Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is deze optische fout?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is deze optische fout?

Ik zie hier de laatste tijd aardig wat discussie over beeldfouten tijdens het fotograferen, mag ik jullie ook even om raad vragen?

Betreft hier de volgende optische opstelling:
    - TS 80 mm f/6 Photoline apo
    - 2" Baader UV/IR cut filter tussen reducer en telescoop
    - 2" 0.79X TS Photoline reducer.
    - ZWO 31mm filterset.
    - ASI1600MM-C

Mijn sterren hebben een soort 'uitstulping', welke over het hele beeldveld in dezelfde richting staat. Dit zie ik zowel op breedband als smalband opnames. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Hieronder een moza´ek van 200% crops. Helderste ster is Beta Lyrae (Mag 3.5)
    Volledig beeldveld op 100%: https://astrob.in/full/420043/0/?nc=&real=

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarDistorions1_200%.png views: 404 grootte: 284,9 KB id: 1425022

H-alpha opname: de tegel linksonder werd gemaakt aan de rand van het beeldveld, waardoor er nog wat extra vervorming bijkomt.
    Volledig beeldveld op 100% resolutie: https://astrob.in/full/420383/0/?real=

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarDistorions2_200%.png views: 356 grootte: 141,7 KB id: 1425023
    TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Zit er niks rond de lensvatting? Kun je de positie zien van de collimatie vijzen? Is dit ook zonder de focal reducer? Ik zou denken dat er iets in de weg zou liggen of glas onder spanning.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dat dacht ik ook eerst, helaas niets te zien...

Commentaar

Best eens checken zonder de reducer en op 2 posities 90░ verdraaid. Indien deze verdraaid weet je dat het in de cel zit als deze afwijking nog aanwezig is. Anders zit het in de reducer. Ik weet niet of lichtenknecker nog tegen betaling kijkers collimeer
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Zou dit niet veroorzaakt kunnen zijn doordat de ota korststondig een of meerdere keren een kleine afwijking in dezelfde richting heeft gekend? Zoals dat door b.v. windvlagen kan worden veroorzaakt.
          Ik zelf huldig altijd het standpunt dat je je ota vooral niet te goed moet balanceren want dat beperkt dit gevaar.
          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Mijn balans is nooit perfect.
            Net nog even wat verder nagekeken. Het fenomeen is elke nacht identiek en begon zich voor te doen nadat ik mijn OTA 180 graden gedraaid heb in de buisringen. De focus regeling zit nu aan de bovenkant.

Commentaar

Wonderlijk. Je hebt niet toevallig een barst in een van de (vele) glazen?
              Reducer weghalen is idd een goed idee om dingen uit te sluiten.
              Vreemd issue met name omdat ik weet dat je nauwkeurig werkt
              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Lang verhaal in het kort. Mijn vorige Ed kijker heb ik wat ver..
                Vorige week mijn nieuwe kijker binnengekregen. Dezelfde als de jouwe. Ben nog wat aan het uittesten en proberen. Dus voor wat het waard is hierbij een foto van mijn Scope. Genomen door een niet gemodde dslr met 0.80 flattner en reduceer en astronomik cls filter. Niet op de bewerking letten
                Hopelijk heb je er iets aan. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27 apo80 (2).jpg views: 0 grootte: 456,3 KB id: 1425076
                az-eq6gt //sw quattro 10''c// 6''(istar-lens)// sv ed80// orion 130mm newton
                celestron skymaster 25x70 // zenith 12x50

Commentaar

Astrobug lichtenknecker is volgens mij nu samen met astoptics (of werken samen) en je kan er nog terecht voor afstelling van telescopen. Staat op de website onder service en tuning.

Commentaar

men from earth heb dat tragische verhaal over je SV gelezen ja, spijtige zaak. Welke reducer/flattener gebruik je op de TS?

Eigenlijk zou ik eens bij Lichtenknecker moeten informeren ja. Ze hebben mij vroeger wel afgeraden om een reducer te gebruiken op een f/6 triplet omdat het zaakje dan te kritisch wordt. Ik weet op dit moment niet of de problemen met mijn telescoop veroorzaakt worden door de reducer of het objectief. Zonder corrector kan ik niet fotograferen (lichtweg is te kort, ik geraak niet in focus), en zonder flattener kan ik de vlakheid van het beeld ook niet beoordelen natuurlijk. Lastige zaak

Commentaar

cyber ik heb de 0,80x vier lenzen versie van tecnosky. Volgens wat ik al gelezen heb op andere fora is dat de optiek van dezelfde fabrikant komt. alleen dat beide merken (ts optics) het onder hun naam verkopen.
                      Het is omdat ik deze heb dat ik deze gebruik voorlopig want ik zou mss liever in de toekomst enkel een flattner willen gebruiken. Dan heb ik nog wel iets meer widefield maar aan een iets minder kritische F6 dan nu aan F4. 74.
                      Kan je iets abnormaal zien bij de excentrische ringen als je in een uitgefocuste ster of kunstster bekijkt? Het is namelijk zo op mijn vorig gepubliceerde foto's (van de SV SCOPE) zag je duidelijk die kruisvorm van die pinched optics in mijn sterren. Echter als ik de spanning eraf had (althans dat dacht ik) zag ik op mijn dslr met liveview en ingezoomd op de buitenste ring een klein wit puntje (als een speldekopje) bijna niet te zien. Bij het losdraaien van de schroef verdween dit wel alleen viel het mij wel op dat de schroef echt gewoon maar tegenaan stond. Dus nu kwam deze eigenlijk los van de optiek. Dit toonde mij eigenlijk al aan hoe delicaat weinig deze schroeven mogen raken.
                      De TS APO had wel een goede stertest bij mij (visueel). Ik ga deze binnenkort wel eens overdoen met de camera, maar ik verwacht niet direct een probleem. Ik was wel aangenaam verrast van de mooie en zeer degelijke kwaliteit van de gehele telescoop als ook de 2,5 RP focusser.
                      Als ik mijn testfoto van Vega vind post ik hem hier in crop.
                      Mijn technische kennis van astrofotografie is nog eerder beperkt vermits ik eigenlijk altijd alleen visueel deed. Het is fijn en een lange weg, maar een leuke uitdaging. Hopelijk help ik je dan ook al is het maar een beetje

