Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASA quattro comacorrector 1.175x

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

ASA quattro comacorrector 1.175x

Hi allemaal,

We zoeken een comacorrector voor onze newton, een GSO f/4 200mm. Wordt later wel een 10'' carbon vermoedelijk.
    QHY23 + 3mm spacing + 25mm filterwiel + 17mm oag komt op 62mm backspace waar we geen zin in hebben het aan te passen dus de SKywatcher GPU aplanar gaat terug naar de winkel, want die vraagt 53,66mm backfocus. Omdat alleen dat deel van de optische trein al 62mm is en we daarmee niet in focus kunnen komen (ik gok 60,5 a 61mm brandpunt tot rand focuser) zochten we verder. Prijs is niet zo belangrijk. De ASA 1,175 quattro vraagt 72,8mm backfocus (lekker ruim backfocus dus voor spulletjes zoals evt tilt corrector of nog een OAG of wat dan ook) en als ik het goed begrjip, verlangt hij dat het brandpunt minimaal 60 mm van de focuser ligt.

Met een Nikon DSLR + t-ring (55mm toch?) heb ik denk ik inderdaad ongeveer een halve cm over.

Lijkt erop dat dit goed gaat passen, toch?

En weet er iemand iets te zeggen over de kwaliteit van deze corrector - ik reken op topkwaliteit, klopt dat, of gaat de Televue Paracorr hem flink voorbij? Ik kan van deze corrector bijna geen reviews vinden, ook is hij niet te zien op de website van ASA zelf. Wel gewoon bij TS en optcorp etc etc:
    https://www.teleskop-express.de/shop...-175-fach.html

Aan 0,73x reducers voor f/2.8 gaan we ons niet wagen hebben we besloten. Tweaken is leuk maar onze voorkeur gaat toch uit naar het verminderen van gesodemieter en zoveel mogelijk achteroverzitten en foto's maken ;-) Collimatie / tilt / alignment, het wordt allemaal te kritisch. Vandaar dat we de 1,175 factor niet erg vinden. En die 940mm waar we op uitkomen is helemaal leuk: primaire reden om de apo even in de kast te zetten is dat het galaxy season is ;-)

thanks
    Daniel

Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Je kan ook de ES HR corrector overwegen, veel minder kritisch voor de afstand corrector/CCD en nog meer backfocus.
    Ik gebruik hem al een tijdje met veel plezier. Enorme stap omhoog in scherpte t.o.v. de Baader MPCC die ik eerder gebruikte.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Klopt, maar de meegeleverde ring naar T2 heeft nogal een hoog profiel. Als je zelf iets op die M54 draad kan zetten heb je inderdaad 59mm, meer dan op een TeleVue Paracorr Type 2. De meegeleverde ring naar T2 eet daarvan 4mm om opnieuw te komen op de klassieke "55mm" (ook de converter naar M48x1, die verrassend inderdaad complete niet-standaarddraad heeft --1mm spoed in plaats van 0,75mm-- is vrij hoog.

De draad is op de documentatie trouwens "M54x1", maar dat is kwatsch ("afgerond"). Ik tel 9 windingen op iets minder dan 7mm, dus dat ziet er netjes M54x0,75 draad uit, net zoals op de focuserbuizen van Skywatcher-telescopen en vrij courant.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ha Patrick, "
        Photographic working distance: 55 mm"

We hebben 62mm backfocus nodig. Zie ik iets over het hoofd - want ik mis wat jij zegt namelijk 'nog meer backfocus'?
        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Zie mijn bericht. Die "photographic working distance" is met de meegeleverde M54-T2 ring, die 4mm van de beschikbare afstand opsoepeert.

Maar meer dan 59mm heb je niet, tenzij jet met een onderdeel zit met vrouwelijke M54x0,75 die voor een deel over de corrector kan. MAar was die 62mm niet met een spacer van 3mm?

Een voordeel is wel dat net zoals een Paracorr de beelden niet direct om te huilen zijn als je er 1 of 2mm naast zit. Dat is op vele andere comacorrectors wel anders.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Aha, onze berichten kruisten elkaar Sixela - dank voor het meedenken!
            Dat lijkt inderdaad ruim, maar wij zitten vast aan 62mm tenzij we OAG of filterwiel gaan vervangen en daar heeft de eigenaar geen trek in.
            En die 3mm spacer tussen qhy23 en filterwiel is nodig om de qhy23 verder van het filterwiel te duwen. Net zo ver als de OAG in zijn (bijna) dichtsbijzijnde stand, om precies te zijn.

Vandaar dat we niet met correctoren met 55 of 59mm backfocus kunnen werken, 64 is het minimum (wil wat over hebben).

Het lijkt dus de ASA te worden. Sixela, je beschrijft die paracorr als, zeg maar, vergeeflijk qua afstelling. Dat is geen onbelangrijk punt. Ik heb hoop dat dit ook geldt voor de ASA! ;-)

Comment

Op de documentatie van ASA is een ontwerp te zien dat vrijwel identiek is aan de Paracorr 1. Op f/4 in de hoeken op een grote sensor niet hélemaal even goed als een Type 2 Paracorr of een ES HR (die hebben drie groepen in plaats van 2 en voor de P2 5 lenzen in plaats van vier), maar of het veel uitmaakt is een andere zaak.

