Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

StarAid

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb een StarAid guider, en probeer die te gebruiken op een C14/F2 astrograaf, Losmandy montering, 50mm/F3.2 volgkijker in een vaste opstelling. Deze apparatuur draait al een aantal jaren met PHD voor autoguiding. Na twee maanden en een aantal goed bruikbare nachten is het resultaat:
    - Het guiden lijkt goed te gaan.
    - De live-view is na wat oefening bruikbaar. Deze is noodzakelijk omdat de guider k af en toe overgebracht moet worden op een draagbare EQ montering en dan de scherpstelling van de guider met live-view zeker gesteld moet worden. Ik begreep trouwens dat de guider zelf zijn beeld-parameters instelt, de instelling van de live-view is alleen voor visuele inspectie.
    - Het plate solven is gewenst om bij opnamen 100% zeker te weten dat het object goed in beeld is. Het plate-solven werkt echter soms wel, en heel vaak niet. De live-view toont echter duidelijk een aantal sterren. Een screen-dump van de live-view, aangeboden aan het programma (on- en off-line) "Astrometry", geeft altijd snel een oplossing. De waarneem condities waren niet slecht, en lichtvervuiling is ook in de zomer het grootste probleem hier (in Leiden). Een R-filter (van RGB) is niet de oplossing. Er is m.i. dus nog iets niet in orde met het plate-solven van StarAid.
    - De pool-richter was er 1/2 graad of meer naast, de visuele poolzoeker is beter. Om met de waarneming op n punt de poolas-fout te bepalen, moet de velddraaing en veldverplaatsing gemeten worden. Met de korte waarneemtijd en de aanbevolen volgkijkers heb ik twijfel of dit voldoende goed kan. Om nuttig te zijn is een gegarandeerde nauwkeurigheid van tenminste 1/10 graad nodig. De makers stellen zich voor de zon te gebruiken, dat kan ik niet plaatsen.

Het is moeilijk een volledig oordeel te hebben omdat van het systeem alleen de functionaliteit bekend is, en er geen opgave van specificaties zijn. Ik vind ook geen prestatie-statistieken of functionele beschrijvingen. Ik heb veel sympathie voor dit soort aanpak door gedreven ontwikkelaars uit eigen land. Met die makers had ik uiteraard contact, en dat loopt nog, maar inmiddels heb ik alleen een guider. De StarAid die nu op de markt is, lijkt me een beta-versie, en als dat zo is kan dat beter gecommuniceerd worden. Het is geen goedkoop ding.

Misschien ben ik te somber (of te onhandig), maar in elk geval zou ik graag horen over ervaringen en suggesties van gebruikers van StarAid. Johan.

Commentaar

Dat concept met meer dan 1 sterren gebruiken in het beeldveld lijkt me inderdaad een hele grote stap voorwaarts.

De Zon gebruiken voor een fout op een poolas lijkt me een communicatie foutje. Dat kan ik me niet echt voorstellen.

In mijn optiek gaat driftalignen eigenlijk nog het beste van alle methodes die ik tot dusver heb gebruikt. Let wel: dat is het finetunen, eerst moet je al wel, hetzij grof, op de poolster staan. Een driftalign sessie is in 15-30min wel klaar als je er wat ervaring mee hebt.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht

Maar de stervorm is de meest kritische test : het correct vertalen van erg kleine airy-discs naar een ronde intensiteitsverdeling op een sensor is de echte 'test in het veld'. Ik voorspelde in een eerdere post smint-vormige sterren bij de 0,2s guide-steps van de staraid. Hieronder een uitvergroot detail van deze opname:
        Niet vergeten dat het sterbeeldje bij deepsky bijna altijd door de seeing wordt bepaald en daardoor vooral bij wat langere brandpunten veel groter is als het airypatroon.
        Soms kan zelfs het karakter van de seeing tot gevolg hebben dat je sterbeeldje niet precies rond is.

