Na een 13de maand, 2 verjaardagen, 1x loterij, twee erfenissen en een gemeentelijke subsidie besloten om een MGEN 3 te bestellen. Nog even wachten tot ie binnen is, wolken weg en proberen maar. Ik ben erg benieuwd.

Commentaar

Ja, pfff..het is wel behoorlijke investering. en heb je hem al binnen ?

Commentaar

Hij is binnen, nog niet kunnen gebruiken. Wolken, wind, regen.
                      Ben erg nieuwsgierig, zeker na het zien van een paar filmpjes op YouTube.
                      Het vormen van een multister en daarop scherpstellen vind ik een mooi filmpje.
                      https://youtu.be/pfmGN7_YK_4

Commentaar

Mooi dat kleurenschermpje, veel duidelijker als de vorige modellen en het gebruikersgemak zal ook verbeterd zijn. Ik hoop dat je er snel mee ad slag kunt. Wat een ellendig weer.

Commentaar

Werken...
                        X