Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

CLS Filter.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

CLS Filter.

Weet iemand van jullie of er ook grotere CLS filters verkrijgbaar zijn in diverse maten zodat ik met een telelens kan werken. Laat mij het weten en er zal vast iemand zijn die dat weet.
    Bij voorbaat dank voor de hulp ik kijk er naar uit.
    Groetjes, Hans.

Astronomik heeft een clip-in cls filter voor EOS (bv)

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CLS-CCD-72mm.jpg views: 155 grootte: 679,6 KB id: 1434503
      Neumann maakt Astronomik filters op maat. Dit 72mm CLS-CCD filter was 370 euro..... Maar een clip-in filter is een stuk goedkoper.
      https://www.gerdneumann.net/deutsch/...k-filters.html
      Voeg bestanden toe
      Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
      Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Commentaar

Kees, hartelijk dank voor je antwoord maar een clip filter kan ik niet plaatsen in mijn Canon EOS 6 D en de 60 Da omdat de objectieven van Canon er anders niet meer in passen en dat zijn de EF objectieven van Canon en ik heb een ring die ik op de camera kan draaien waarin M 42 schroefdraad in zit maar dan kun je dus wel een clip filter gebruiken maar ik heb wel M 42 objectieven van wel 50 jaar oud maar de kwaliteit is niet bijzonder en de huidige objectieven zijn veel beter. Ik heb inmiddels een speciaal filter weten te bemachtigen, het merk is een NISI NATURAL NIGHT Filter en mijn telelens van 70 tot 300mm had de filtermaat van 58 mm en die was nog verkrijgbaar dus ik heb deze besteld en in de beschrijving van KAMERA EXPRESS staat bij dit filter beschreven dat deze bijzonder geschikt is voor het maken van opnamen van de sterrenhemel. Of dit filter goed is zal de praktijk uit wijzen anders volg ik jou advies op en ga ik kijken of NEUMANN voor mij een filter kan maken. Nogmaals mijn dank en ik heb lang niets meer van je gehoord op dit Forum want je zit op STARRY NIGHT NL maar daar mag ik niet op komen als lid.

Commentaar

Hans, in de 6D past een clip filter en wordt ook door Gerd Neumann verkocht. Als ik het goed heb is het de XL filter.
          Mvg Peter

Commentaar

Peter, dat weet ik het desbetreffende filter gaat er in maar dan passen mijn EF objectieven van Canon er niet meer in. Ik zal voor de zekerheid nog eens kijken maar toch bedankt. Ik denk er sterk over na als ik met telelenzen ga werken ik de camera met telelens monteer op de FSQ 106 mm en die fungeert als volgkijker met een SBIG ST i als AUTOGUIDER en het zaakje maar op de G 11 plaats dan heb ik een perfecte volg inrichting en kan uren lang belichten en het filter voor mijn telelenzen heb ik inmiddels in het bezit maar of ze voldoen twijfel ik toch een beetje aan. Ik zal Gerd Neumann aanschrijven hij heeft mij geantwoord en als jij inderdaad gelijk hebt en Gerd schrijft ook dat dan de EF objectieven ook passen ben ik uit de brand en ben veel goedkoper uit. Heb je mijn twee opnamen gezien van Orion en de Voerman gemaakt met de 6 D op een normaal statief, het is maar een begin maar ik ben er blij mee. Alleen had ik geen flat opnamen. Met een azimuthaal statief ben je beperkt met opnemen ook vanwege het risico als je langer gaat belichten dat er beeld de rotatie ontstaat maar met 2 minuten is het haalbaar en met een perfecte donkere hemel vang je met 2 minuten op ISO 3200 wel 10 x zo veel. Ik heb vanavond een plaat bevestigd op de kijker beugel van de FSQ 106 waar de DSLR camera op past en zondag ga ik droog oefenen hoe de balans ingesteld moet worden en dan ben ik klaar en kunnen de platen geschoten worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
              Peter, dat weet ik het desbetreffende filter gaat er in maar dan passen mijn EF objectieven van Canon er niet meer in. Ik zal voor de zekerheid nog eens kijken maar toch bedankt. Ik denk er sterk over na als ik met telelenzen ga werken ik de camera met telelens monteer op de FSQ 106 mm en die fungeert als volgkijker met een SBIG ST i als AUTOGUIDER en het zaakje maar op de G 11 plaats dan heb ik een perfecte volg inrichting en kan uren lang belichten en het filter voor mijn telelenzen heb ik inmiddels in het bezit maar of ze voldoen twijfel ik toch een beetje aan. Ik zal Gerd Neumann aanschrijven hij heeft mij geantwoord en als jij inderdaad gelijk hebt en Gerd schrijft ook dat dan de EF objectieven ook passen ben ik uit de brand en ben veel goedkoper uit. Heb je mijn twee opnamen gezien van Orion en de Voerman gemaakt met de 6 D op een normaal statief, het is maar een begin maar ik ben er blij mee. Alleen had ik geen flat opnamen. Met een azimuthaal statief ben je beperkt met opnemen ook vanwege het risico als je langer gaat belichten dat er beeld de rotatie ontstaat maar met 2 minuten is het haalbaar en met een perfecte donkere hemel vang je met 2 minuten op ISO 3200 wel 10 x zo veel. Ik heb vanavond een plaat bevestigd op de kijker beugel van de FSQ 106 waar de DSLR camera op past en zondag ga ik droog oefenen hoe de balans ingesteld moet worden en dan ben ik klaar en kunnen de platen geschoten worden.
              Dag Hans, ik heb je opnames gezien en zegt toch wel wat. Met lenzen fotograferen is best wel ontspannend. Wil ook een clip filter van GN maar dan voor niet gemodd camera's en er worden er vier als voorbeeld getoond waarbij Ha gebieden er erg mooi uitkomen. Maar met deze hobby kan je je geld wel kwijt want ben aan het twijfelen tussen Chroma die Daniel Beetsma gebruikt en Astrodon beide 3.5 mm en daarbij kan je met volle maan fotograferen, als ik het goed heb. Zeg altijd als je bij een dealer kom kom je tienduizend euro te kort. Suc 6 Hans.
              Mvg Peter

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
                Kees, hartelijk dank voor je antwoord maar een clip filter kan ik niet plaatsen in mijn Canon EOS 6 D en de 60 Da omdat de objectieven van Canon er anders niet meer in passen en dat zijn de EF objectieven van Canon .
                Ik heb een Canon 6D en EF objectieven en clip in filters. Dat past prima. Bij EF-S objectieven heb je wel een probleem dus kijk nog maar eens goed naar het type objectief.

Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
                Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Commentaar

Werken...
                X