Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

StarAid

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[QUOTE=Fabricius;n1418680

Maar de Staraid heeft een diameter van 31,6 mm (1,25 inch) en past dus niet in dit gat.

De zwarte plastic ring om de schroefdraad laat zich losdraaien en dan verschijnt een metalen schroefdraad van 59 mm.
    Dan is het gat te groot voor de Staraid.

Hoe krijg je die Staraid dan vast aan de zoeker?
    Zijn verloopringen nodig, hoe snel gaat de pooluitlijning in de praktijk en hoe is het resultaat van de autoguiding?

[/QUOTE]

Lacerta heeft een T2 adapter tbv een 50mm zoeker in haar assortiment. Deze gebruik ik om de camera van mijn MGEN2 aan mijn zoeker te monteren. Een adapter van CS naar T2 is ook verkrijgbaar.
    Last bewerkt door Dick; 10-06-19, 20:00.
    Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 - TS APO 80/480 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

O wacht, jij hebt een 60mm zoeker.....
      Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 - TS APO 80/480 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Kijk deze heb je nodig er is ook een 60mm uitvoering van.

https://www.astromarket.org/volgkijk...r-50mm/p,49755

Commentaar

Bedankt voor de tips.
          Het is een 9x50 zoeker.
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

De StarAid is door de ontwikkelaars getest in een locatie in NamibiŽ en gezien de plaatjes zag dat er indrukwekkend uit.
            Nu is het zo dat je de omstandigheden in NamibiŽ niet kan vergelijken met die in noord Nederland waar ik mij bevind en zeker niet met de rest van Nederland waar het waarschijnlijk nog slechter is.
            Mijn eerste ervaringen met de StarAid onder minder goede omstandigheden (lage stand en niet helemaal glas helder) kon ik moeilijk scherpstellen door de geringe hoeveelheid sterren die ik in het beeld te zien kreeg in de 60mm F4 guide scoop. Met het oude systeem zoals PHD2 kon je de belichting tijd opvoeren en de gain vergroten om voldoende sterren in beeld te krijgen en dan kan je de beste uitkiezen wat dan ook werkt. Natuurlijk ben je dan bezig met de parameters en kalibreren met behulp van je PC. Met de stand alone MGEM2 is dat vergelijkbaar maar dan zonder PC waarbij het kleine schermpje (moeilijker afleesbaar) wel weer een nadeel.
            De StarAid werkt dat dus anders, geheel automatisch behalve dat je natuurlijk wel moet focusseren.
            Om de StarAid goed te laten werken moest ik in de genoemde omstandigheden de belichting tijd handmatig verlengen tot 2 seconden en de gain te verlagen om hem goed te laten kalibreren.
            Daarmee gaat het grote voordeel zoals genoemd op de website van de supersnelle herkenning door zeer korte belichting tijden verloren.
            Met goede omstandigheden donkere lucht zal dat wel mogelijk zijn zoals in NamibiŽ.
            Voor donkere luchten zitten we op dit moment in de verkeerde tijd in Nederland zeker als ook nog wat slaap nodig hebt om de geest helder te houden.
            Er is al een nieuwe update voor de StarAid die beter aangepast is aan de moeilijker omstandigheden zoals genoemd.
            Verder heb ik zelf wat testen gedaan om met mijn 60mm F4 guide scoop meer geschikt te maken met de StarAid.

Gister een test gedaan met 60mm f230 mm guidescoop.
            Eerst met een oculair waarbij het veld diafragma ongeveer overeen komt met die van de ASI290MM.
            Eerst zonder reducer en daarna met de 2X reducer.
            Conclusie met reducer een minimaal een twee keer zo groot beeldveld en op een aards object nog steeds een goed beeld.
            Daarna heb ik gekeken naar de lichtwinst in het histogram met behulp van ASI120MM en die is groot!
            Je kan stellen dat met de 60mmF4 230mm brandpunt het gebruik van een 2X reducer het gelijk is aan een 60mm F2.
            Dat betekent mogelijk (en dat kan ik goed beoordelen) er in elk geval de StarAid kan beschikken over een groter veld met meer sterren bij gelijke belichtingen.
            Eventueel kan je de hemel achtergrond veroorzaakt door omgeving licht ook nog kan bestrijden met een UCCL filter wat het scherpstellen ook nog eens verbeterd.
            De korte gewenste belichting tijden en voldoende sterren voor de automatische kalibratie zal zeer waarschijnlijk dan de oplossing zijn om de StarAid onder noordelijke omstandigheden goed te laten werken.
            Ik heb mijn bevindingen gedeeld met de producent van de StarAid.

