Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Laterale chromatische abberatie op Newton met ES HR comacorrector

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Laterale chromatische abberatie op Newton met ES HR comacorrector

Hallo allemaal!

Inmiddels is de ES HR 2'' comacorrector aangeschaft en heb ik een weekje in een donkere omgeving gespeeld met het nieuwe speelgoed. Was erg leuk ;-)
    Er komen nog wel wat leuke shots aan maar wat mij nu vooral aan het nadenken brengt zijn de volgende bijzondere ster-kleuren:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: rood wit blauw.png views: 0 grootte: 100,8 KB id: 1424293
    Nu heb ik niets tegen de kleuren van onze vlag, maar om ze nou op shots van een newton terug te zien vind ik toch wat minder!
    Bovenstaande is een median-stack van 17 x 300 min shots op ISO 1600 op een unmodded Canon 5dII. Stretch in Pixinsight en verder niet zoveel aan gedaan.

Het punt is dat dit zojuist rechtsonder van M51 is, en dus in het centrum van het beeld.
    In de hoeken is de abberatie nog veel sterker, en zit het rood aan de 'buitenkant'.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: rwb corners.png views: 0 grootte: 639,1 KB id: 1424294

Nu weet ik dat mijn collimatie niet perfect is geweest, maar gezien de stervormen zit ik er niet al te veel naast, en met een kleine collimatiefout zou het centrum er toch niet zo uit moeten zien.

Ook zat er een Idas Hutech LPS P2 lichtvervuilingsfilter tussen, ik weet niet of dat er ook mee te maken kan hebben.

Ben benieuwd naar wat jullie ervan denken! Misshcien met name patrickduis die veel van newtons en de ES HR in het bijzonder weet ;-)

Alle ruwe bestanden inclusief de gebruikte flat, dark, en bias, zijn hier te downloaden:
    https://dbeetsma.stackstorage.com/s/fqzZ51EgPiwCoZJ

Last bewerkt door sixela; 06-08-19, 08:11.
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Hier nog wat CCD-inspector data van 1 (niet-gecalibreerd) willekeurig subframe.

Curvature:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: curvature.png views: 279 grootte: 154,3 KB id: 1424299

3D-plot:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3d plot.png views: 274 grootte: 131,8 KB id: 1424300

Hier nog een 'flat frame analysis' van mijn masterflat, die gemaakt is met dezelfde collimatie als het shot. Dwz: ik heb nergens aangezeten, maar er zit 1 of 2 dagen tussen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: flatfield.png views: 266 grootte: 966,5 KB id: 1424301

Ik weet niet hoe het komt dat die bovenste twee figuren zo ontzettend goed lijken, want met mijn veel zorgvuldiger afgestelde f7 refractor zag het er nooit zo mooi uit.
    Maar belangrijk: ik meen uit de plaatjes op te maken dat ik met collimatie in ieder geval niet al te veel mis zat.

Dat je chromatische abberatie ziet in de verre hoeken van een full-frame bij een 2'' comacorrector die daar niet voor gemaakt is: dat begrijp ik.
    Maar chromatische abberatie in het centrum van het beeldveld - dat begrijp ik niet.

Commentaar

De opnames hebben last van een vreemde niet lineaire beeldvervorming. De vervorming is aan de randen soms minder dan halverwege tussen de randen en het centrum. Dat ligt niet aan de collimatie maar aan de optiek.

Click image for larger version  Name:	L_0011_ISO1600_300s__30C_bin2x2.jpg Views:	0 Size:	2.22 MB ID:	1424315

Commentaar

Usual suspects #1: hoe heb je de afstand sensor-corrector ingesteld, en heb je rekening gehouden met eventuele filters?
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik denk ook afstand corrector-sensor. Is heel belangrijk. Het beste is testen met verschillende afstanden, het wijkt altijd wat af van wat er opgegeven wordt kwa specs. Gewoon wat tunen met afstand ringen kan wat verbetering (en ook verslechtering!!) laten zien.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Afstand corrector en sensor. Zeer belangrijk bij een Newton van F4. Als het beeld verschild in de hoeken is scheefstand van de focusseer inrichting helemaal dodelijk.
            Kijk ook eens visueel waarbij intra- en extra vocaal kijkt of het beeld niet verschuift. Met mijn F3 heb ik alles bijna in beton moeten gieten om een redelijk resultaat te krijgen
            Welkom in de wereld van lichtsterke Newtons.