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                        men from earth heb dat tragische verhaal over je SV gelezen ja, spijtige zaak. Welke reducer/flattener gebruik je op de TS?

Eigenlijk zou ik eens bij Lichtenknecker moeten informeren ja. Ze hebben mij vroeger wel afgeraden om een reducer te gebruiken op een f/6 triplet omdat het zaakje dan te kritisch wordt. Ik weet op dit moment niet of de problemen met mijn telescoop veroorzaakt worden door de reducer of het objectief. Zonder corrector kan ik niet fotograferen (lichtweg is te kort, ik geraak niet in focus), en zonder flattener kan ik de vlakheid van het beeld ook niet beoordelen natuurlijk. Lastige zaak
                        Tsja dat is gek je bent bij mij welkom maar ik zag dat je in BelgiŰ zat. Je reducer zou achter mijn f7 refractor kunnen om die te testen.

Maar kom je niet in focus zonder reducer, dat is vreemd. Je kan filter en filterwiel en oag weghalen toch? Hoe ver ligt je brandpunt dan achter je (ingeschoven) focuser?

Zou er met een 2 naar 1,25 inch adapter en je guidecam niet iets mogelijk zijn om toch een beeld zonder reducer te krijgen?

Leuke blogupdates trouwens. Met interesse teruggekeken van nu totaan m80/81. Prachtig die Lowell.

Die apo moet toch makkelijk met reducer kunnen...
                        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

men from earth Ja dat is volgens mij optiek uit dezelfde fabriek. Ik heb vroeger al eens een uitgebreide stertest gedaan: link: https://astrovirusblog.wordpress.com...kfocus-issues/ Ziet er net niet helemaal perfect symmetrisch uit, maar dat was een test met de reducer dus ik weet niet of het veroorzaakt wordt door de lenscel of reducer. Ondanks dit testresultaat ziet het centrum van m'n beeldveld er tot nu toe best oke uit denk ik, de randen zijn altijd al problematisch geweest. De afwijking die ik in dit topic laat zien is pas zichtbaar geworden nadat ik mijn telescoop gedraaid heb in de buisringen. Ik dacht misschien aan tilt in de focuser ofzo?

Daniel Beetsma De focuser kan niet ver genoeg uitgeschoven worden, ik moet extension tubes gebruiken Dat wil je volgens mij vermijden op f/4.8, want de minster doorhang van een set schroefje zorgt dan al voor tilt. Ik heb nu de volledige imaging trein via schroefverbinding aangesloten.Jij hebt dezelfde reducer op je refractor zitten dacht ik, waarmee je een blijkbaar een prima vlak beeld haalt op f/5.5. Het beeld van mijn setup is nooit vlak geweest, terwijl ik ook denk dat mijn apo toch beter zou moeten presteren. Ik denk dat mijn verhaal een beetje lijkt op je problemen met de nieuwe coma corrector voor je newton. Ik heb die (vrij dure) reducer ook gekocht omdat ik dacht dat het goede kwaliteit was, met een ontwerp gebaseerd op de APM Riccardi reducer. Aanvankelijk lag het dan niet voor de hand om even een andere reducer te kopen. Ondertussen heb ik al zo veel geld uit gegeven aan adapters, spacers en afstel materiaal dat ik misschien beter ineens een andere had gekocht... Bedankt voor je interesse in m'n blog trouwens

Commentaar

cyber dank u wel voor de link. Bij eerst volgende betere weersomstandigdheden kan ik dit ook eens uittesten. Ik lees dat je alles in schroefverbinding hebt (imagetrain). Ik vermoed dat jij ook de 2.5 RP focusser hebt . Mag ik dan vragen welke adapterring je hiervoor gebruikt? Lijkt mij rigider dan met de insteekaansluiting vermits ik (nog) geen clicklock systeem heb.

Commentaar

men from earth dat is de M63-M54 adapter van TS: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p9781_TS-Optics-360--Rotation---Thread-Adapter---M63-to-M68--M54-and-2-.html Volgens mij past deze helaas niet op de 0.8X flattener van Technosky, als ik de foto's bekijk dan heeft deze aan de telescoop zijde een ander (kleinere) soort schroefdraad dan M54x0.75. Dat moet je eens nameten. Zie hieronder mijn technische tekening van de TS reducer:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TSRed279_measurements.png views: 0 grootte: 28,3 KB id: 1425544
                              Last bewerkt door cyber; 18-08-19, 08:38. Reden: Technische tekening toegevoegd

Commentaar

Werken...
                              X