Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

H alpha filter en Bahtinov masker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

H alpha filter en Bahtinov masker

Kan je met een H- Alpha filter wel op een ster scherp stellen met gebruik van een Bathinov masker of moet ik eerst het filter verwijderen om scherp te stellen , ik heb hier (nog) geen ervaring mee..

Als je een filter in de lichtweg van een camera plaatst, voegt deze ongeveer 1,5 mm toe aan de afstand die het licht in je camera aflegt. Dit betekent dat het focuspunt mét filter anders ligt dan zónder. Met andere woorden, je moet dus mét filter scherpstellen. Kies daarom een erg heldere ster (Wega, Altair, Dened bijvoorbeeld) en neem een sluitertijd die lang genoeg is om de spikes van het Bahtinov-patroon te zien.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hoi, dank voor dit advies, ik heb voor mijn back focus distance hier ook rekening mee gehouden, mijn vraag is of het H Alpha filter zelf wel voldoende licht doorlaat om te kunnen focussen met het B-masker.

Commentaar

Hoi, dat hangt voornamelijk af van de bandbreedte van het filter. Een 2 nm filter laat veeeel minder licht door dan een 6 nm of 12 nm filter. En de lichtopbrengst hangt ook af van de diameter van je telescoop en de F-verhouding. Gewoon een kwestie van proberen denk ik dus. Maar eerst zonder filter focusen en dan het filter erin gaat helaas geen scherpe beelden opleveren.

Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Idd, gewoon proberen. Als je parfocale filters hebt zou je een uv-vis filter gebruiken, mits deze dezelfde dikte is, en welk systeem (apo of reflector).

Commentaar