Commentaar

Origineel geplaatst door dekkerjj Bekijk bericht
              Welkom in de wereld van lichtsterke Newtons.
              Daarom gebruik ik een 200mmF5: al moeilijk genoeg.

200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik ben toch wel zo blij met jullie. Dank allemaal voor de reacties.
                Han.K bedankt voor de analyse! Die non-homogeniteit zegmaar van vervorming van midden naar rand was mij ook al opgevallen. Ik had verwacht dat de hoeken ex-treem slecht zouden zijn bij fullframe in vergelijking met een APS-C crop (ik crop dan een centrum-gebied van 66,5% van L + H weg), maar dat is niet per se het geval. De hoofdspiegel kan het denk ik niet goed zijn want die is niet lang geleden door Jean Pierre getest (bleek bovengemiddeld goed voor een GSO) en gecoat en ik ben er zeker van na het collimeren de witte 'vasthouders' niet te strak te hebben gedaan. Wel is het zo dat ik de laatste keer collimeren van de secondary dacht: hm ik moet er wat kracht op uitoefenen, ben ik niet aan het collimeren door telkens aan te drukken (!). Dat is de enige bron van non-egaliteit die ik kan verzinnen! Dankjewel! Verder gaat een 2'' corrector misschien wel raar doen als je 'm ver buiten z'n specs (fullframe) inzet.

sixela patrickduis dekkerjj Nou dat is een eensluidend advies en dan zal de kans groot zijn dat het hieraan ligt.

hoe heb je de afstand sensor-corrector ingesteld
                Met de adapter die meegeleverd werd door ES. Die zou althans volgens TS precies de goede backfocus op moeten leveren voor een DSLR (55mm).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: adapter.png views: 0 grootte: 125,2 KB id: 1424347

"Astrophotography with the Explore Scientific HR Coma Corrector:
                The corrector is delivered with photographic adapters (T2 and M48x0,75). Theys are screwed on instead of of the helical fokuser. The working distance is standard - 55 mm from the thread for easy adaption of CCD and DSLR cameras. The fully illuminated and corrected field has 30 mm diameter, so it is also suitable for medium-sized sensors up to APS-C format.

en:

♦ M48x0,75 and T2 connection adapter included - working distance from these threads is 55 mm
                "

Ik heb geen rekening gehouden met wat het LPS filter toe zou kunnen voegen.. Dan moet er misschien wat bij! Eraf halen gaat helaas niet! ;-)

Commentaar

Als je de telescoop in een bepaalde stand collimeert, kan het zijn dat e.e.a. zich iets heeft vervormd in een andere stand. Ook kan de focuser doorhangen, dat is een groot probleem en dan verloopt je collimatie door de nacht heen met de OTA in diverse standen. Test je collimatie met de telescoop in diverse standen en controleer of het hetzelfde blijft.

Commentaar

Dankjewel! De focuser is denk ik inderdaad niet al te ideaal: de stock GSO crayford. Als je tijdens het collimeren (met de self-centering hotech laser autocollimator) met de lock-knop speelt zie je het puntje zo van het display af wandelen. Hetzelfde geldt voor scherpstellen: als je 'm locked, ben je weer uit focus. Je moet dan dus gokken waar je focus zit, en vervolgens scherpstellen met de lock-knop ;-) Ik loop met plannen om de feathertouch van mijn refractor te jatten en hem erop te zetten.

(Ik denk alleen dat hij een haartje in de optical tube gaat steken, zelfs met de HR, de drawtube is behoorlijk lang. Mogelijk te fixen door spiegel wat naar boven te verplaatsen)

Commentaar

[QUOTE=Daniel Beetsma;n1424346]Met de adapter die meegeleverd werd door ES. Die zou althans volgens TS precies de goede backfocus op moeten leveren voor een DSLR (55mm)./QUOTE]

Let er ook op dat je dan wel de goede bayonet nodig hebt. Ik heb ook zo'n adapter en ik *moet* er een 2" adapter bij gebruiken. Met een standaard T2 adapter heb ik een verloopje nodig waardoor de afstand net te groot wordt.
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik had eerst die originele Skywatcher vervangen door een TS low profile crayford: manman, dat ding kantelde ECHT veel. Daarna een gewone: kantelde nog. Daarna een TS monotrail: die kantelde minder. Was wel met die super zware Atik4000, daar waren slechts weinig focusers geschikt voor. Nu wordt hij met de ASI174MM cool veel minder belast. Hang niet teveel aan je focuser, soms helpt een kleurencamera, dan heb je de filters niet nodig en wordt e.e.a. veel lichter aan de focuser.