je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

De ervaring van JohanVK met het livebeeld kan ik onderschrijven.
          Dat is vooral van toepassing met de grijze nachten en waarschijnlijk met veel achtergrond licht.
          Dat het plaatsen van een filter geen zin heeft kan ik niet onderschrijven. Het contrast in het live beeld verbeterd aanzienlijk met de verschillende filters..
          Als ik de starAid vervang door de ASI120MM kan je heel mooi in het histogram het signaal ten opzichte van de achtergrond bekijken in Scarpcapture.
          Met de 60mm terug gebracht naar F2 was het veld niet alleen groter maar er waren ook belangrijk meer sterren te zien in Livevieuw.
          Alle andere functies heb ik nog niet getest daar de basis een goed beeld met veel sterren in het beeldveld van de StarAid de basis vormt voor een goed functionerend apparaat.
          Verder ben ik het met hem eens dat we te maken hebben met een product in ontwikkeling (net als met de ASIAIR).
          Verder denkt ik dat de website van de Staraid nogal luchtig omgaat met de voorspellingen die voortvloeien uit de bevindingen in Namibi waar de omstandigheden niet te vergelijken zijn met die in Nederland.

Commentaar

Ja, bij een 1" seeing hemel wordt guiden wel een heel stuk makkelijker dan in onze contreien.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

De live-view zoals die was is goed genoeg. Want, zoals ik zei, de screen-dump van de live-view geeft in Astrometry snel de plate solve. De informatie in de opname is dus voldoende. De instelling van de live-view wordt niet gebruikt voor het StarAid plate-solven, die instelling doet de software intern zelf, (met uiteraard dezelfde uitgangsinformatie als de live-view,) en dat gaat veel te vaak fout.
              Verder: de zon voor de pool-as is door de maker expliciet als voorgenomen ontwikkeling gemeld - dat gaf geen goed gevoel.

Commentaar

Ter illustratie van een afgewezen beeld: in deze live-view schermdump staan te weinig sterren.Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarA Scutum -14 download.png views: 135 grootte: 470,0 KB id: 1421897

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                  Niet vergeten dat het sterbeeldje bij deepsky bijna altijd door de seeing wordt bepaald en daardoor vooral bij wat langere brandpunten veel groter is als het airypatroon.
                  Soms kan zelfs het karakter van de seeing tot gevolg hebben dat je sterbeeldje niet precies rond is.
                  Interessant! Ik kan me daar wat bij voorstellen ja, en neem dit onmiddellijk aan want mijn visuele ervaring grenst aan nul. Ik hoop dat mijn fotografische ervaringen bij kunnen dragen aan goede community feedback.

Wat ik me ook voor kan stellen is dat star aid als software verkocht wordt met een modulair en transparant karakter. Zodat je over vijf jaar de lodestar x3 erachter kan hangen, met een hogere FL guidescope, ik zeg maar wat. Het hoge proprietary en black box gehalte stuit, dan kunnen we misschien wel zeggen, op enige weerstand in de community. Waarom is het belangrijk te weten hoe iets werkt en dat je aan de knoppen kunt zitten? Zodat je kunt improviseren in nieuwe situaties of als zich problemen voordoen. De houding 'niet nodig want ons product werkt altijd perfect' is een obstakel naar succes lijkt me.

In elk geval zou ik willen snappen: hoezo gaat dit apparaat niet hunten op de seeing? Hoe kan bv een beltdriven azeq6 vijf updates per seconde doorvoeren? Hoe kan backlash ineens irrelevant zijn? Ik heb ook een tijdje AI gestudeerd en weet een beetje wat er kan, maar dit is toch een beetje magic sauce! :-)

Anyway ik begin weer skeptisch te zeuren, ik moet daarmee stoppen. Maar: extraordinary claims require extraordinary evidence. Ik ben nog niet overtuigd.
                  ​​​​​
                  Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Origineel geplaatst door Johanvk Bekijk bericht
                    Ter illustratie van een afgewezen beeld: in deze live-view schermdump staan te weinig sterren.Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarA Scutum -14 download.png views: 0 grootte: 470,0 KB id: 1421897
                    Voor deze korte brandpuntafstand is de focusering matig. Dat helpt niet bij sterren detectie & astrometric solven. De kan ook het gevolg zijn van een enkelvoudige lens die last heeft van chromatische aberratie (kleur fouten).

Het blikveld is slechts 58x44 boogminuten. De pixel size is 3.4 boogseconden en de brandpuntafstand is dan circa 200 mm Dat klopt redelijk met de 50 mm F/3.5=175mm

Echter de image sensor size is dan slechts 3,5 x 2,6 mm. Klopt dat of was de opname gecropped?

