Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASI224MC kleurencamera gebruiken als mono-camera

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ASI224MC kleurencamera gebruiken als mono-camera

Volgens de site van ZWO is het mogelijk om de kleurencamera ASI224MC in combinatie met het ZWO 850 nm IR-pass te gebruiken als een monochroom camera in het infrarood.
    ZWO geeft aan dat "ZWO 1.25″ IR 850nm Pass Filter suitable for IR sensitive cameras. You donít need to debayer and get the full resolution of this sensor when use it with a Color camera such like ASI224MC". Klinkt goed maar nu de praktijk. Ik gebruik Firecapture en neem op met de optie 'debayeren' NIET aangevinkt. Ik maak dus raw-opnames. Vervolgens laad ik de avi in Autostackert voor alignen en stacken. ZWO geeft aan dat debayeren niet nodig is, dus dan kies ik voor de optie 'grayscale' in het color-menu. Ik krijg nu weliswaar een plaatje in grijstinten, waarin echter duidelijk een ruitjespatroon zichtbaar is (bayer-masker). Dit ruitjespatroon is niet zichtbaar als ik wel debayer in Autostackert en een kleurenplaatje krijg.Het lijkt er dus op dat met debayeren niet alleen de kleurinformatie teruggehaald wordt, maar tegelijkertijd ook het ruitjespatroon verwijderd wordt. Om de camera als mono-cam te gebruiken moet je volgens zwo echter niet debayeren, maar dan blijft het ruitjespatroon zichtbaar....
    Wat doe ik verkeerd???
    Orion 180 mm Mak; GSO 200 mm Newton; Meade 10" lx200gps SCT;
    ASI224MC; DMK21AF04; NEQ6 pro; www.skiesoverwijhe.nl

Misschien doe je wel niets verkeerd?

De kleurkanalen zijn alle drie vrijwel even gevoelig voor IR, maar het Bayerraster is natuurlijk nog steeds aanwezig op de sensor.
    Zit er nog veel kleur in het gestackte resultaat? Ik moet het ook nog steeds een keer proberen met deze ASI.
    C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    www.neophoto.nl

Comment

Working...
    X