Announcement

Collapse
No announcement yet.

Temperatuurcompensatie focus, USB_Focus

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Temperatuurcompensatie focus, USB_Focus

Zijn er nog gebruikers met goede of slechte ervaringen met USB_Focus voor motor focus control?

Om mijn deepsky opnames te verbeteren is de volgende stap het compenseren van het focus verloop door temperatuurschommelingen. Bij mijn opstelling is refocusing nodig by circa 2 graden afkoeling.

Het doel is een lineare temperatuurcompensatie van het focus. Om die reden wil ik een systeem met een stappenmotor en temperatuur sensor. De benodige temperatuurcompensatie is vrij eenvoudig empirisch te bepalen door handmatige te focuseren bij verschillende temperaturen.

Auto focus kan altijd later.

Na rondkijken lijkt het pakket van USB_focus een goede koop.

Later: Ook een "Rigel stepper motor met USB nstep" lijkt een goed keus met het voordeel dat de motor vrij eenvoudig te demonteren is.

Han
    Last edited by Han.K; 25-06-17, 16:29.

Een USB_focus aangeschaft. Eerste ervaringen zijn positief. Hier wat plaatjes:

http://www.hnsky.org/motorised_focuser.htm

Comment

Hoi Han,
      Ik heb 2de hands zo een setje aangeschaft, wel met de lichtere stappenmotor, de temperatuurcompensatie heb ik ook maar is voor mij nog geen pre om mee te werken.....ik moet er nog mee ad slag gaan, hoe kom je aan die mooie bevestigingsbeugel?

Comment

Ik heb de standaard motor.

Het aluminum had nog liggen maar komt van de bouwmarkt. De aluminum strip is 3 mm dik en 30 mm breed. Het hoekstuk wat aan de telescoop vastzit is ook 3 mm dik. Het aluminium heb ik in de bankschroef gebogen met wat stukken hout en een hamer. Als je het aluminium vast zet en er een stuk hout laag tegenaan zet kan je door met een hamer op het hout te slaan redelijk mooie hoeken maken en de rest vlak houden. Verder is het alleen zagen, boren en gleufgaten vijlen.

Als je de motor koppelt aan de hoofdas en niet zoals ik aan de fijnknop moet het waarschijnlijk steviger zijn omdat de krachten groter zijn. Gisteren heb ik gezien dat software mooi het focus kon vinden dus het werkt mooi. Het draait alleen heel heel langzaam. De focuser moet natuurlijk geen slip hebben in fijn focus.

Ik denk dat temperatuurcompensatie ideaal is. Het verlopen was de focus is rechtstreek evenredig met de temperatuur. Als je de factor eenmaal bepaald heb gaat het automatisch.

Zelf focuser & control circuit bouwen zoals aangeven op dit forum kan natuurlijk ook. Deze keer had ik er geen zin in en wilde iets kant en klaar. Alleen de standaardbeugel was wel erg duur en ik wilde de motor gemakkelijk kunnen verwijderen vandaar de tandriem aandrijving. Verder mag de motor niet uitsteken anders loopt hij tegen de montering aan.

Han

Comment

Mooi gemaakt, mooie set heb je trouwens, ziet er top uit. Ik heb dat peperdure beugeltje maar gekocht ivm tijdwinst, ik kan het iedereen afraden want het is hooguit 15 euro waard (is mijn mening). Ik heb trouwens erg , erg lang moeten wachten en de bestelling was ook niet compleet de eerste keer. Daarbij was de reactietijd van de verkoper in Frankrijk ....traag, zeer traag. De verkoper heeft wat moeite met engels. (en ik met frans)
          Het stadaard beugeltje past wel goed en ja....maar wat draait dat motortje langzaam. Als je de eerste keer gaat scherpstellen ben je wel even bezig.Ik hoop dat de standaardmotor sterk genoeg is voor mijn set, anders kan ik alsnog de zwaardere motor aanschaffen. Tijdens de vakantie ga ik het geheel goed testen vanaf de Veluwe . Het motortje zit bij mij rechtstreeks vast aan de hoofdas en voelt zeer solide aan.

Comment

Met de motor aan de fijn knop duurt het nog langer. Ik heb twee keer kunnen autofocussen tijdens wat korte heldere hemel momenten en het lijkt goed te werken. Nu moet ik nog de temperatuur gradient bepalen.