De opname gaat minstens tot magnitude 15. Als het apparaat dit bijna kan solven dan is een bekende solver geinstalleerd of ze hebben er een zelf ontwikkeld wat ik betwijfel.

Commentaar

De guider-kijker is die van Orion, 50mm/162mm, (tot nu toe in gebruik voor PHD met met een meegeleverde CCD met de merknaam StarShoot. Daar zat dus nu StarAid), dat is een prima achromatisch kijker(tje) die ook als zoeker geleverd wordt. Er is niet gecropped. Een blikveld van ongeveer een vierkante graad is altijd genoeg geweest. De twee opnames die ik van de makers toegestuurd kreeg waren 1/4 groter, dus vergelijkbaar. De opname-chip is te zien aan de voorkant, het is een kleintje, het zou een 1/4" kunnen zijn, dat bekijk ik nog even. Mogelijk wordt de Astrometry software gebruikt, het staat in de lijst van software componenten. Dat is wel verbazend want Astrometry.net geeft steeds snelle oplossingen voor de screen-dumps.

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
                        Echter de image sensor size is dan slechts 3,5 x 2,6 mm. Klopt dat of was de opname gecropped?
                        Volgens de specificaties heeft de Staraid een Sony IMX290LL mono sensor van 12,0x9,3mm.

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
                        De opname gaat minstens tot magnitude 15. Als het apparaat dit bijna kan solven dan is een bekende solver geinstalleerd of ze hebben er een zelf ontwikkeld wat ik betwijfel.
                        Maar volgens Johanvk was deze opname afgewezen wegens te weinig sterren. Blijkbaar heeft de Staraid dan de zwakke sterren in de opname niet herkend. Staan die zwakke sterren niet in de interne database, of begrijp ik dat verkeerd?
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Astrometry.net gaf zojuist bijgesloten resultaat. HD170701 is van de 10e grootte. De grens die de solver ziet zal m.i. niet veel zwakker zijn.
                          Ik ga morgen de chip bekijken. Een breedte van 58' geeft zo'n 3 mm breedte op 160 mm primair focus. Dus fwel de chip is groot, en de live-view gecropped, fwel er zit geen Sony in.
                          Voeg bestanden toe

Commentaar

Ja de magnitude van de zichtbare sterren is rond 10. Mijn calibratie is ergens fout gegaan.

De opname is in de Melkweg. Buiten de Melkweg worden met dit blikveld en diepgang veel minder sterren gezien.
                            Last bewerkt door Han.K; 12-07-19, 07:38.

Commentaar

Zo te zien is het een chip van iets als 7mmX5mm, dat lijkt dan toch niet genoemde Sony.
                              Overigens heb ik niet uitgebreid gekeken naar de guiding-functie, alleen een aantal opnamen gemaakt om te zien hoe snel het op gang kwam en of het werkte. Dat ging goed. Verder heb ik het niet gevalueerd; de andere (aangekondigde) functies maakt dit apparaat voor mij uniek.
                              Voeg bestanden toe

Commentaar

De tabel geeft het gemiddeld aantal sterren aan de hemel. Wat betreft het aantal potentieel te verwachten volg-sterren zegt de tabel mij dat ik tot m=11 moet kunnen gaan om in lege gebieden voldoende sterren te vinden. PHD heeft de mogelijkheid om in geval van nood de belichtingstijd te verhogen, en een (real-time) dark om hot pixels te onderdrukken. Dat ging eigenlijk altijd goed, al was de noodzakelijke belichtingstijd soms meer dan 2s. Een zelf-lerend systeem moet dat ook moeiteloos kunnen, en als bonus dan zelf zonder trial-and-error, en zonder PC+kabels.
                                Magnitude Bereik Aantal sterren(cumulatief) 1x1⁰ Guider
                                6 +5.50 to +6.49 8,768 0,213
                                7 +6.50 to +7.49 26,533 0,643
                                8 +7.50 to +8.49 77,627 1,882
                                9 +8.50 to +9.49 217,689 5,277
                                10 +9.50 to +10.49 626,883 15,196
                                11 +10.50 to +11.49 1,823,573 44,205
                                12 +11.50 to +12.49 5,304,685 128,589

Commentaar

Werken...
                                X