Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rare halos met H-Alpha en ASI1600MM-Pro

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rare halos met H-Alpha en ASI1600MM-Pro

De afgelopen twee nachten heb ik de Esprit 80 mm op de Crescent Nebula (NGC 6888) en de Bubble Nebula (NGC 7635) gericht en ben er flink op los gegaan met een Astronomik 6 nm H-Alpha filter en een ASI1600MM-Pro. Iedere opname 20 minuten en keurig gevolgd door de HEQ5-Pro met belt mod via Ekos (modue van KStars). De hemel was bijzonder transparant, geen wolkje aan de lucht en kurkdroog.

Maar wat zie ik de volgende morgen? Allemaal halos om de sterren! Hier een 2x zoom in PixInsight van een onbewerkte sub van afgelopen nacht

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot 2019-07-30 at 15.13.51.png views: 324 grootte: 382,6 KB id: 1423624
    De subs van zondagnacht hebben er ook last van. Dit was me nog niet eerder opgevallen met deze camera maar ik zie het nu ook in de H-Alpha opnames die ik in Chili heb gemaakt! En ook in de Luminance opnames zie ik het, alhoewel minder sterk. hier bijvoorbeeld net naast de Lagoon Nebula (M 8):

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot 2019-07-30 at 15.24.37.png views: 285 grootte: 333,2 KB id: 1423625
    Ik begin me nu toch af te vragen waar dit door komt. De H-Alpha opnames zijn allen 1200 sec = 20 min belicht en de Luminance 300 sec = 5 min. Dit alles met de camera gekoeld tot -10 graden op gain 75 en offset 12. Ik heb gelezen dat de ASI1600MM-Pro wat interne reflectie-issues heeft, zie bijvoorbeeld

https://www.cloudynights.com/topic/6...ht-star-issue/

Zou dat het kunnen zijn? Of zouden het de filters kunnen zijn? Of wellicht een combi van beide?

Stik, dit is wel balen zeg...

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

De asi 1600 heeft inderdaad interne reflecties maar hier is het iets anders. Deze zie je alleen op zeer heldere sterren in narrow band. Het zijn wel lange subs. Hoe zien ze eruit met kortere subs? Misschien ben ik mis maar ik zou denken aan dauw ergens of niet in focus.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dauw?
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Doe anders een test op een zeer heldere ster. Er is een verband tussen de afmeting van de flare en de afstand tussen de sensor en het reflecterende oppervlakte. Hoe verder van de sensor hoe groter de flare maar ook zwakker.
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dank voor de reacties!!!

Dauw lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien het hier kurkdroog is en dat was het ook in Chili. Het was het eerste waar ik ook aan dacht maar het kan gewoon bijna niet. Tja, ik zet wel 's avonds de besproeing aan voor 20 minuutjes maar alles is echt weer helemaal droog tegen de tijd dat ik begin. Goed, iets om te testen dus!

Astrobug Ik zal eens kortere subs proberen. In de orde van 5 minuten met Ha.

Nogmaals dank voor het meedenken!
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
            Dank voor de reacties!!!

Dauw lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien het hier kurkdroog is en dat was het ook in Chili. Het was het eerste waar ik ook aan dacht maar het kan gewoon bijna niet. Tja, ik zet wel 's avonds de besproeing aan voor 20 minuutjes maar alles is echt weer helemaal droog tegen de tijd dat ik begin. Goed, iets om te testen dus!

Astrobug Ik zal eens kortere subs proberen. In de orde van 5 minuten met Ha.

Nogmaals dank voor het meedenken!
            Soort van grappig, ik heb hetzelfde ervaren de laatste paar dagen. Tot nu toe maakt me dat nog niet zo veel uit omdat ik dingen zit te testen en niet echt voor de foto's ga.

Mijn Pegasus Pocket Powerbox met "automatic dew control" (via berekening via een temperatuur sonde), zit wel continue de afgelopen dagen te piepen over te hoge lucht vochtigheid en de zeer grote kans op dauw. De eerste keer heb ik dit genegeerd, gisterenavond echter de dauwbanden aan laten staan op (auto) max vermogen. Dat scheelde in ieder geval met de halo's maar helaas wordt het nu tijd om mijn camera lens te "ontvochtigen"...

Dus ja, ik zou het toch op dauw vorming gooien...
            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Nog iets om te checken: Zit het even hard in al jouw subs? Of wordt het beter (of slechter) gedurende de nacht?
              mijn asi moet zeker een uur kunnen koelen om al de rijm van de sensor weg te krijgen. Nadien blijft hij vrij stabiel. Misschien heeft jouw probleem daar iets mee te maken?
              Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Goede tip David. De halo-sub die ik gepost heb is van het eind van de nacht. Ik zal de eerdere ook eens bekijken.

