Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vocht in CCD camera / filterwiel - filters en flattener beslaan

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vocht in CCD camera / filterwiel - filters en flattener beslaan

Sinds de Atik One 9.0 permanent in m'n sterrenwachtje aan de telescoop hangt heeft zich een vervelend probleem ontwikkeld. Elke keer als de camera een aantal dagen niet aangestaan heeft en weer aangezet wordt dan ontstaat er condens op de filters. Wat er gebeurd is het volgende:
    1) de CCD gaat koelen
    2) het venster voor de CCD wordt verwarmd
    3) de warme vochtige lucht condenseert vooral op het filter wat op dat moment voor de CCD zit, maar ook wat op de filters ernaast. En foto's maken kun je dan vergeten.
    4) alleen door dan de camera los te maken en met een fohn de boel droog te blazen verdwijnt de condens. En je kunt weer nieuwe flats maken.

Nu dacht ik slim te zijn door 1 filter weg te laten waardoor de vochtige lucht niet op een filter kan condenseren maar hopelijk op de tussenringen. Maar nu condenseert het op de flattener even verderop in de optische trein. En je kunt dus de boel weer open halen en weer nieuwe flats maken

De camera is normaal wel afgedekt met een plastic zak maar geenszins luchtdicht verpakt. Hoe kan er nu vocht komen in de optische trein, alles is toch (licht)dicht?
    Kent iemand dit probleem en wat is nu een makkelijke oplossing? Zak met droogmiddel erin er strak omheen of de boel permanent verwarmen met een dauwlint o.i.d.? Alvast bedankt voor jullie feedback!

Midden voor de CCD is de condensvlek zichtbaar op het Lum filter.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0997.JPG
Views:	2
Size:	2.97 MB
ID:	1372422
    Attached Files
    Sky-Watcher Esprit 150ED (F7, 1050 mm), Sky-Watcher EQ8, Atik One 9.0 // Takahashi FS-60CB, Lodestar autoguider

Permanent verwarmen met de PID regelaar van Robert Weust.
    Dat doe ik ook met mijn 30cm F3 en ASI 174MM Cool.
    Je kan de onderdelen perfect regelen tot op 0.2 graden boven het dauwpunt geen condens meer op de vangspiegel/hoofdspiegel guider en camera die voorzien is van verwarming folie.
    Alles wordt gemeten ten opzichte van de buiten temperatuur. Wel heb ik de aluminium buis geïsoleerd.
    Echt een verademing tijdens de vochtige dagen.

Comment

Top! Dat klinkt als een perfecte oplossing. De rest van de telescoop is al geisoleerd alhoewel dat voor refractors niet vaak gedaan word. En een dauwlint op de lens heb ik natuurlijk ook maar die staat alleen aan tijdens het waarnemen. Maar een regeling die de zaak net boven het dauwpunt houdt is wel slim.
      Dan moet er verder uitgebouwd worden, ik ga op zoek naar spullen. Heb je toevallig een linkje naar die PID regelaar? Met googlen komt er niets naar boven.
      Sky-Watcher Esprit 150ED (F7, 1050 mm), Sky-Watcher EQ8, Atik One 9.0 // Takahashi FS-60CB, Lodestar autoguider

Comment

Ik stuur een PM naar Robert

Comment

Ik ben geen fotograaf. Maar het lijkt mij dat hier het filterwiel voornamelijk koud achterblijft, of niet? Je hele camera wordt koud in je sterrenwacht, alleen de achterkant warmt na aanzetten natuurlijk redelijk snel weer op door de Peltier elementen. Vooral 's morgens is apparatuur soms erg koud, terwijl de lucht buiten al opwarmt. Deze warmere lucht neemt meer vocht op, dringt binnen en condenseert op koudere delen. Na een koude nacht en s'morgens opwarmende lucht met hoge luchtvochtigheid, dringt condens echt overal binnen. Een zak los er omheen gaat dan niet veel helpen.

Extra verwarmen kan altijd natuurlijk en het beste is inderdaad om dit naar de temperatuur van de omringende lucht te doen. De dauwregelaar kan in principe zelf gebouwd worden en ik wil ook wel een microcontroller programmeren en 6 sensoren kalibreren en adresseren. Ik heb alleen geen printen meer. Deze moeten in iets grotere serie dan één gemaakt worden, anders wordt het wel duur. Als je zelf een printje kunt etsen, of aan iemand kunt komen die je hier bij kan helpen, dan is deze regelaar goed te maken.

Robert.

P.S. de regeling houdt temperatuur van de onderdelen niet boven het dauwpunt, maar gewoon op de temperatuur van de omringende lucht. Je hebt dan ook geen dauw meer en ook geen last van onrustige lucht (tube currents) door temperatuurverschillen. Voor de verwarmingsvermogens hoef je het niet te laten die zijn nihil.
          Last edited by rweust; 14-03-18, 21:46.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Originally posted by Neo
            Het eerste zoekresultaat levert al een aantal links op naar de betreffende topics op AF: klik
            Ah, ik had geen astroforum achter de zoektermen geplakt. Thanks!

Comment

Originally posted by rweust View Post
              Ik ben geen fotograaf. Maar het lijkt mij dat hier het filterwiel voornamelijk koud achterblijft, of niet?
              Robert, bedankt voor je reactie. Een leerzaam topic van je, deze (https://www.astroforum.nl/forum/inst...dauwverwarming) had ik uiteindelijk gevonden.
              Inderdaad zijn de filters steenkoud en condens zit er dus in een zucht op.

Originally posted by rweust View Post
              Extra verwarmen kan altijd natuurlijk en het beste is inderdaad om dit naar de temperatuur van de omringende lucht te doen. De dauwregelaar kan in principe zelf gebouwd worden en ik wil ook wel een microcontroller programmeren en 6 sensoren kalibreren en adresseren. Ik heb alleen geen printen meer. Deze moeten in iets grotere serie dan één gemaakt worden, anders wordt het wel duur. Als je zelf een printje kunt etsen, of aan iemand kunt komen die je hier bij kan helpen, dan is deze regelaar goed te maken.
              Oei, dat wordt toch wel wat meer dan even uitbouwen. Nu ben ik niet bang voor een technische uitdaging en voor etsen ben ik als chemicus al helemaal niet bang maar dit is toch wel aardig van scratch bouwen. Ik vind het wel een hele mooie oplossing omdat je met sensoren minimaal verwarmd en dus minimaal verstorend werkt op de lucht in de buis. De regeling van m'n dauwlinten ga ik toch ook eens tegen het licht houden na het zien van al deze mogelijkheden.

Weet je of er bij bv. Conrad wat kant en klare componenten te verkrijgen zijn waarmee dit opgebouwd kan worden? Zal wel wat meer kosten maar ik vrees dat het me aan tijd ontbreekt een printplaat te gaan maken.

Comment

Scoob Ik heb je een PM gestuurd.
                10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Thanks!

Comment

Working...
                  X