Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zwo asi224mc

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zwo asi224mc

Zwo asi 224 mc in combinatie met een skywatcher 80 mm ed pro.
    • Objectiefdiameter: 80mm;
    • Brandpuntsafstand: 600mm;
    • Openingsverhouding: F/7,5.
    had gelezen dat het afhangt van je brandpuntsafstand.
    wil er deep sky mee doen en de maan.
    op de website stond dat het ook geschikt is voor deepsky omdat er een lange sluitertijd aanwezig is.

en worden deze afbeeldingen ook verwerkt naar RAW?
    Skywatcher az eq 6, Skywatcher evostar 80 mm.

Volgens mij kunnen videos in SER format geschoten worden en kan dat in RAW8 of RAW16 format. Losse foto’s heb ik in Sharpcap wel eens geschoten, maar volgens mij komt dat in PNG of TIF.

En probeer eens Stellarium om te zien wat het beeldveld is. Volgens mij past bij f/5 M13 zo’n beetje in het beeld bijvoorbeeld. Echte grote overzichtsbeelden gaan niet hoor met deze camera.
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Breedveld is deze inderdaad niet nee
      maar dat is niet erg in de toekomst zal ik gaan autoguiden met deze camera.
      de foto's die je neemt kunnen die dan wel gestapeld worden en bewerkt in lichtroom cc ?

Commentaar

wat is het verschil tussen deze twee camera's niet veel volgens mij.

https://www.astromarket.org/astro-ca...b_bar_1_select

https://www.astromarket.org/astro-ca...b_bar_1_select

bij de 120mc word gezegd dat het een all sky is
        224mc is dat zet zo goed. of zie ik dat verkeerd.

Commentaar

Nu je het zegt; ik heb zelf de 290mc gekocht, niet de 224. Die heeft ietsje kleinere pixels en een grotere chip. Daarmee past dus bij f/5 M13 goed in het beeldveld. Met de 224 zal dat niet gaan.

Ik heb zelf destijds tussen de 224 en 290 getwijfeld. Maar omdat ik planeetvideo’s met mijn f/12 Maksutov wil doen en ook wat live stacking van deep sky objecten wilde kunnen doen (met een snellere kijker), ben ik voor de 290 gegaan. Wat ik tot nu toe heb gedaan met deze camera vond ik erg goed. Video’s stacken met Autostakkert en Registax, foto’s live in sharpcap, maar kan ook achteraf met Deep Sky Stacker.

Bij planeetwerk geldt dat de ideale pixelgrootte in micrometer ongeveer 3-5 X de f-ratio van je kijker is (dus daarom vond ik voor mij 2,9 micron met iets beter passen dan 3,75 micron). De aanzienlijk grotere chip van de 290 maakt het iets geschikter voor DSO op klein formaat.

Het verschil tussen de twee camera’s die je laat zien is klein. De vorige 120 (de USB 2.0 versie) was lang een soort benchmark voor planeetwerk. De 224 is volgens mij wel een wat modernere chipset dan de 120 S.

Overigens zit bij mijn 290 ook zo’n fish eye lensje voor meteoren of weerfilmpjes. Dat zal toch bij de 224 ook wel zo zijn? Is een soort gimmick, maar wel geinig.
          Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

bedankt dat je even de 290 noemde die had ik nog niet voorbij zien komen.
            dat is nog eens een mooie allrounder. ik denk dat ik mijn besluit wel genomen heb

Commentaar

Je zou tweedehands nog naar een reducer/flattener kunnen kijken. Als je rond de f/6 uit kan komen, dan kan je dat misschien nog wel wat helpen voor deep sky. Een 0.85x reducer zou dan mooi zijn.

Als ik eerlijk ben; dat gaat toch een stuk mooier met DSLR of met een dedicated deep Sky camera (Euros!!). Voor 100€ heb je al een Canon eos 1000d. Voor €250 een tweedehands met modificatie. Voor €30 haal je dan een T2 ring in huis en je hebt een leuke astrofotografie starterset. Maar planeetwerk is dan weer niet aan de orde.

Maar om bij een kijkavond of evenement live deep sky objecten op een scherm aan een groepje mensen te laten zien, is dit wel echt een mooie camera. En voor planeet-werk ook mooi, ook al is je Evostar daar niet de beste kijker voor, tenzij je een Barlow gebruikt.

Commentaar

Daar heb je gelijk in, mijn evostar is nog niet echt bruikbaar voor planeet. Ik heb al eens met een dslr gefotografeerd en dat bevalt mij prima voor deep sky.

Zelf ben ik pas een half jaar bezig en omdat ik nog niet alles bezit heb ik een dslr te leen. Maar die moet ik voor 4 weken even terug geven.
                precies in mijn vakantie als ik dingen wil ondernemen.
                Daarom heb ik nu besloten om voor een camara te gaan kijken die voor nu bruikbaar is en ik later kan gebruiken voor autoguiding.

Commentaar

Werken...
                X