Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vervanging van de WilliamOptics ZenithStar 71 ED

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vervanging van de WilliamOptics ZenithStar 71 ED

De blauwe halo's om veel sterren in mijn foto's heeft me er toch toe doen besluiten om de telescoop te vervangen. Na wat wikken en wegen is het een SkyWatcher Esprit 80 geworden, voornamelijk omdat een kwalitatief goede kijker is met een iets grotere opening dan de ZS71 en een iets kortere brandpuntsafstand (400 mm vs 425 mm). Lichtsterker dus met vrijwel hetzelfde beeldveld. Gisteren is deze binnengekomen en ik ga hem vanavond uitproberen vanuit de achtertuin. Murphy is zich al aan het voorbereiden op St Patrick's Day ;-)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4C90EA1E-F42C-4BF2-97A8-5FE46F7BC5E9.jpg views: 297 grootte: 1,47 MB id: 1411417

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 8334C39A-6CD0-426E-B960-579DB231DDAA.jpg views: 238 grootte: 1,79 MB id: 1411419

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 81C4534C-4B5B-4E3D-8563-0404EBA3286A.jpg views: 239 grootte: 1,81 MB id: 1411418
    Voeg bestanden toe
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Prachtkijker! Zal je heel blij van worden!
    Als je wil, zou je eens de setup met je asi erop kunnen tonen?
    Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Mooi hoor.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Benieuwd naar je volgende foto's.
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Oeh da's een mooie, met de vooruitgang in je opnames vroeg ik me al af hoe lang je de blauwe randjes nog zou tolereren ;-)
        Clear skies!
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank voor de positieve commentaren allen!

Lifesvr Ik ga de ASI tijdelijk gebruiken met deze kijker want mijn trouwe gemodde Canon EOS 700D is het aan het begeven. De USB poort vertoont kuren en de connectie met de mini-pc verbreekt regelmatig Ik overweeg nu om een Atik Horizon aan te schaffen voor deze kijker. Maar ik ga hem wel eerst uittesten met de ASI1600MM-C Pro dus ... stay tuned!!!
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hier de beloofde foto’s mét ASI1600MC-C Pro en filter wheel erop:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DB1FECF6-C418-46EF-96A1-0642AE0ECA19.jpeg views: 228 grootte: 2,55 MB id: 1411438

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E22D7A93-D518-4110-9F68-307C2F1614B0.jpeg views: 226 grootte: 3,48 MB id: 1411439

Commentaar

Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan zit er nu 62 mm tussen de flattener en de sensor terwijl dit 61 mm zou moeten zijn. Helaas heb ik niet de goede ringen voorradig om er 61 mm van te maken. Maar laten we zien wat er uit komt rollen vanavond!

Commentaar

Goed, de foto's van die avond zijn mislukt. Ik was vergeten de kijker goed te balanceren enzo en heb alles weer weggegooid. Vanavond heb ik nog een poging gedaan. Ditmaal heb ik de Canon EOS 700D erop gezet. Het blijkt dat de USB connectie van deze camera wat problemen geeft. Als ik de USB kabel heen en weer beweeg dan zie ik de camera verdwijnen en weer verschijnen onder Linux. Gelukkig heeft een stuk duct tape dit probleem opgelost

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1414.jpg views: 173 grootte: 3,29 MB id: 1411631

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1415.jpg views: 180 grootte: 2,64 MB id: 1411630

Dus vanavond eerst scherp gesteld met behulp van mijn Bahtinov-mask. Daarna pole alignment gedaan en de kijker op de ster HD 36280, halverwege tussen M 36 en M 38, gericht. Vervolgens heb ik 30 opnames van 1 minuut genomen. Na afloop bleken er wolken in beeld te zijn geweest gedurende de hele 2de helft dus heb ik 15 opnames van 1 minuut gestackt met APP en vervolgens verder bewerkt in PI. Ik heb expres de sterren een erg hoge saturatie gegeven om zo nog duidelijker te maken dat mijn belangrijkste doel bereikt is: er zijn geen halo's meer!!!! Wel zie ik dat de sterren vooral links in beeld een klein beetje langwerpig zijn en rechts niet wat op doorhangen duidt. M 36 staat lager aan de hemel dan M 38 dus de camera hangt naar onder door. Geen idee nog hoe ik dat kan oplossen áls dat al mogelijk is... Maar hier het resultaat van vanavond:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-03-17_M_36_and_M_38.jpg views: 161 grootte: 3,66 MB id: 1411632
                Linksonder zie ik ook een rode band lopen. Aan wide field images van rond M 38 te zien is dit een zwakke emissienevel. En het blijkt een deel te zijn van Sh2-230. Daarnaast staan NGC 1907, NGC 1931 en IC 417 ook op de foto.

