Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

In focus komen met een DSLR op een dobson.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

In focus komen met een DSLR op een dobson.

Há forumgenoten,

Ik kom met mijn Canon EOS 450 Da niet in focus op mijn 30cm (F5) en 45cm (F4,5) dobsons. Ik zou verder ''naar binnen'' moeten. Ook flatteners en reducers op de camera, brengen geen soelaas.

Heeft iemand hiervoor oplossingen of werkbare tips?

Bedankt en hoor 't graag,

Jacq Jansen

Als je verder naar binnen moet dan gaan reducers niet helpen want dan moet je nóg verder naar binnen. Ik kom op mijn 50 cm F/5 dobson ook niet in focus met mijn Canon EOS 700D camera, tenzij ik een barlow gebruik. Het wordt dan een F/10 systeem met een brandpuntsafstand van 5120 mm. Beetje veel van het goede

Groetjes, Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dank je voor de tip Wouter. Heb wel ergens een barlow maar dat is maar 1,25'' en dan ga ik inderdaad ook naar brandpunten van 3000 en 4500 mm.

Commentaar

Ja de kleine barrel van 1.25" kan een probleem zijn, tenzij je een verloopstuk hebt die je in de bayonetadapter kunt schroeven. Ik moest er toen ook een 2" powermate voor lenen van een collega van me.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Van sommige barlows kun je het barlow gedeelte losschroeven. Dit is dan dezelfde maat als een filter van diezelfde insteekmaat (dus een 1,25inch barlow wordt dan een 1,25 filter maat).
          Als je die dan op je nosepiece kan schroeven, wordt de barlow factor met de helft verkleind als ik het goed heb. Misschien dat je dan net in focus kan komen zonder al te veel vergroting. Maar het blijft nog steeds behelpen, maar je kan het proberen of het een optie zou zijn.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Als je het nét niet haalt dan kun je proberen om met de collimatieschroeven de hoofdspiegel een stukje naar voren te brengen. Als het meer scheelt dan is het enige wat helpt een lagere focuser erop zetten. Anders moet je aan drastischer oplossingen gaan denken zoals definitief verplaatsen van hoofd- of vangspiegel, maar dan heb je waarschijnlijk ook een grotere vangspiegel nodig, en daardoor ook een grotere focuser... Niet echt een simpele en snelle fix dus.

Jarno

Commentaar

als het toevallig een truss dobson is kan je misschien de top dichter bij de hoofdspiegel zetten... mijn flex-tube kon ik minder ver uitschuiven. (zie het als niet definitief inkorten van de buis. :-)

Commentaar

Werken...
              X