Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geschikte Multi spectal astro-imaging filters.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geschikte Multi spectal astro-imaging filters.

Ik ben zeer geinteresseerd in astro-fotografie, nu met name in multi spectral imaging.
    Ben zelf aan het experimenteren en vraag me af wat jullie ervaring is met geschikte (narrow) band-pass filters voor o.a. de He-I, He-II, Ne-III, Ar-III, O-II en S-III spectaal lijnen. Ook welke LUT narmaliter gebruikt worden.

Veel van deze filters zijn maar op een paar nevels te gebruiken. H-alpha kan je op vrijwel elke nevel gebruiken afgezien van reflectienevels. Het zijn dure filters dus onderzoek eerst voor welke nevels ze werken. H-alpha is wel een goed aankoop en kan je veel gebruiken. Door de smalbandigheid vooral nuttig als de Maan schijnt of bij andere lichtvervuiling.

Commentaar

Klopt, H-alpha is breed inzetbaar.
      Daarbij kom ik in literatuur hoge spectra banden tegen van o.a. de geioniseerde gassen helium, neon en argon; in enkele sprekende voorbeelden zoals M42 (zie onder), M27 & M57. Lijkt me geweldig om (naast de standaard LRGB opnamen) deze specifieke elementen in de nevels met virtuele kleuren te visualiseren!
      Groet.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image.jpeg views: 45 grootte: 56,8 KB id: 1408209

Commentaar

Werken...
      X