Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke gekoelde camera voor mijn toepassing?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Welke gekoelde camera voor mijn toepassing?

Moeilijke keuze... Een camera kiezen.
    In het verleden heb ik een ATIK 320e mono gehad. Daar miste ik toch wel de megapixels om er een mooi plaatje van te maken.
    Vandaag de dag wil ik 2 zaken op de camera gebruiken. Een 70-200mm voor wide field (op 200 mm wil ik toch minstens M31 in het beeldveld hebben) en een TS photon 150cm F5 met een coma corrector.

Must is mono en gekoeld.Prijs?? +- 1000€ minder is beter dan koop ik er misschien nog een filterwiel bij. Maar voorlopig wil ik enkel Ha opnames maken.

Wat heb ik al gevonden :
    ASI1600MMpro : boven mijn budget,
    ASI174MMC : binnen budget , M31 past in beeldveld met 200mm lens en met de TS photon passen objecten als M27 in het beeldveld. Echter zit ik hier dan weer vast aan 2megapixel
    ASI178MMC : Binnen budget , M31 juist niet in het beeldveld met 200mm lens. 6.4 megapixel

Of zou ik wachten op een 2ehands aanbieding voor een 8300 sensor?

Ik heb lang een Atik4000 gebruikt (met Kodak KAI-4021 mono CCD sensor met 2 stage cooling). Nu gebruik ik alweer een tijdje een ZWO ASI174MM cooled met de 200mmF5 voorzien van de ES HR corrector (deze 4-lenzige modified Wynne corrector was een grote stap voorwaarts t.o.v. de eerdere MPCC 2-lenzige Ross corrector). De ASI174MM is een heel stuk ruisarmer en ook zeer gevoelig. Ik schat dat ik nu in 300s meer schiet dan vroeger met 1200s.
    Kijk ook naar het gewicht van de camera aan je focuser. Mijn Atik4000 was nogal zwaar en daarom hield de 200mmF5 nooit de hele nacht goed de collimatie vast. De ASI174MM cooled is een heel stuk lichter. Denk daaraan, als je een 8300 overweegt.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Momenteel komt ASI178MMC het beste uit de bus. Alles wat ik wil past in het beeldveld en ik heb genoeg MP om mee te werken.
      op mijn atik vond ik persoonlijk 2MP wat aan de lage kant.

Comment

De pixels van de ASI178 zijn heel klein, waardoor je op de Newton oversampled (0.66 "/pixel). De pixels van de ASI174 zijn een stuk groter, waardoor de gevoeligheid toeneemt en de sampling is een stuk beter op de Newton (1.61 "/pc).

Hangt natuurlijk ook een beetje af wat je wil fotograferen. De kleinere pixels werken beter op een cameralens. Voor kleine planetaire nevels en sterrenstelsels is een beetje oversampling wel okť, je kan in theorie meer detail halen onder goede seeing, maar je moet ook langer belichten.
        ​​​​​
        TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

De grotere pixels van de ASI174MM cooled waren voor mij doorslaggevend en ik kan de camera nu voor zowel planetary (met barlow) als voor deepsky gebruiken. En alles met dezelfde camera.
          Door de ES HR corrector krijg ik een effectief brandpunt van 1120mm. Op kortere brandpunten zijn kleinere pixels beter bruikbaar en heb je minder last van oversampling.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Gezien dat het beeldveld voor mij goed overeenkomt met de combinatie ASI178 + 200mm denk ik dat ik hier 80% van de tijd mee ga fotograferen (narrowband) ipv de TSphoton.
            Is dan nog de 174 de betere keuze? Patrick heb je enkele voorbeelden van deepsky met you 174?

Comment

Stekke : kijk maar op mijn astrobin pagina https://www.astrobin.com/users/patrickduis/

Comment

bedankt! het is niet gemakkelijk. ofwel hoge resolutie ofwel grote pixels...
                En dan nog het feit dat dit CMOS sensoren zijn waar ik lees dat de calibratie niet zo simpel is...
                Uiteindelijk dan toch beslist om meer uit te geven en te gaan voor de ATIK 490 (2e hands)

Comment

Kan de onderbouwing voor een ATIK niet helemaal volgen... maar CMOS sensoren staan hun mannetje tegenwoordig. Zeker in jou gezochte financiŽle segment ...
                  Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Working...
                  X