Commentaar

Origineel geplaatst door dekkerjj Bekijk bericht
              Om de StarAid goed te laten werken moest ik in de genoemde omstandigheden de belichting tijd handmatig verlengen tot 2 seconden en de gain te verlagen om hem goed te laten kalibreren.

Voor donkere luchten zitten we op dit moment in de verkeerde tijd in Nederland zeker als ook nog wat slaap nodig hebt om de geest helder te houden.
              Dat je handmatig de belichtingtijd moest aanpassen is zorgelijk. Een typische volgkijker zoals in een eerdere link aangegeven is 50 mm F/4. Dat de belichtingtijd langer moet zijn lijkt me geen probleem als het maar automatisch werkt. De randvoorwaarden om het te laten werken zijn me nog steeds onduidelijk. De webpage geeft aan dat het werkt met een " 200mm guide scope" en ergens anders onder "full moon condities". De video preview plaatjes geven de indruk dat het ook in de schemering werkt.

In Mei en eind Juli zakt de Zon 15 a 16 graden onder de horizon en kunnen er nog steeds deepsky opnames gemaakt worden. In de zomer ga is zeker door met de Melkweg prominent in het zuiden.

Commentaar

Nog wat aanvullende afwegingen:
                Zolang de sterren binnen een pixel vallen (moet lukken met 200 mm brandpuntafstand) dan is een langere brandpuntafstand normaal gunstiger. De sterrenflux die op de ene pixel valt blijft gelijk terwijl de flux door de hemelachtergrond door de langere brandpuntafstand afneemt. De SNR voor de sterren kan dus groter zijn bij een langer brandpuntafstand. Een nadeel is dat het blikveld kleiner en dus de minder sterren zichtbaar zijn. Een goed focus en scherpe optiek helpen natuurlijk ook om de zwakke sterren te detecteren. Bij Staraid moeten ze daarover nagedacht hebben en de ingebouwde sterrrendatabase voor de solver moet diep genoeg gaan voor het kleinste blikveld ofwel de langste brandpuntafstand te verwachten. @dekkerij, is er een handleiding en zo ja staat hierover iets in de handleiding?

Han

Commentaar

https://staraid.ai/support/faq/

Hiermee moet ik het doen.
                  Ik had eigenlijk gehoopt op meer reacties van de mede gebruikers van de StarAid.
                  Scherpstellen in het live beeld wordt moeilijker als de achtergrond nogal licht is. Met de nieuwste update schijnt dat verbetert te zijn.
                  Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om dat te bevestigen.
                  Verder heb ik begrepen dat er al 15 verkocht zijn dus verwacht je dat er meer ervaringen uitgewisseld gaan worden.
                  Het idee achter de StarAid is super nu de uitvoering nog.

Commentaar

Eerste test met de nieuwe update met bijna volle maan.
                    Willekeur stuk hemel gekozen in de Lier.
                    Ik heb de ASI174MM er op staan met 1 ster uitgelijnd met de Skywatcher wiffi app (echte aanrader!!)
                    Kon nu met de nieuwe update wel scherp stellen ondanks de lichte achtergrond en volle maan.
                    Razen snel was de handel gekalibreerd en hij volgt nu super gewoon met de 60mm F4 volgkijker.
                    Hij doet nu wat i beloofd!!

Commentaar

Goed nieuws. Houd ons op de hoogte na deze positieve ervaring.

Commentaar

Geen hands-on ervaringen hier maar ik wordt wat achterdochtig van de over-enthousiaste webpagina. Het is me te 'slick' en smooth, ik vind het te veel een one-cure-does-it-all verhaal. Niks kost meer tijd, niks kost meer moeite, alles gaat vanzelf, het enige wat je hoeft te doen is 900 euro overmaken, en je kunt achterover gaan zitten, binnen 10 seconden is je setup klaar voor fotografie, en je krijgt hubble-beelden binnen, en je bent voor altijd van alle problemen met guiden en bewolking af.

De ervaring leert dat dit niet is hoe dingen werken. Ik hou er niet van als het zo op ontzettend hoge poten gepresenteerd wordt als De Ultieme Oplossing Voor Alles.

Tot 30% scherpere beelden omdat de tracking verbeterd wordt. Goed, er staat 'tot' bij (laf truuctje van marketingmensen), maar het staat er dan toch, keihard, zonder reserves, gewoon een van de vele beloftes. Laat ik daar dan op inzoomen. 30% winst in scherpte. Ten eerste zou ik niet weten hoe ik scherpte uit moet drukken in percentages. Wat is dat, 30% scherpte? Ik vind het een kreet voor leken. Wij werken daar niet mee, wij hebben het over FWHM, ofwel wij inspecteren een single light frame met bijbehorende kennis over focal length en pixelsize. Toch? 30 procent... Wat is dat? En ten tweede, een praktijkvoorbeeld: als ik met een AZ-EQ6GT op 0.22'' RMS total aan het tracken ben met de lodestar en een OAG, en een 1.09''/pixel image scale, hoe gaat de 'accurate star tracking' van deze wondertool er dan voor zorgen dat mijn scherpte met 30% omhoog gaat? Dat is dan niet de bottleneck. En waarom kan deze camera ineens wel met 5 beeldjes per seconde tracken terwijl 1] de allerduurste en populairste guidecam met megapixels (lodestarx2) dat nog niet trekt en 2] iedereen adviseert om minimaal 3s guidesteps te hanteren om hunting op de seeing te voorkomen?

