Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welk merk van Filters ?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Welk merk van Filters ?

    Ik ben aan het rond kijken voor een filterwiel en filters voor mijn One schot camera.
    De reden is het verbeteren van mijn astrofoto alsook de Light Pollution zonder telkens mijn optische trein af gebreken om bevoordeeld een 2" filter te vervangen en vervolgens terug te focussen.
    Ben gaan kijken bij AstroMarket, maar ik zie hier zoveel merken alsook de prijs dat ik gewoon het noorden kwijt ben.
    Ben dan maar eens gaan rondneuzen op het internet voor reviews (zoals Cloudy Nights) maar hier word ik ook niet wijzer van.
    Iedereen heeft wel zijn favoriete merk, maar kan er op dit forum iemand deze materie in het Nederlands eens uitleggen.

    Waarom merk A beter is dan merk B ?
    Is de kwaliteit van merk A, B, C enz ook echt te zien ?
    Is het prijsverschil wel degelijk te verantwoorden?
    Geven 1,25" filers Vignetting? ( had vernomen dat Vignetting word weggewerkt met Flats )


    #2
    Ook bij filters: alle waar naar z'n geld. Er zijn een paar topmerken, zoals Lumicon, hele goede middenklassers, zoals Astronomik en Baader, en de huismerken.

    Qua filtering zelf zijn er twee aandachtspunten, de nauwheid en vorm van de transmissiebanden, en hoeveel transmissie (in procenten). Bij smalbandfilters is het ideaal 100% transmissie in een een rechthoekig profiel dat net om de door te laten band of banden past. Bij een OIIi filter moet dat filter de twee vlak bij elkaar liggende OIII emissielijnen 100% doorlaten en de rest afstoppen. Bij het enkelbandige h-beta filter moet die rechthoek precies om de h-beta emissielijn passen.

    als je echter met hele snelle optiek werkt wil je juist weer een iets bredere band, omdat de doorlaatkarakterestiek van het filter (de vorm van die rechthoek) anders wordt bij snelle kijkers.

    Er zijn bedrijven die de doorlaatkarakterestieken van hun filters publiceren, je kan ze dan vergelijken.

    bij breedbandfilters is het een kwestie van de vorm van het filterbereik en jouw plaatselijke situatie. Dat maakt het kiezen lastiger, omdat je niet heel makkelijk aan iemand anders foto's kan zien of zijn lichtvervuilingssituatie dezelfde is als die bij jou. Dat is wat je ziet bij light pollution filters, zoals de Astronomik CLS.

    verder heb je visuele en fotografische filters. Bij visuele filters is het niet erg dat het filter buiten zijn gespecificeerde transmissieband(en) nog rood, infrarood of uv doorlaat, want dat zie je toch niet. De camera wel, en omdat het maken van een visueel filter goedkoper is zijn ze in de winkel ook goedkoper.
    What where the skies like when you were young?

    Commentaar


      #3
      Zo te horen ben je op zoek naar een lichtvervuilingsfilter. Ja, er is zeker verschil in kwaliteit. Vriend van me gebruikt astrodon filters van 600 euro per stuk en zou ze onmiddellijk weer kopen. Redenen zijn een vrijwel perfecte filtering van het ongewenste licht, en volkomen vrij van artefacten zoals reflecties of het ontstaan van halos om sterren. Goedkopere filters kunnen dat soort fouten introduceren.

      Zelf heb ik als filter voor het hutech idas LPS p2 filter gekozen. Een uitstekend gemaakt filter dat de bekendste emissielijnen zoals die van natriumlampen eruit filtert. Niet al te agressief (je hebt ze nog veel drastischer) en de focus van het filter ligt op het zoveel mogelijk behouden van een natuurlijke kleurbalans.

