Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overwegingen bij aanschaf astrocamera

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Er staat een asi120mm te koop voor 100 euro op te-les-koop.nl
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Er is ook een vrij nieuwe ASI385 uit, qua gevoeligheid in de orde van de 224 maar kleinere pixels. Iemand ervaring mee?
      Arjan

Comment

Wow. Moet je zien wat een verschil , geen ADC versus wel ADC.

https://twitter.com/coventryfox/stat...18476812263429

Klopt mijn aanname dat een ADC meer uithaalt dan een betere sensor, binnen dit budget? En maakt het nog uit welke ADC je koopt, zolang je hem koopt bij een grotemensen-telescoopzaak?
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Dit verschil overdrijft het een beetje. RGB Align in AS of RS helpt al om de kleuren wat meer op de goede plek te zetten. Die functie lijkt hier niet gebruikt.
          Bert Bogchelman heeft eerder verschillende ADC's met elkaar vergeleken. Zoek even op ADC, dan kom je het draadje tegen.
          150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

Ah thnx ik had al wel gezocht maar ik zal nog dat topic van bert opzoeken.
            Spuit 9 op zijn minst...
            16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Die vergelijking van Bert is alleen tussen de ZWO en die van ASH. Zo'n ASH zit sowieso niet in het budget, het gaat me meer om de chinezen.
              Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Ik zit wat terug te lezen door het hele topic om je vragen te kunnen beantwoorden in relatie tot je openingsbericht. Lastig met zo veel variabelen!
                Van achteren naar voren dan:

- 'de chinezen' zegt mij weinig, ik ken alleen de ZWO uit berichten van anderen. Emil (MvZ) was er prima tevreden over.
                Check bv zijn Saturnus op 19 graden altitude op zijn website.

- Het budget: wat is je budget eigenlijk?

- Klopt mijn aanname dat een ADC meer uithaalt dan een betere sensor, binnen dit budget?
                Waarschijnlijk wel. (betere sensor... beter dan wat?)

- "En maakt het nog uit welke ADC je koopt"
                Wel/geen ADC is belangrijker dan de keus tussen bv ASH/ZWO, maar de ASH valt af, dus wat is het alternatief?

- "De GSO is F/6 dus met een 3x barlow kom ik op F/18 wat redelijk in de buurt komt."
                Mind you, een langere lichtweg ná de barlow door bv een ADC zal de vergroting ervan dramatisch doen toenemen. Een 3x barlow kan zomaar een 4 of 5x worden. Je hebt misschien een powermate nodig of telecentrische barlow. Een barlow zal bij jouw setup waarschijnlijk wel als eerste in de focuser móeten om überhaupt in focus te komen. (ADC = extra lichtweg)

- "Dan zijn Neptunus en Uranus er nog maar wordt dat wat met een dobsonnetje op volgplatformpje en een camera van deze prijsklasses?"
                Met mijn C9,25 heb ik al een paar keer de tanden stuk gebeten op Uranus en Neptunus. Veel meer dan een blauwig schijfje kreeg ik er niet op. Je leunt ook behoorlijk op IR-opnames voor wat detail. Richard Bosman lukte het wel om mooie schijfjes met enig detail vast te leggen met een C14. Misschien met de 16" Canopus?

- "Het lijkt me ook leuk om hem in te zetten als allsky camera, d'r zit zo'n lensje bij..."
                Bij gebruik met het lensje zal je niet meer zo eenvoudig een filter meer kunnen toepassen met bv de ASI224MC.
                Ongefilterd geeft deze vrij rossige beelden door de extra IR die geregistreerd wordt.

Nieuwe vragen? brand maar los...
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Comment

Je kunt het AR glaasje van de 224MC wel vervangen door een "UV-IR Cut window" Dan ben je van het rossige effect af. En ben je ook de gevoeligheid voor IR kwijt, dat dan weer wel....
                  https://astronomy-imaging-camera.com...ow-asi-cameras
                  150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

@neo: dank je voor de uitgebreide antwoorden

Met "De Chinezen" bedoel ik TS-optics, Omegon, ZWO, en wat dies meer zij. Ik ben een beetje aan het rondsnuffelen want de ZWO ADC is momenteel moeilijk leverbaar en als ik te lang wacht moet ik wachten tot het volgende planetenseizoen...

