Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

H alpha filter en Bahtinov masker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

H alpha filter en Bahtinov masker

Kan je met een H- Alpha filter wel op een ster scherp stellen met gebruik van een Bathinov masker of moet ik eerst het filter verwijderen om scherp te stellen , ik heb hier (nog) geen ervaring mee..

Als je een filter in de lichtweg van een camera plaatst, voegt deze ongeveer 1,5 mm toe aan de afstand die het licht in je camera aflegt. Dit betekent dat het focuspunt mét filter anders ligt dan zónder. Met andere woorden, je moet dus mét filter scherpstellen. Kies daarom een erg heldere ster (Wega, Altair, Dened bijvoorbeeld) en neem een sluitertijd die lang genoeg is om de spikes van het Bahtinov-patroon te zien.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hoi, dank voor dit advies, ik heb voor mijn back focus distance hier ook rekening mee gehouden, mijn vraag is of het H Alpha filter zelf wel voldoende licht doorlaat om te kunnen focussen met het B-masker.

Commentaar

Hoi, dat hangt voornamelijk af van de bandbreedte van het filter. Een 2 nm filter laat veeeel minder licht door dan een 6 nm of 12 nm filter. En de lichtopbrengst hangt ook af van de diameter van je telescoop en de F-verhouding. Gewoon een kwestie van proberen denk ik dus. Maar eerst zonder filter focusen en dan het filter erin gaat helaas geen scherpe beelden opleveren.

Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Idd, gewoon proberen. Als je parfocale filters hebt zou je een uv-vis filter gebruiken, mits deze dezelfde dikte is, en welk systeem (apo of reflector).

Commentaar

Ik heb een 7nm baader Ha filter en stel scherp met bahtinov masker. Inderdaad een heel heldere ster nemen. Ik werk met een dslr camera. Live view kun je proberen, maar beter is je iso omhoog te gooien (6400 oid) en dan met 8sec foto's scherpstellen. Duurt allemaal wel langer dan zonder filter, maar is wel belangrijk om nauwkeurig te werken.
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Hoi, ik heb een 7 nm filter, gisteravond geprobeerd ermee te werken maar ik heb helaas andere problemen. Het ging 5 minuten goed, mijn camera (Atik4000) werd herkend en de driver ook (via ascom platform geadviseerd in Nebolusity 3) maar na 5 minuten herkende de software de camera niet meer en zelfs de driver niet.. Heel vervelend want ik kreeg ook nog een boodschap dat de USB/serial bus niet werkte. Tja waar begin ik. Ik heb andere software geprobeerd (Artemis, Dusk etc) en het lukte ook niet. Misschien moet ik de drivers opnieuw installeren, ligt niet aan de kabels, want op de laptop van mijn zoon werkte alles naar wens. Zou het kunnen zijn dat de USB-poorten van mijn laptop slecht zijn of geadviseerd moeten worden? Kan het een stroomprobleem zijn? De CPU werkt verder keurig en geeft geen overbelastingsignalen. Waar begin ik,?

Commentaar

Ik zou eens beginnen met te onderzoeken of de camera voldoende stroom krijgt. Wellicht dat deze in eerste instantie werkt maar uiteindelijk een dipje in de stroomvoorziening ervaart waardoor deze de connectie met de laptop verliest?

Wouter

Commentaar

In windows power management de optie usb uitschakelen bij lang geen gebruik uitzetten. Dat is een veel voorkomend probleem dat de usb poorten onverwacht uit worden geschakeld door windows
                  Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Hallo, de stroom moet ik onderzoeken, maar de optie usb uitschakelen bij lang niet gebruiken, heeft geen effect.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foutmelding.png views: 0 grootte: 15,1 KB id: 1432248 t weer geprobeerd en krijg oa deze melding, hierboven....

Commentaar

Veel geprobeerd, helaas zonder goed resultaat, camera wordt niet meer herkent, vanuit Nebulosity, maar ook Artemis etc . Ik vermoed dat de Ascom drivers met mijn windows 10 niet goed samen gaat...misschien een oproep plaatsen met de vraag of iemand met verstand van astroprogrammas en Laptops de boel eens kan nalopen (tegen betaling) , of een nieuwe laptop kopen, deze is 4 jaar oud

Commentaar

Paar ideeen:

- probeer niet via ascom maar 'native' de camera te verbinden
                        - upgrade ascom naar de laatste versie
                        - probeer de atik legacy drivers (iets naar onder scrollen op de downloadpagina)
                        - contacteer ascom

Ik woon in Utrecht en je bent zeker welkom om langs te komen, dan kan ik wel eens een kijkje nemen. Ik heb verschillende laptops/pc's om de boel op te proberen, verschillende USB kabels, en omdat ik zelf ook een Atik heb ben ik wel een beetje bekend met de hobbels.
                        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Hoi Daniel, dank voor je advies en aangeboden hulp. Ik zal eerst jou stappen proberen, ik heb inmiddels al veel geprobeerd (pffff) en ook contact gehad met Atik, de usbpoort waar de camera op aangesloten is, geeft alles aan zoals het zou moeten zijn, ook de drivers zijn correct . Atik denkt toch dat er ergens een file aanwezig is die toch zorgt dat de verkeerde driver geselecteerd wordt….en adviseert om eea te kopiëren in de map van Artemis vanuit de Core software , nogal omslachtig allemaal. Ik weet niet of ik er zelf uit ga komen. Mogelijk neem ik contact met je op, naar Utrecht vanuit Almere is niet zo ver. Ik krijg trouwens ook mijn oudere QHY8 niet meer ad praat.

Commentaar

Dank Daniel, ik heb de boel aan de praat dankzij jouw advies mbt de legacy drivers . De camera wordt nu herkend in Nebolusity als Atik Universal camera..,Alles werkt naar behoren,
                            Vanavond aan de bak als het weer zo blijft ,

Commentaar

Werken...
                            X