Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ZWO ASI071MC-COOL kinderziekte

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ZWO ASI071MC-COOL kinderziekte

Hallo ZWO gebruikers,

Ben even benieuwd naar de gebruikers van de ZWO ASI071MC of MM-COOL camera.
    Het schijnt dat deze camera een aantal kinderziektes heeft. Het belangrijkste waar op Amerikaanse en Duitse forums over gesproken wordt is het beslaan van de scherm voor de CMOS chip. (Dew issues). Hierdoor krijg je dus vorming van ijskristal op het scherm en dus ook op de foto's. De dealer in Nederland geeft aan dat hij veel van de camera's heeft verkocht en nooit iets hierover gehoord heeft.
    Nou dan ben daar dus nu even benieuwd naar.
    Als jullie issues hebben op dit punt of andere issues deel dit dan even via deze post met de rest van de gebruikers van de camera.

Met vriendelijke groet,

Peter.

"Het belangrijkste waar op Amerikaanse en Duitse forums over gesproken wordt is het beslaan van de scherm voor de CMOS chip. (Dew issues)"

- Check, heb ik ook.

"Hierdoor krijg je dus vorming van ijskristal op het scherm en dus ook op de foto's."

- Check, heb ik ook.

:S

Al met al, ook al heb ik hem nog niet zo lang, maar misschien kan ABakx extra info toevoegen, heb ik de dew strip voor de ZWO ASI camera's er nu bij gekocht (Tip van ABakx - https://www.astromarket.org/astrofot...cooled-cameras) en koel hem minder agressief (bv -20 ambient in minder dan 1 minuut agressief), dus heel geleidelijk / langzaam. Helaas heb ik hem pas te kort om echt oplossingen aan te dragen en/of ervaringen langer dan bv een jaar.

Ik ga binnenkort met de https://www.astromarket.org/astrofot...cooled-cameras aan de slag om hopelijk de strepen die zichtbaar worden bij vocht aan de binnenkant te vermijden...

Kan de originele opnamen niet meer laten zien (vakkundig verwijderd door Windows na een cyclic redundancy data error op mijn externe schijf) maar nog wel een van de gestackte versies. Ik heb ook opnamen gehad, met wat ik noem, ijsboompjes en onderstaande ellende.

Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2017-10-27 om 00.13.56.png Views:	1 Size:	711.9 KB ID:	1359761

Bij een iets voorzichtigere benadering, en nu voor het eerst op alles dauwlinten en de genoemde dew-lint oplossing (maar wel op "0 graden ambient instelling"), en het weer had ook een gunstige dauw voorspelling (en 11 graden Celcius 's nachts) heb ik het resultaat kunnen krijgen zoals genoemd in...

https://www.astroforum.nl/forum/astr...-eerste-poging

Ik ben een newbie op astrofotografie gebied, dus ik zal best hier en daar wat fouten hebben gemaakt en/of te enthousiast aan alle boost knoppen hebben gedraaid, maar tot en met afgelopen weekend was ik "not amused". Des te happier ben ik daarom met dat eerste M42 resultaat.

Misschien ook goed om te weten dat de USB hub op de achterkant alleen werkt als je de stroomadapter gebruikt (die je nodig hebt om de koeling aan te zetten). Dit staat/stond(?) slecht/niet vermeld in de documentatie maar kom je wel tegen in de ZWO fora.