Commentaar

Helemaal mee eens Patrick. Ze zeggen wel eens, de 3 belangrijkste dingen bij astrofotografie zijn mount mount en mount, maar volgens mij staat de focuser ook ergens daar hoog in het lijstje! Dat is echt zo'n centraal en cruciaal onderdeel van alles wat je doet! Collimeren en scherpstellen, en beide behouden gedurende vele uren: nogal een substantieel ingredient! Ik moet die baseplate van TS gewoon maar aanschaffen...
                          https://www.teleskop-express.de/shop...-D-230-mm.html
                          Dan ben ik tenminste van dat gedonder af.. Mijn redenering is dan: het is goedkoper om 4 extra gaten in de buis te (laten) boren dan een tweede en dit maal low-profile feathertouch aan te schaffen. DIe krengen zijn 600 euro oid, ik moet diegene die ik heb maar gewoon inzetten en de OTA erop aanpassen.

Of de originele feathertouch-uitvoering. Ruim 200 euro (au) maar dan heb je wel levelling screws (wat mij ideaal lijkt voor het collimeren van de focusser zelf, denk je niet?) en originele FT kwaliteit.
                          http://starlightinstruments.com/stor...&product_id=96

@wreeven O ja, ik moest even kijken, maar nu snap ik wat je bedoelt. De comacorrector komt met twee adapters, M48 (2'') en T2 (m42). Ik kan dus kiezen of ik een Canon M48 t-ring gebruik of een Canon T2. Aangezien ik alleen de eerste heb is die keus snel gemaakt ;-)

Commentaar

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
                            @wreeven O ja, ik moest even kijken, maar nu snap ik wat je bedoelt. De comacorrector komt met twee adapters, M48 (2'') en T2 (m42). Ik kan dus kiezen of ik een Canon M48 t-ring gebruik of een Canon T2. Aangezien ik alleen de eerste heb is die keus snel gemaakt ;-)
                            OK Daniel, dan is dat het in ieder geval niet!

Groetjes, Wouter
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Nou, mijn ervaring is eigenlijk, dat zelfs dure moonlite en featertouch focusers ook kantelen met een zware camera. Eigenlijk is er maar 1 echt goed systeem, en dat is een helical focuser. Er zit een prachtige op de 300mmF3.8 Takahashi Epsilon van Halley: een enorm groot wiel met 0.1mm verstelling bij 1x ronddraaien. Die focuser kantelde echt niet.

Belangrijke zaken bij astrofotografie zijn:
                              - doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen als iets niet lukt: je moet graag problemen oplossen want er is altijd wel wat. Je moet jezelf kunnen herpakken bij een probleem en het probleem met de riemen die je hebt pogen op te lossen
                              - de montering: die maakt de foto. Een astrotovenaar uit Oss vertelde me ooit: "Kijk Patrick, je moet een hele grote zware montering nemen, en daar een heel klein, maar super goed telescoopje opzetten, en de meeste amateur-astronomen doen juist het tegenovergestelde". Zorg ervoor dat je systeem een factor twee nauwkeuriger volgt dan de resolutie van je systeem (arcsec/pixel).
                              - de collimatievastheid van de OTA onder diverse standen en onder diverse temperaturen (stabiele spiegelcel, spider, bij mij door ASH vervangen door push-pull systeem wat rotsvast kan worden gezet, was ook een dingetje bij Skywatcher, vervangen door een zwaardere Geoptik). Focuser stabiliteit komt ook hier om de hoek kijken
                              - Focusvastheid onder diverse temperaturen: kritische focuszone F4 systeem is veel nauwer dan een F5 systeem. Zie deze site: http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm.
                              Een F5 systeem heeft in groen licht een kritische focuszone van 62um, een F4 daarentegen 40um!

Commentaar

Werken...
                              X