EDIT: De halos zijn er al vanaf het begin van de avond. Verder zet ik de ASI al dik een uur voor beginnen met fotograferen aan en is deze mooi op temperatuur voor ik begin. Zou het kunnen zijn dat deze te snel afkoelt?
                Last bewerkt door wvreeven; 30-07-19, 16:58.

Commentaar

Het valt mij vooral op dat elke ster een halo heeft, niet alleen de heldere.
                  Ideetje: zijn je objectief en andere optische elementen wel zuiver? Eenvoudig overdag na te kijken.

Dauw op de camera kan je makkelijk visueel nakijken tijdens de nacht, gewoon je L filter even opzetten en dan met een zaklamp in de OTA schijnen. De sensor moet duidelijk zichtbaar zijn.

Microlens reflecties zien er anders uit, ze vormen een geometrisch patroon van snijdende cirkels.
                  Hieronder een aantal voorbeelden van heldere sterren door de ZWO 7nm filters. Vooral op de opnames van Propus en Alnitak kan je de microlens reflecties zien, het patroon is ongeveer 3 keer zo groot als de 'gewone' cirkelvormige reflectie van de smalband filter.

Verder nog een kleine opmerking: ik zie bijna niemand die met deze camera subs van 20 minuten schiet. Meestal 5 of 10 minuten per sub omdat de amp glow anders te heftig wordt.
                  Voeg bestanden toe
                  TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Zou het probleem niet zitten in de camera zelf. Zijn de droogpatronen nog in goede conditie want dit lijkt op aanslag ( aanvriezen) op de sensor of mogelijk de binnenkant van het venster.
                    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ik heb de kijker met camera nu al dik anderhalf uur buiten staan met de koeling aan en de sensor op -10°. Met het L filter zie ik nog steeds duidelijk de sensor. Ik denk dus dat het geen condens, aanvriezing of andere troep op of in de camera is. Ik heb de filters zelf niet echt bekeken, dat zal ik morgen doen, maar ik heb ze gloednieuw erin gezet in april en ben er sindsdien niet meer aan gekomen dus het lijkt me sterk dat ze vuil zijn.

Wellicht dus toch dat 20 minuten veel te lang is voor deze sensor. Ik ga zodra het donker is een 20 minuten L opname schieten en zien of daar ook de halo’s zichtbaar zijn. Zo ja, dan ga ik veel oortere subs schieten. Iets van 5 minuten per filter (of het nou L, R, G, B of Ha is) alleen dan veel met Ha opnames dan de andere.

Nogmaals dank voor het meedenken! Wordt vervolgd.

Commentaar

De ASI1600 heeft een groot spectraal bereik, en als het filter wat extra doorlaatbanden heeft kan je dit gaan zien, mits je telescoop ook chromatische aberratie heeft. Zie bij voorbeeld deze link en klik op de thumbnail van het spectrum van het filter: https://telescopes.net/store/astrono...unmounted.html. Je ziet dat er meerdere bandjes zijn waar het filter onbedoeld licht doorlaat.
                        Heb je het filter en de camera ooit gebruikt op een reflector (uiteraard zonder chromatische aberratie)? Als het de combinatie van chromatische aberratie van de telescoop en tekortkomingen van het filter is dan zou dat bij een reflector (Newton of zo) niet meer te zien moeten zijn. Ook met een fringe killer of semi-APO filter er nog eens extra bij zou het effect dan op de refractor kleiner of weg moeten zijn.

Commentaar

Oef dat is een goede verklaring! Ik heb het filter nooit op een reflector gebruikt dus dat kan ik niet controleren. Ik ga zoeken naar een uitgebreide spectraalanalyse van deze filters. Bedankt!

Commentaar

Goed idee Ralph, dat zou meteen ook verklaren waarom alle sterren beïnvloed worden en waarom de halo op een out of focus ster lijkt.
                            Wouter: ik gebruik een extra Baader 2" UV/IR filter aan de telescoop zijde van m'n reducer, die cut alles onder 420 nm. Heb je toevallig een extra UV, LPS of UHC filter die je ergens tussen kan zetten?
                            TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Ik ga even door mijn verzameling zoeken dus wie weet. Hier trouwens een passband curve van het filter:

https://www.astronomik.com/en/photog...cd-filter.html

Je zou toch zeggen dat dat genoeg straling blokkeert. Toch?

EDIT Ik heb een 2" Astronomik L3 filter, zie

https://www.astronomik.com/en/uv-und...1-l-2-l-3.html

alhoewel de transmissiecurve in UV en IR toch wel sterk op die van Ha lijkt. Ik ben opnames met Ha en zonder dit L3 filter aan het maken, namelijk 1 van 300 sec en 1 van 1200 sec. Die zal ik hier zo posten. En als er halo's zijn dan herhaal ik dat met het L3 filter erin. Wordt vervolgd!

Commentaar

Werken...
                              X