note to self

Schiet me ineens weer te binnen naar aanleiding van het lezen van https://www.cloudynights.com/topic/5...camera-broken/, er schijnen camera's te zijn geleverd met een te lange schroef (fabricage fout) waardoor er een koude brug ontstaat naar de binnenkant van de camera (en daardoor dus ellende). Dit heb ik nog niet gecontroleerd...
    Last bewerkt door MGralike; 26-10-17, 23:25. Reden: Additionele info
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Dauwlintje er omheen verhelpt de ijsvorming prima.
      T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton | RC-10 250/2500mm
      C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
        "Schiet me ineens weer te binnen naar aanleiding van het lezen van https://www.cloudynights.com/topic/5...camera-broken/, er schijnen camera's te zijn geleverd met een te lange schroef (fabricage fout) waardoor er een koude brug ontstaat naar de binnenkant van de camera (en daardoor dus ellende). Dit heb ik nog niet gecontroleerd...
        Schroef inkorten, heel goed drogen van de droogtabletten en de vensters schoonmaken heeft bij mij tot nu toe de oplossing gebracht. Ook koel ik heel geleidelijk (in 30 min. naar -25)

Commentaar

Voor de ZWO-ASI071MC-COOL bezitters komt er volgende week vanuit ZWO een Pro versie uit. Dit is een upgrade waar deze kinderziektes, zoals ik ze maar noem, verholpen wordt. Zoals ik het nu begrepen heb kun je door 299 euro extra te betalen de oude versie inleveren voor de nieuwe. Mogelijk iets voor jullie? Voor de ZWO-ASI1600 serie is de PRO al uitgekomen.

Commentaar

Dan lijkt een dauwlintje mij toch goedkoper...
            T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton | RC-10 250/2500mm
            C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Het is niet alleen het dauw probleem wat opgelost wordt.

Commentaar

We zullen zien . . . . .
                Kiek'n wat 't wordt.
                Ik heb (gelukkig misschien) (nog) geen problemen gehad.
                Maar ik heb een vroege versie uit de introductieaanbieding.
                Misschien dat dat scheelt.
                Arie
                Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

De prijzen zijn flink gestegen, vooral van deze 071.
                  Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Klopt, Astromarket biedt 1999 euro en Telescope Express 2289 euro als je hem nieuw koopt (kleuren camera). Als je hem al bij deze dealers hebt gekocht heb je kans dat je hem voor 299 euro kunt omruilen. Bij Telescope Express wordt deze service aangeboden maar bij Astromarket weet ik dat niet.
                    Robtics weet nog niets van deze actie. Zijn ze nog aan het navragen bij ZWO.
                    Ik stond op het punt de oude versie, als ik dat zo mag noemen, bij Robtics te kopen.
                    Was daarom benieuwd naar de gebruikers van deze camera en wou jullie op deze Pro versie en de service die geboden wordt attenderen, vandaar dit topic hierover.

Commentaar

Met de komst van de ASI294 is het verschil in prijs wel groot voor een wat grotere sensor die misschien een lager QE heeft.

Commentaar

De laagste prijs voor de ZWO-ASI071MC-COOL werd aangeboden bij Robitcs voor €€1695. Kijk nu wat er neergelegd moet worden voor de PRO. Het is niet anders. Weet iemand een andere camera met vergelijkbare specificaties en prijs?

Commentaar

De ASI 294MC Pro, 23,2mm vs 28,4mm sensor in diagonaal. De pixels zijn bijna even groot en de sensor is iets kleiner. Alleen moeten we nu nog afwachten op de eerste reviews. Er is bijna 1000€ verschil.

Commentaar

@UltimaBoot,
                            Als je geďnteresseerd ben in de ASI071, kunnen we misschien eens praten?
                            Ik heb de ASI1600MM-C (zonder filterwiel) én de ASI071MC-C.
                            Zoals ik al aangaf heb ik geen problemen gehad met mijn ASI071.
                            Omdat ik een obs aan het bouwen ben, verandert voor mij het voordeel van een OSC camera.
                            Dan kan ik beter een filterwiel op de ASI1600 zetten.
                            Met de ASI071 kun je overigens ook best Ha doen. Duurt iets langer.
                            Kijk hier even:
                            https://www.astroforum.nl/forum/astr...7nm-canon-700d
                            #11 foto van M16
                            M.a.w. Ik heb misschien een ASI071 te koop voor een redelijke prijs.
                            Arie
                            Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Werken...
                            X