Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2e hands KAF 8300- waar op letten?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2e hands KAF 8300- waar op letten?

[niet meer van toepassing - kan de titel misschien aangepast naar KAF8300 in mijn bezit! ? ]

Ben de trotse eigenaar van een goed werkende KAF8300! met hooguit een vuiltje op de sensor linksboven ;-)

Last bewerkt door Daniel Beetsma; 11-09-19, 15:10.
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Proficiat
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Gefeliciteerd, mooie camera in de goede handen.
        Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Gefeliciteerd. Dan kan het feest nu echt beginnen!
          dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Yes ;-) Heb nog een setje LRGB van Baader liggen.
            Volgende uitdaging is smalbandfilters. Weer een hele discussie apart ;-)
            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Gefeliciteerd. Met welke telescoop ga je ermee fotograferen en ga je de coma corrector/flattener-CCD afstand goed instellen? Werkt je koeling nog goed (soms zijn de desiccant tabletten verzadigd en moet je die weer reactiveren).
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ha die Patrick ;-)

Met 13 graden buitentemperatuur gister (of was het 14) kreeg ik mijn koeling zonder een krimp te geven netjes naar de -25 met een gerapporteerde (door APT) cooling power van 99% of 98% uit mijn hoofd.
                Ik dacht, laat ik -30 toch eens proberen, die 99% leek mij toevallig, maar na eventjes op -25.1 gezeten te hebben kwam APT met de foutmelding: did not reach temperature in the set time oid. Dus hij koelt 38 a 40 graden onder ambient, maar geen spat meer. Ik ben dus erg tevreden!

Over de telescoop - heeeele goeie vraag ;-)
                Vandaag ontvang ik met de post van een forumlid een GPU skywatcher 4-element aplanar corrector. Ik wil die installeren, mijn primary wat omhoog duwen zodat ik ermee in focus kom (ik had em 2 jaar terug ook heel eventjes maar kwam toen net niet in focus) als dat lukt, en dan wil ik eigenlijk de Canon er weer even aanhangen om te kijken of comacorrectie goed is, en ook superbelangrijk, of de chromatische abberatie dan weg is! TS heeft aangegeven de ES HR als faulty naar ES terug te sturen.

Als die test slaagt, en dat zou zomaar kunnen, want zoveel miscollimatie en tilt kan ik me toch echt niet voorstellen dat ik had op het eind, dan volgt een tweede test. Een vriend komt langs met zijn lodestar X2, een OAG, en een polemaster. Ik strip de GSO 200/800 newton van elk gewicht dat ik kan, ga perfect pooluitlijnen, en dan wil ik eens kijken hoe goed mijn ouwe beltmodded HEQ5 dat trekt. Blijft de guiding netjes symmetrisch in RA en DEC: dan ga ik met de newton fotograferen denk ik, en koop ik zelf zo'n GPU. Ik schaf een baseplate aan voor de feathertouch focuser en zo maar door. Tzt upgraden naar 200/1000 carbon.

Als een van die testen niet bevredigend werkt, blijf ik bij mijn refractor: 102/714 op f7. Vanwege de image scale denk ik dat ik dan toch maar voor de flattener ga, ipv de 0.79x reducer - maar daar ben ik nog niet helemaal uit. F7 op 1.56''/p of f/5 op 1/99''/p. Met de refractor ligt mijn guide rms rond de 0.8'' rms, soms een tikje lager.

Dauw en focusproblemen zijn nog dingen die me mogelijk afschrikken van de newton. Ik heb twee kleine kindertjes en het grote voordeel vd refractor is hem om 21:00 buitenzetten en om 04:00 binnenhalen zonder zichtbaar focusverloop (geen patroon te ontdekken in FWHM*tijd grafieken) en gegarandeerd dauwvrij met 1 dauwlint.

Komend weekeind leent zich uitstekend voor deze beide testen!

Uiteraard wordt de afstand zeer goed ingesteld, backfocus van correctieoptiek. Backfocus van Atik383L+ is 17mm, filterwiel dat ik van een vriend krijg is het SX mini filterwiel, samen hebben die een optische lengte van 54mm. Ik heb een setje M48 spacingringen van 0,3, 0,5, en 1.0mm en ergens in een doos dacht ik nog wel wat, en daarmee moet dat dus wel lukken!

