Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automatisering....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Automatisering....

Goedenavond,

ik weet niet zeker of dit topic hier thuis hoort maar anders hoor ik t wel. Automatisering van mijn astrofotografie spul heeft me natuurlijk enorm geholpen met de eerste stappen zetten naar, voor mij, redelijke beginnersfoto’s.... allemaal leuk en aardig, maar alles heeft stroom nodig en mn laptopje is de bron van waaruit ik alles aanstuur. Deze hebben naar mijn ervaring alleen de eerste week nieuw uit de doos genoeg batterij om een paar uur mee te gaan. Dus mijn huidige setup is niet zo mobiel meer.... Is er hier ervaring met adapters, of wat dan ook, om de laptop aan een 12v stroomvoorziening te hangen? Niet zozeer om deze op te laden, maar in ieder geval niet verder leeg te laten lopen bij gebruik. Zodat ik deze gewoon in de kofferbak van de auto kan aansluiten.

Graag hoor ik tips/adviezen hoe anderen dit oplossen...
    EQ6 / Skywatcher Explorer 150PDS / Nikon D750 (unmod) / AltairAstro GPCam2 mono / Altair 60mm guidescope

Ik heb een 12v naar 220v convertor. Nog nooit gebruikt, maar in principe zou het moeten doen wat erop staat.

Zoiets als dit....

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-m...ion%20Overview

Als je wil kan ik wel eens kijken wat ik hier heb liggen. Dat ding was niet goedkoop en is uitgezocht door iemand die wat van electronica weet. Ligt ergens boven in een kast.
    Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Zo'n 12V naar 230V convertor werkt zeer inefficient. Als je aan de 230V hangt gaat het nog wel, maar als je ermee in het veld staat trekt ie een 35Ah accu snel leeg.
      Je kan beter een 12V->18V universele laptop adapter kopen. Ikzelf heb al jaren een type dat zowel met 230V en met een andere stekker op 12V kan werken.
      Je vindt ze wel op internet, google op "laptop car adapter", meestal zitten er universele stekkers bij en soms kan je de spanning afstellen voor jouw specifieke laptop.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
      X