Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over zonnefilters

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik ben benieuwd of de zon nog steeds overbelicht zal zijn. Je maanopname ziet er in ieder geval goed uit met de kortst mogelijke sluitertijd en laagste ISO.
    Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Toen ik gisteren aan de slag ging met het fotograferen van de zon heb ik Ekos gebruikt. Dat is een module in KStars die m.b.v. INDI drivers allerlei randapparatuur kan aansturen. Op Linux maakt Ekos gebruik van libgphoto2 om DSLR camera's aan te sturen. Een serie van 10 opnames op de Maan toonde aan dat de belichtingstijd op die manier niet betrouwbaar is. Ik hoorde duidelijk verschillen tussen het open en dicht gaan van de sluiter van de verschillende opnames. En alle opnames hebben als belichtingstijd 0.1 sec terwijl ik toch echt 0.0025 sec had ingesteld. Nadere inspectie van de individuele opnames liet zien dat er veel schommeling was tussen de daadwerkelijk toegepaste belichtingstijden. Sommige foto's waren sterk overbelicht en sommige waren best prima.

Dus vandaag weer Canon EOS Utility geïnstalleerd en daarmee aan de slag gegaan. Nu zijn de belichtingstijden wél goed. Zie hier een opname op ISO 200 met 1/500 sec belichtingstijd:

Click image for larger version  Name:	IMG_0011.JPG Views:	0 Size:	4.83 MB ID:	1413639

Er hangt veel sluierbewolking dus ik hoop dat dat de reden is dat de foto nog steeds een beetje wazig is. Zo nee dan zal ik tóch een ander UV/IR flter moeten kopen. Maar er is een beetje granulatie zichtbaar en wat zwakke details in de zonnevlek!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dat lijkt er al meer op ;-)
        Met ND5 had ik met mijn EOS 60D bij helder weer een exposure van 1/2000 sec op 200 ISO. Rekening houdend met deze sluierbewolking zit je daarmee wel op een vergelijkbaar nivo. Granulatie op deze beeldschaal zal er niet in zitten, wel de fakkelvelden naar de randen toe en hier en daar wat supergranulatie. (in deze opname heeft de waas rond de zon dezelfde 'granulatie' als de schijf)

Komt de scherpstelling niet meer overeen met het beeld in de viewfinder, nu de camera gemod is?
        Voor het scherpstellen zal je anders toch een betere manier moeten vinden.
        Last bewerkt door Neo; 14-04-19, 11:19.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

De viewfinder gebruik ik eigenlijk nooit. Ik heb de telescoop gisteravond met een Bahtinov-mask scherp gesteld en hem verder niet meer aangeraakt. Ik hoopte dat dat wel voldoende zou zijn maar blijkbaar heeft het temperatuurverschil hier toch parten gespeeld. Tenminste, als ik inderdaad tussen je regels doorlees dat de opname niet compleet scherp is
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Helemaal zeker ben ik daar niet van maar voor een once-in-a-lifetime verschijnsel lijkt me dit een riskante manier van scherpstellen. ;-)

Commentaar

Je hebt gelijk

Commentaar

Dank voor de viewfinder tip. De telescoop stond inderdaad onscherp en via de viewfinder kon ik net zo lang prutsen tot de zonnevlek scherp was. Dit is met 1/2000 sec en misschien is 1/4000 beter maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0014.JPG views: 35 grootte: 3,79 MB id: 1413650

Commentaar

Nice! Je kan desnoods zo'n (haaks) opzetstukje op de viewfinder zetten waarmee je snel en nauwkeurig kan scherpstellen.
                  Check wel het histogram, het roodkanaal zit al in de gevarenzone. Maar dat is allemaal eenvoudig in te stellen.

Commentaar

Zoals ik al zei, misschien is 1/4000 sec beter. Dat ga ik nog even proberen. Verder verzekert de ontwikkelaar van Ekos en INDI me dat zulke korte belichtingstijden ook met libgphoto2 mogelijk zijn dus ook daar ga ik nog verder mee prutsen.

Commentaar

En inmiddels blijkt dat libgphoto2 wel degelijk korte belichtingstijden aankan. De truuk is om ervoor te zorgen dat de bulb mode NIET wordt gebruikt. In Ekos kan dit in de camera configuratie worden aangegeven en daarna kunnen de belichtingstijden van de camera zelf worden gebruikt om foto’s te maken. Zo kom ik dus langzaam aan waar ik wezen wil

Commentaar

Werken...
                      X