Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies gevraagd over aanschaf CCD-camera

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies gevraagd over aanschaf CCD-camera

Beste forumgenoten,

Ik ben aan het rondkijken voor een CCD camera en vind bijvoorbeeld SWO ASI 183 MC Pro Color en SWO ASI 294 MC Pro Color.

Ik ga zeker voor een kleuren-camera maar kan iemand me de plussen en minnen van deze camera's uitleggen en waarom ik voor de ene zou kiezen en niet voor de andere?

Het is vooral voor deepsky fotografie en SQM ligt hier tijdens een goeie nacht op 22

Camera zal vooral gebruikt worden op een William Optics FLT 132 (al dan niet met 0,8 flattener/reducer).

En wat zijn de bijkomende kosten? (ik lees bijvoorbeeld ergens dat een UV/IR filter een must is).

Of zijn er nog tips voor alternatieven als je naar prijs/prestatie-verhouding kijkt?

Alvast bedankt

Jacq (''Deepsky Villa'', Karimunjawa, midden-Java, indonesië)

Dag Jacq, dit zijn toch allebei CMOS camera’s?

Ik ben geen expert met dit iets duurdere segment, maar volgens mij is het grootste verschil de pixelgrootte en sensorgrootte.

hier is een handige site om te zien of een bepaalde chip goed past voor een bepaalde telescoop (dat gaat dan om resolutie per pixel en beeldveld). Volgens deze site heb je met de 183mc (bij gebruik van de focal reducer) echt goede seeing nodig, vanwege de kleinere pixels.

https://astronomy.tools/calculators/ccd_suitability
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Het zijn CMOS camera's en de 294MC heeft erg goede specificaties. Deze is zowel voor planetair als deepsky werk inzetbaar. Op dit moment zie ik die ook als een waardige opvolger voor mijn ASI174MM cooled.
      Soms zit een UV/IR blocking filter al bij de camera, dat is bij veel ZWO camera's.
      De 183 heeft erg kleine pixels, die van de 294 zijn een heel stuk groter (grotere pixels over het algemeen gevoeliger dan kleine)
      Je moet een pixel zien als een emmertje waar water in kan, full well capacity. De 294 heeft een veel hogere full well capacteit wat objecten met een hoog dynamisch bereik (combinatie helder/zwak, zoals bijvoorbeeld de Orionnevel) ten goede komt.
      De 183 heeft een kleinere sensor dan de 294
      De 294 heeft een lagere uitleesruis dan de 183
      De 294 is een stukje duurder, maar voor dit geld, zo'n 1000 euro, heb je echt een prachtige allround astrocamera.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dank je wel voor jullie reacties. Ik heb inderdaad die astronomy.tools gebruikt en met een goeie vriend/fotograaf besproken, Denk dat het de 294 gaat worden (en een ZWO guide cam en de ZWO ASIair.... daar gáán we weer ).

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
          Het zijn CMOS camera's en de 294MC heeft erg goede specificaties. Deze is zowel voor planetair als deepsky werk inzetbaar.
          Ik heb de ASI 294MC en voor planetair of maan/zon is hij toch minder bruikbaar dan mijn ASI 290 mono. De framerate van de 294, zelfs op een kleine ROI, haalt bijlange niet de framerate van de 290. Het is natuurlijk wel mogelijk maar een echte planetaire camera is beter.
          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Voor Huubke: Ik ga 'm alleen gebruiken voor deepsky. Denk dat planetair werk net zo goed kan met de guidecam (ZWO ASI 120 MM) maar zoals ik zei: het heeft niet mijn eerste belangstelling. Toch bedankt voor de reactie.

Commentaar

Werken...
            X