Over het budget... Wel, liefst zo weinig mogelijk natuurlijk. Het is "voor erbij" en het planetenseizoen is zo weer over, en dan? Maar dat is het venijnige, zie mijn eerste post... Voor nog maar een paar tientjes meer krijg je extra dit en beter dat. Ik denk dat het budget rond de 300 euro ligt, aangezien ik even overwoog om de 290MC te kopen Ik denk er nu aan om de 120MC-S te kopen samen met een ADC.

Ik heb momenteel trouwens alleen een 2x barlow, een merkloze, die ik 1.5x kan maken door het lensje los te schroeven. Ik kreeg elders het advies om te investeren in een powermate omdat die ook veel beter zijn dan merkloze en dat dit meer uithaalt dan een ADC. Klopt dat? (Ik heb overigens ook sinds kort een paracorr dus al 15% langere brandpuntsafstand als ik die gebruik).

De 224MC valt dus eigenlijk af voor meteoren. Ik ga er geen 'vast' filter inzetten, dat lijkt me zonde.
                    Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Nog even een toevoeging (en herhaling) van mijn ervaringen bij het testen van de ZWO en ASH. Mijn pleidooi is zonder meer: schaf een ADC aan. Maar de optische kwaliteiten van de ZWO die ik getest heb, was minder dan die van die van ASH. Daar staat weer tegenover dat de ASH duurder is. Ik kan niet in ieders portemonnee kijken, noch heb ik een oordeel over hoeveel je aan je hobby wilt uitgeven. Met oculairs is het net zo, de een doet het met Plossls, en de andere wil persé Ethossen.

Nog ter overweging: De verbetering van een ADC is al zichtbaar onder de 60 graden! Zet maar eens een streng UHC die >90% doorlaat op OIII+HB en H-alfa (zoals een Omega optical NPB) en je ziet op hoogtes onder de 60 graden elke ster dubbel (een rode en een groene). Voor dat ik uberhaubt van atmosferische dispersie gehoord had, dacht ik dat dit door mijn oculairs kwam, wist ik veel). Zonder filter zie je idd maar 1 ster, in wit licht, maar wel groter. Dus minder scherp. Dat een ADC alleen nuttig is bij hele lage standen van de planeten is m.i. dus een fabeltje.

Toen in de ADC's aan het testen was heb ik die avond met de ADC van ASH de kraters op de bodem van Plato kunnen zien met een 10 cm ED Doublet refractor. Met de ADC van ZWO (net) niet, en zonder ADC was het beeld nog minder scherp. De maan stond toen behoorlijk hoog aan de hemel, zeker 45 graden. Daar heb ik ook mijn conclusies uit getrokken.

Anderen hebben Sirius B beter (of alleen) gezien met een ADC. Dus, een ADC is niet alleen voor laagstaande planeetjes.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

OK. Ik heb bij ZWO direct een 120MC-S besteld en een ADC. Hopen dat de invoerrechten het niet alsnog duurder maken (maar dan zou het alsnog ongeveer even duur moeten zijn als bij een NL webshop).

En dan nu wachten *tikt op tafel*
                        Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Voordeel van een powermate is dat de vergroting heel lichtjes afneemt als de afstand tot de sensor groter wordt. Bij een normale Barlow werkt dat juist andersom: grotere afstand, meer vergroting. Vandaar ook dat als je het lensje losdraait en in een nosepiece stopt de factor kleiner wordt. De afstand wordt kleiner. Per cm geldt ongeveer plus 0,1. Een 2x Barlow waar je een ADC tussen zet die 5 cm hoog is levert dus 2,5x op.

Comment

Bedankt voor de uitleg! Voorlopig koop ik geen powermate maar goed om te weten dat vergroting bij langere afstand kleiner wordt met een powermate.
                            Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Ik was iets te kort door de bocht. Geldt niet voor allemaal. Wel voor degene die ik heb (2,5x) en dat had ik onthouden.... zie grafiekje.
                              http://www.televue.com/engine/TV3b_p...id=53&Tab=_app

Comment

Working...
                              X