Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste ervaringen met de ASI294MC

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste ervaringen met de ASI294MC

Ik heb nu 2 nachten kunnen experimenteren met mijn nieuw ASI294MC camera.
    Die eerste kennismaking is me uitstekend bevallen. Heb wat experimenten gedaan met M27. Kijker was de C9,25 met 6,3 reducer en heb me vooral gericht op hoe de gain zich gedraagt.
    De eerste nacht was de camera ingesteld op ( de ascominstelling) -unity gain -en de 2e nacht op - lowest read noise-. Eerdere experimenten maakte duidelijk dat bij - lowest read noise- het signaal 30 x versterkt wordt t.o.v. de unity gain. Maar deze camera heeft een zeer lage read noise en ik was benieuwd hoe het er bij deze hoge gain zou uitzien.
    Het meest duidelijk wordt dat gemaakt door een opname van 17 x 30 sec. Bij 120sec. hoeft er bijna geen stretchten plaats te vinden want de nevel is al heel duidelijk op de subframes te zien.
    Ook blijkt de mogelijkheid van 2 x binning geen optimaal resultaat de geven. Gewone testen had al laten zien dat een opname ( 1x1) die je daarna gaat downscalen een scherper resultaat geeft dat de direct uit de camera ontvangen beeld bij 2x2 bin.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27-c925r-a294lrn-65x120s-24-7-2019.jpg views: 0 grootte: 374,6 KB id: 1423091

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27-c925r-a294lrn-15c-17x30s.jpg views: 0 grootte: 264,9 KB id: 1423092

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27-c925r-a294ug-37x180s-15c-23-7-2019.jpg views: 0 grootte: 303,4 KB id: 1423093
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27-c925r-a294ug2xbin-38x180s-23-7-2019.jpg views: 0 grootte: 261,5 KB id: 1423094
    Last bewerkt door jbrosens; 26-07-19, 09:43.
    je bent nooit te oud om te leren.

Mooie vergelijking en prima opnames! Een vraagje: als je het over utility gain hebt, bedoel je dan unity gain?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dat is inderdaad een schrijffout want het moet Inderdaad unitiy gain zijn.

Commentaar

Ok dan snap ik het weer
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Interessant onderzoekje Jac, ik volg het met interesse.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Prachtige foto's
            Maar ik ben wel benieuwd hoe je dit juist heb gedaan..

Ik veronderstel dat je uw C9.25 met de Celestron hand controller hebt uitgelijnd en dan je computer hebt aangesloten en vervolgens ASICAP hebt geopend om deze foto's te maken
            Heb je dit met of zonder Guid Camera gedaan?
            Heb met ASICAP nog niet gewerkt (MAC) maar ben wel van plan deze eens uit te proberen in de herfst..
            Kwestie van eens iets anders te proberen dan Kstars
            Ik bezit ook een ASI294MC Pro en ben volop aan het uitzoeken met kstars (EKOS) voor de juist Gain, daarom deze vragen.

Commentaar

De C9,25 staat op een eigenbouw montering die semi permanent staat opgesteld. De montering wordt aangedreven door het synscansysteem van een HEQ6. Dus de kijker wordt bewogen door de stuurprint en motoren van een HEQ6.Die stuurprint wordt via Ascom-Eqmod met een computer aangestuurd. Ik gebruik een guidescoop D60mmF400mm met de Lodestar en PHD2.
              De pooluitlijning is ( heel precies) ingesteld met de driftmethode. Ik gebruik ImagesPlus als bewerkingssoftware en daarmee word ook de foto's via de ascomdrivers binnen gehaald.
              Over de gebruikte setup en meer van dit alles kun je veel informatie vinden op mijn site http://www.astrojac.nl

Commentaar

Ok bedankt voor de uitleg en de link.

Commentaar

Werken...
                X