Maar toegegeven, wat ze roepen moet in principe mogelijk zijn met goeie software (volgens mij zit daar de grootste zo niet de enige winst), en het apparaat ziet er qua looks en bouwkwaliteit degelijk uit. De website met de schreeuwerige claims heeft op mij een averechts effect waar ik zeer skeptisch van wordt, maar ik ben daarin misschien niet gemiddeld. Mike, het is amazing! U heeft al die oude producten nooit meer nodig! Waarom zou u nog minuten lang rommelen met uw setup gereed krijgen? Met de Star Aid behoort dit allemaal tot het verleden. Bel nu! ;-)
                        Waarom adverteren ze op leken (500x vergroting! Zie de maan in ongekend detail!) terwijl dit een niche product is voor de gevorderde amateur? Mabula van APP gaat toch ook niet op zijn website zetten; "Tot 5x hogere kwaliteit foto's!"? ;-)
                        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

De StarAid marketing is duidelijk niet gericht op techneuten zoals ik. Maar laten we het oordeel uitstellen en wachten wat de bevindingen van dekkerjj zijn. (die heeft het apparaat)

Commentaar

[De ervaring leert dat dit niet is hoe dingen werken. Ik hou er niet van als het zo op ontzettend hoge poten gepresenteerd wordt als De Ultieme Oplossing Voor Alles.

Dat is een waarheid die staat. Geld ook voor de fantastische verhalen over de kwaliteit van de optiek!
                            "geweldige telescoop 1/30 Lambda RMS 1/50 interferometrisch getest enz" Wat blijft daar van over in de praktijk met dalende en stijgende temperaturen uitstraling enz.?
                            Het enige wat telt is het beeld in het veld en dat moet je als maatstaf nemen. Trouwens Mabula heeft de StarAid ook.
                            Ik ga er ook niet van uit zonder bewijs in de praktijk het "verhaal" waar is in de website.
                            Maar een negatieve benadering van een nieuw idee lijkt mij ook niet de goede weg.
                            Je kan je vragen die je hebt over dit product ook gewoon op de website stellen?
                            Net als de ASIAIR is het het een product in ontwikkeling.
                            Helaas kan ik de curve getoond in de app op mijn mobile hier niet tonen. maar die zag er wel erg goed uit.

Commentaar

Ik heb ook erg veel interesse in de StarAid, maar voor mij zou het dan voornamelijk gaan om de polar alignment zonder zicht op de poolster. Heb je hier ook al een keer een poging aan gegeven en zo ja, wat zijn je bevindingen? Omdat ik vanaf mijn balkon geen zicht heb op het noorden zou dit voor mij een goede aanwinst kunnen zijn.
                              Omdat het een flinke investering zou zijn ben erg benieuwd naar de ervaringen. Op de website klinkt alles erg mooi, maar ik ben voornamelijk benieuwd of het in praktijk ook zo snel/makkelijk/goed gaat als de website doet lijken. Ook de belofte dat sommige functies mogelijk in de toekomst via een update toegevoegd worden geeft me vaak het gevoel "Eerst zien, dan geloven".
                              Sky Watcher 200PDS f5 + NEQ6 Pro + Canon 5D MKIII (unmodded)

Commentaar

Er zijn meer programma's om zonder de poolster de montering goed op de pool te zetten dat werkt op zich ook goed.
                                Volgens de website zou dat met de StarAid super snel gaan en dat zou weer een pluspunt zijn ten opzichte van deze programma's die toch een zekere handigheid vereist.
                                Wat het guiden betreft kan ik zeggen super snel en nauwkeurig als de montering behoorlijk goed op de pool staat zoals dat bij mij het geval is.
                                De andere functie zoals hemel erkenning heb ik ook nog niet geprobeerd. dat is voor mij ook niet direct noodzakelijk omdat ik de Skywatcher Wifi Adapter gebruik gezamenlijk met Skysafari.
                                Deze combinatie is op zich al een verademing. Voor mijn mobile eenheid gebruik ik de ASIAIR waar binnen kort de functie polar aligment beschikbaar is.

Commentaar

Werken...
                                X