      Ik zou nog even niet zo goed snappen waarom je meerdere verwchiillende filters voor een kleurencamera zoiu willen kunnen zetten. Waar denk je aan dan?
      ​​​​​
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

      Commentaar


        #4
        svdwal bedankt voor deze informatie

        Daniel Beetsma LP (light light pollution) filter is inderdaad wat ik zoek met behoud van natuurlijke kleuren, maar ook H-alfa, OIII en SII filter zoek ik om deze mee in de stacking op te nemen.
        Zie via astraBin dat er wat mensen zijn die deze mee opnemen in hun Lights en dan een stack maken met de one shot camera lichts.
        Ok, weet ook wel dat een mono camera beter is voor een mooie H-alfa foto te maken, maar deze staat op mijn verlanglijstje
        Het is handig dat je dan een filterwiel hebt h...

        Wat vinden jullie van deze filter "IDAS Narrow-Band Nebula (NB1) Filter" ?
        Een voordeel voor mij vind ik dat je dan de UV/IR cut-off filter kan wegdoen van je one shot camera, want dat zit namelijk al in de IDAS NB.

        Commentaar


          #5
          Leuke plannen!

          Ha, oiii, en sii zijn vooral goed voor de Mono Camera. Ik zou me voor die banden dan ook daarop richten. Dat levert fenomenale resultaten op, je omzeilt veel van de lichtvervuiling. Ik zou gaan voor 1,25'' filters en filterwiel, en de afmetingen van een mononcamera daarop aanpassen. Zwo heeft een mooi mini filterwiel, USB gestuurd. 5 slots. Voor de kwaliteit van die filters is baader 7 of 8nm voldoende, maar de nieuwe 3,5 en 4,5 nm reeks is nog beter. Astrodon 3nm zijn de beste die er zijn, het verschil is er zeker, vooral oiii en sii.

          Voor je kleurencamera zou ik oiii en sii zeker even uit je hoofd zetten. Een ha filter kan echter wel aardig goed werken, afhankelijk van hoe sensitief je camera is in dat gebied. Ik zou aanraden een zwo mini USB filterwiel en een 3,5nm baader 1,25'' ha filter. Dan kan je nu alvast wat moois doen met je kleurencamera (tenminste... *) en voor straks met je Mono heb je een topklasse filter waar je dwars mee door de lichtvervuiling schiet.

          Zgn duo narrowband filters voor osc cameras lijken me een heilloze weg. Vraagt targets met zeer sterke oiii (zoals rosette), geen maanlicht, en zeer goede cameras.

          *belangrijk is: welke kleurencamera heb je? Dit om te bepalen hoeveel zin een ha filter heeft. Mijn unmodded dslr heeft in ha een gevoeligheid van onder de 20% en slechts n op de vier pixels registreert rood licht. Onwerkbaar dus. Als jij een Astro gekoelde kleurencamera hebt die zegmaar 70% of meer ha doorlaat, kan je leuk met ha werken - in afwachting van de Mono, die een zeer drastische verbetering zal laten zien.
          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

          Commentaar


            #6
            Daniel Beetsma
            Ik heb een ZWO ASI294MC Pro - ik heb een Astro Vriend die precies dezelfde OSC heeft en deze IDAS NB1 en hij is er heel tevreden over.
            Het zou leuk zijn mochten er nog forum mensen zijn die deze IDAS NB1 filter hebben, dan hoor je meer antwoorden. Want het zijn deze personen die het bezitten die een oordeel kunnen geven of zij tevreden zijn of niet.

            Al in ieder geval bedankt voor jou deskundige uiteenzetting

            Commentaar


              #7
              Zoals ik je ook al in een email heb gezegd, let wel op bij het mixen van filters van verschillende merken want deze zijn vrijwel nooit parfocaal. Een van de dingen die je me vertelde in je email was dat je wilde proberen te voorkomen dat je iedere keer bij het wisselen van filter opnieuw zou moeten scherp stellen. Een IDAS filter in hetzelfde filterwheel als filters van een ander merk zal dan dus niet parfocaal zijn. Wellicht is het dan beter je op n merk filters te richten en wel een merk dat ook een filter heeft dat te vergelijken is met de IDAS NB1.
              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

              Commentaar


                #8
                Het is een goed merk en met zo'n full spectrum kleurencamera zul je er zeker leuke dingen mee kunnen doen!