Commentaar

Ja met die afstanden van CCD-flattener/coma corrector moet je wat spelen, het kan een paar mm afwijken van de specificatie, gewoon testopnames maken en de sterren in de hoekjes controleren.
                  200mmF4: luistert nauw kwa collimatie en verloopt soms door de nacht heen.
                  Ik zou het eerst doen met je refractor, anders sta je zo de hele nacht met die collimatie te pielen en je hebt dan meteen al een leuk resultaat kwa astrofoto.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ja da's goed advies Patrick. Punt is even of ik daar dan voor 180 euro een flattener of reducer voor ga aanschaffen, hij komt opzich een heel eind zonder flattener,beetje croppen, beetje lenscorrectie.

Dit weekeind weten we meer!

Heb jij trouwens een idee hoe je ziet of je spacing moet toevoegen of verwijderen bij comacorrectoren?
                    Bij flatteners of reducers weet ik het: is de vervorming van het midden weg: afstand is te klein. Is de fout meer radiaal om het centrum heen, afstand is te groot.

Werkt dat ook een beetje zo bij coma? Kan je zien of je tekort of teveel hebt?

Commentaar

Je hebt trouwens met een CCD kans dat je flats moet schieten, kan je dat al en heb je daar een EL panel voor?

Je moet gewoon eerst op de gespecificeerde afstand gaan zitten en er dan 0.5mm bij of af doen en kijken of het aan de rand beter wordt. Is een gepiel, ik weet het, maar een mooi klusje voor een nacht met de maan. Als het eenmaal goed staat ben je ervan af en heb je een groter bruikbaar beeld met mooie ronde sterren aan de rand zodat je er minder vanaf moet croppen.

Als je afstand niet klopt lijkt het een beetje op coma bij een Newton ja bij een refractor. De sterren aan de rand wijzen naar het centrum, zo niet, dan heb je last van doorbuiging van de focuser en miscollimatie.

Toen ik overstapte van DSLR naar een super zware Atik4000 heb ik in het probleem enorm veel problemen gehad met doorhangen van de focusser.

Commentaar

Nee, heb geen panel oid, met de QHY23 gebruikte ik eerlijk gezegd geen flats of darks, alleen maar bias voor een verticale gradient, de sensor was zo klein dat er geen vignetting te zien was. Flats kan ik prima maken, tegen mn plafond of beter nog een grijs schermluchtje oid. Heb wel vernomen dat flats redelijk lang moeten zijn met de atik383L+ vanwege de mechanische shutter. Met belichtingen onder de 1s schijnt dat ding nog in beeld te zijn. Misschien 3 t-shirts ipv 1 gebruiken ;-)

De qhy23 heeft met 7pos filterwiel en oag en lodestar en 4-element reducer aan mijn focuser gehangen zonder enig vermoeden van tilt. Dat zal nu ook wel goed gaan. Die feathertouchdingen, da's mooi spul, dat beweegt niet.

We zullen zien wat de GPU corector doet. Die ga ik gewoon op dezelfde Canon op dezelfde newton op dezelfde goedkope focuser zetten, en het ding gewoon goed collimeren maar er absoluut geen chirurgenwerk van maken, goed is goed, en dan moet hij het doen. Heb ik dan chromatische abberatie net zoals met de ES HR, dan werk ik verder met de refractor en schrijf ik de newton definitief af voor fotografie.

Heb ik geen chromatische abberatie en comacorrectie die al heel aardig lijkt te werken - dan wordt het een interessant verhaal!
                        Dan gaat de Atik383L erachter met LRGB filters en OAG, en dan sloop ik de piggyback guidescope eraf en alles wat eraf kan, en dan gaan we kijken hoe goed ik kan guiden.
                        En als dat goed gaat: dan komt er een nieuwe baseplate op de newton (iets te groot zodat die later op een 200mm ONTC past (240mm outer ipv 230 van huidige buis, of zo'n mooi ding door Helmi gemaakt), gaat de FT focuser erop, en moet ik aan een motorfocuser gaan denken. Ik zat bv naar de Focuscube v2 te kijken van ca 285 euro (https://www.astromarket.org/motoren-...versal/p,62076). Dan nog wat aan dauw doen (secondary een dauwlint, primary ventilator en een douchekapje, plus een dauwkap evt) en jaja, zo dromen we verder nietwaar.

Maar stap 1 is achterhalen waar die chromatische abberatie nou aan lag. Ik ben heel benieuwd of het de ES HR corrector was - of mijn optisch-mechanische setup.

Commentaar

Werken...
                        X