Ik heb de foto overigens helemaal zonder filters gemaakt. Geen light pollution filter, geen fringe killer, niks behalve het gemodde IR filter in de camera. Ik ben happy!

Wouter

Commentaar

Mooi firstlight Wouter.
                  Erg mooi te zien dat de kijker goed doet wat jij wil. Hopelijk kun je erachter komen hoe het doorhangen te verbeteren.
                  Genoeg te zien in deze foto. Niet alleen linksonder zie ik neveligheid, maar ook linksboven natuurlijk (rond die oranje ster).

Als ik iets mag zeuren over je bewerking: ik heb het idee dat ik naar cirkels zit te kijken. De sterren lijken in cirkels te lopen rond het midden van je frame. Misschien met vignettering verwijderen wat te enthousiast geweest of zo? Of kan ook mijn verbeelding zijn, maar dat was het 1e wat ik zag aan de foto: cirkels. Maar voor de rest: lekker veel tijd erin stoppen en verder gaan.

Top.
                  Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Die neveligheid linksboven is IC 417. En middenboven (iets links van het midden) staat een soort van glare rond een oranje ster en dat is NGC 1931. Geen glare dus maar een emissienevel.

En over de bewerking valt veel meer op te merken. Het was een testopname om te zien of de spacing goed is en of de halo's nu weg zijn. De spacing is min of meer goed en de halo's zijn weg, dus test geslaagd. Het was verder niet bedoeld als een serieuze foto. Maar ik snap wat je bedoelt met cirkels. Ik heb misschien de flats niet helemaal goed geschoten. Daar zal ik nog eens naar kijken. Dank!

Commentaar

Zoals je mag verwachten ben je nu mooi van de blauwe randjes af, super!
                      Zelf heb ik een reducer/flattener uit dezelfde serie, daarvan vind ik de bajonet erg veel speling hebben en heb ik die rondom opgevuld voor een betere passing. Zit die van jou wel goed vast?

Over de opstelling en balancering; het lijkt me dat je met deze asymmetrische load altijd een variabel torsiemoment hebt, afhankelijk van waar je toevallig naar kijkt. Kan je in elke stand de lockbouten losdraaien zonder dat de boel een zwiep maakt?

Commentaar

Dank voor het meedenken Theo! Ik heb de opstelling nu zo gedraaid dat de guide scope bovenop de kijker zit in plaats van ernaast. Verder zit alles goed vast en zit er geen speling in, behalve in de bayonet van de camera waarmee deze op de flattener bevestigd wordt. Maar die speling heeft er altijd al in gezeten dus het lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.

Bedoel je met lockbouten die die op de metalen ring zitten waarmee de hele focuseerinrichting gedraaid kan worden?

Commentaar

Zo te horen heb je hetzelfde probleempje met de aansluiting van je camera op de flattener, dat zou niet mogen.
                          Mijn objectieven hebben dat beslist niet. Een goede bajonet trekt de delen juist zonder voelbare speling tegen elkaar.

Met de guide scope nu in het verlengde van de assen heb je het balansprobleem al grotendeels verholpen.
                          Met de lockbouten bedoelde ik die van de montering. ;-)

Hangen de kabels altijd los op de grond tijdens je opnames?

Commentaar

Aah die van de montering! Ja de balans van de setup is goed. Ik heb niet elke stand geprobeerd maar dat zal ik gaan doen.

Ja de kabels hangen altijd los. Dat is een TODO. En ik zal maar eens op zoek gaan naar een andere bayonet.

Commentaar

Een interessant draadje over hetzelfde tilt-probleem met een Esprit 80ED:

https://www.cloudynights.com/topic/5...s-kinda-loose/

Commentaar

Werken...
                              X