Zo'n ontwerp is (onder meer door de vrij grote ingebouwde brandpuntsafstandverlenging, 1,175x) vrij tolerant voor 1-1,5mm afstandsverschil (veel meer dan een GSO, een MPCC of de ergste, de Baader RCC, die ook bij de minste miscollimatie slechte beelden geeft).

Comment

Interessant. Dankjewel Sixela. Of het nu om het uitleggen ging van dingen als waarom je een statief nodig hebt voor astrofotografie (ergens begin 2013) of dat het nu 5 jaar later over ingewikkelde vergelijkingen tussen correctoren gaat - je bent er en mijn dank is groot ;-)

Comment

Met die 900 mm heb je helemaal geen OAG nodig. Het gaat zelfs prima met een 50mm guider met de MGEM.
                  De ES HR doet het zelfs uitstekend op F3.
                  Ook visueel met een 100 graden oculair en een pupil van 5 mm. Mits je geen astigmatisme in je oog hebt wat snel zichtbaar wordt met een grote pupil.

Comment

Ha die Hans - ja ik heb nog wel een f5 guidescope met SSAG liggen hier - alleen mis ik de juiste dovetails en zit ik met een metalen 200/800 newton met lompe ccd en filterwiel toch al wel aan de max van een heq5.

Maar met een 50mm guidescope gewoon op de finder-shoe van de GSO newton... dat weegt niet zoveel - en dan zou de OAG ertussenuit kunnen waarmee ik ca 13mm win - genoeg dus...
                    Zou dat met 30 of 40 min narrowband subs nog gaan? Erg veel 'flex' heb je natuurlijk niet met zo'n piepkleine finderscope...

Interessante oplossing Hans - dankjewel, dit is zeker te overwegen. Ik zou eens kijken of ik dit dingetje wat ik nog heb liggen kan gebruiken ervoor:
                    https://www.teleskop-express.de/shop...ect-image.html

Comment

Dat is m.i. een onstabiele constructie.Zo zwaar zijn die kleine ringen toch niet?

Comment

Click image for larger version

Name:	
Views:	1
Size:	169.3 KB
ID:	1372569 Ik won maar liefst 113mm hoor. Dit is wat Harrie voor me heeft uitgerekend en dat klopt ook exact (na tuning).
                        Je kan altijd contact opnemen met Harrie (castor optical design https://www.oozo.nl/bedrijven/venlo/...optical-design) die rekent het graag voor je uit.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Patrick, 113mm is de afstand van het oorspronkeljke brandpunt tot de voorkant van de corrector (die heb je nodig om het originele brandvlak ver genoeg te stellen om de corrector niet in de lichtweg te zetten), niet wat je wint.

De corrector schuift het brandvlak 34,8mm naar buiten.

Comment

O ja, je hebt gelijk. De focuser op mijn 200mmF5 incl. de (grotere) vangspiegel is verzet zodat deze corrector minder uitsteekt i.v.m. doorbuiging.
                            Alles werkt perfect nu en ik ben ontzettend tevreden over deze ES HR corrector, zeker omdat hij veel minder kritisch is voor enige kanteling/sensor-corrector afstand dan bijvoorbeeld de super-kritische corrector van ASA. Ik heb eerst flink getobt met de Baader MPCC en hun RCC corrector (die was -ECHT- super kritisch).
                            Het moet natuurlijk allemaal in de praktijk werkbaar blijven, en enige kanteling door de nacht heen is vrijwel onverkoombaar. Ik ken ook verhalen van het verliezen van juiste corrector afstelling met de kritische ASA corrector als je door de nacht heen fotografeerd en de temperatuur daalt.
                            Steeds focusseren is dan noodzakelijk, maar ook je correctie verloopt dan enigszins.

Gelukkig behoren deze effecten met mijn door Herman ten Haaf astrosystems.nl gemodificeerde 200mmF5 carbon Newton tot het verleden. Ik gebruik (relatief gewone) baader parfocal R, G, B, L, Halfa, OIII en SII filters en alles blijft nu, gedurende een nacht, onder diverse temperaturen perfect in focus (vaak getest met bahtinov). Ook blijft de correctie exact gelijk vanaf de 1e frame (met telescoop westelijk) tot aan het einde als deze bijna tegen de sokkel aanloopt (telescoop verticaal).

Beter een iets minder kritisch systeem, dat gewoon blijft werken en makkelijk is in het gebruik, dan een super kritisch systeem, dat theoretisch perfect zou moeten zijn, maar dat in de praktijk door thermische effecten en kantelen gewoon niet waar kan maken. Dit heb ik al van velen gehoord die met ASA correctoren werken: als je dat wilt: zorg voor een per-fecte en super zware focuser die ervoor zorgt dat je absoluut geen kanteling hebt. En zorg ervoor dat je systeem thermisch stabiel is en niet verlengt/verkort bij andere temperaturen.

Comment

Working...
                            X