                Denk even na over de maat. Twee of 1,25 inch, ook ivm filterwiel en kosten.
                Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

                Commentaar


                  #9
                  Over vignettering, dat krijg je als de lichtbundel ter plekke breder is dan in dit geval je filterdiameter. Je moet dan denken aan de bundel die de chip belicht, die is breder dan de bundel die je kijgt als je precies naar 1 ster in het midden van het beeld kijkt. Een en ander is eenvoudig uit te rekenen, of door een tekening op schaal te maken.

                  een beetje vignettering is niet erg omdat je met flats kan compenseren. De signaal/ruisverhouding wordt op de gevignetteerde plekken wel slechter, wat je kan compenseren door wat langer te belichten.
                  What where the skies like when you were young?

                  Commentaar


                    #10
                    wvreeven op dit moment zit er op de ASI294MC pro een Astronomik infraroodsperfilter 2" en zou ik enkel voor dit merk kunnen gaan.
                    Ik vraag mij af of ik nu de IDAS NB1 2" op de ASI294MC Pro plaats en een filterwiel met filters van Baader filters en deze focus
                    ​​​​​​​Zouden deze dan niet alle gefocust zijn met elke filter in het wiel... Want anders heb je bijna geen keuze van merken in filters.
                    Of zie ik dit verkeerd...


                    Daniel Beetsma Ik ben er zeker nog niet uit van de keuze ​​​​​​​

                    svdwal
                    een beetje vignettering is niet erg omdat je met flats kan compenseren. De signaal/ruisverhouding wordt op de gevignetteerde plekken wel slechter, wat je kan compenseren door wat langer te belichten.
                    Dat van die Flats Hat ik al eens gehoord maar van die langere belichting wist ik niet - We hebben weer iets bijgeleerd

                    Commentaar


                      #11
                      Als je ervoor zorgt dat alle filters in het filterwiel parfocaal zijn, en die van Baarder zijn dat, dan hoef je niet elke keer scherp te stellen als je van filter wisselt. Dat blijft zo ongeacht of je ervr nog een filter zet of niet en, zo ja, welk.

                      Wat de SNR bij vignettering betreft: ja langer belichten lost dat op maar pas op dat je niet t lang belicht anders raakt het centrum overbelicht.
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

                      Commentaar


                        #12
                        Meer subs schieten is ook langer belichten.
                        What where the skies like when you were young?

                        Commentaar


                          #13
                          Ja daar had ik idd niet aan gedacht.
                          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

                          Commentaar


                            #14
                            Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                            Als je ervoor zorgt dat alle filters in het filterwiel parfocaal zijn, en die van Baarder zijn dat, dan hoef je niet elke keer scherp te stellen als je van filter wisselt. Dat blijft zo ongeacht of je ervr nog een filter zet of niet en, zo ja, welk.
                            Op deze bewering is wel wat af te dingen. Want het is geldig als je met een newton werkt en ook bij de meeste andere spiegelsystemen zal het doorgaans kloppen. Gebruik je een refractor geldt het alleen als je een goede apo hebt want anders kan focusverschuiving optreden doordat de brandpunten van de verschillende kleuren niet precies op dezelfde plaats liggen.
                            Spiegelsystemen die geen brekende componenten hebben ( zoals de newton als we de comacorrector buiten beschouwing laten) hebben totaal geen verschil in brandpunten per kleur en zijn daardoor de ultieme apochromatisch systemen. De comacorrectoren hebben doorgaan geen of een hele kleine optische sterkte ( betekend dat een lichtstraal geen afbuiging kent) waardoor er geen of hele erg kleine chromatische aberratie optreedt. Chromatische aberratie kan alleen optreden als de lichtstraal zoals bij een prisma wordt afgebogen.

                            Alleen als je een extra filter voor het afbeeldend element plaats verandert er niets. Als je een extra filter plaats tussen afbeeldend element en sensor zal dit filter altijd een focusverschuiving doen optreden.

                            je bent nooit te oud om te leren.

                            Commentaar


                              #15
                              Wellicht dat je ook nog 36mm unmounted filters kunt overwegen, deze zijn iets duurder maar geven wat minder vignetering dan de 1,25" filters. Bij de meeste fabrikanten kunnen er 7 in het filterwiel (LRGB en 3x smallband).
                              T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                              C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

                              Commentaar

                              Werken...
                              X