Het bijbehorende stuurprogramma geeft een error bij afsluiten. Verder lijkt het goed te werken. De Ascom driver werkt ook, alleen ik had wat problemen met betrouwbaar verbinden met de USB-COM poort. In de Windows7 advanced instellingen voor de COM poort de send&receive transmit buffers van high naar low gezet en het lijkt nu probleemloos te werken.

Het kastje met knoppen lijkt solide en betrouwbaar en is mooi klein. De motor loopt goed op USB 5 volt dus weer een kabel minder. Bij gebrek aan genoeg power kan je de 8 volt supply gebruiken. Ik had wel een USB kabel met problemen gekregen. Na vervanging werkte het.

Nu is het wachten op een clear sky.

Mijn spullen heb ik bij TS besteld. Dit soort producten komen van een eenmans zaak.

p.s de montage op mijn focuser was niet ideaal en weer verbeterd. Elke focusser is weer anders en niet altijd voorbereid voor motorisering. Aanvullend in mijn focuser 4 gaten geboord en M3 draad getapped. Wel heel lastig in aluminium en de draadtap is gelukkig niet gebroken.
            Last edited by Han.K; 17-07-17, 09:40.

Comment

Ik had de set 2de hands, maar de beugel en koppeling bij de eenmanszaak besteld in Frankrijk, de volgende keer ga ik ook wel naar de dealer. Ik heb 4 weken moeten wachten...na betaling
              Ik ben erg benieuwd als je ervaring hebt opgedaan met de temperatuurcompensatie, het is allemaal mooi degelijk spul Ik had nog een extra koppelingetje kocht voor als ik het motortje op mijn TS quadruplet 65 mm ga gebruiken. De boel gaat mee op vakantie en uitvoerig getest worden bij helder weer. Mocht het prima werken dan kan ik in de toekomst nog een motortje bij bestellen
              Gelukkig kon ik het geheel gemakkelijk bevestigen op mijn feathertouch focusser van de A&M triplet 105mm...

Comment

Tijdens twee nachten heb ik het verloop van focus kunnen observeren over een paar graden Celsius. Wat anderen al hebben aangeven is het focusverloop van een APO veel groter dan door door het krimpen van de telescoopbuis is te verwachten. Mijn aluminium telescoopbuis van 580 mm lang krimpt bij afkoeling circa 0.0137 mm/C. Echter de focusser moet 0.1 mm/C ingedraaid worden. Naar zeggen komt dit doordat de brekingindex van de lenzen veranderd. Interessant detail is dat het krimpen van het aluminium helpt om het focus te behouden. Het effect had alleen 8 keer sterker moeten zijn.

De vraag is ook of de losse temperatuur sensor nog aan een metaal massa vastgemaakt moet worden. De lenzen koelen waarschijnlijk langzamer dan de sensor. Meer metingen zijn nodig. Ik denk dat ik hem als eerste aan de beugel klem.

Ik had weer wat problemen met de ASCOM driver. Nadat ik het FIFO buffer van de COM poort in Windows7 heb uitgeschakeld lijken de problemen opgelost. Zie screen shot.
                Click image for larger version  Name:	com_buffer.png Views:	1 Size:	21.3 KB ID:	1347767
                Last edited by Han.K; 19-07-17, 13:50.

Comment

Bij mijn 80 mm triplet APO heb ik ook gemerkt dat ik de focus naar binnen moet draaien als de temperatuur zakt.
                  TS 80 mm f/6 APO met TS 0.79x FR/FF op een EQ-5 | ZWO ASI1600MM-C, EFW8, 31mm LRGB en 7nm HaOIIISII filters | 50 mm f/4.1 + ASI120MM | EQMod - APT - PHD2 - PixInsight

Comment

Toch eens gegoogeld wat anderen doen. Was eerst niet veel te vinden. Maar deze presentatie van Focusmax heeft alle informatie die men zich kan wensen. Deze auteurs hebben e.a. al grondig uitgezocht en geanalyseerd. Aan het einde wat voorbeelden:

http://www.focusmax.org/Documents_V4...20FocusMax.pdf

Bij snelle temperatuur wijzigingen kan het telescoop-focus naijlen op de temperatuur sensor.

Deze link over het meten van het focus drift van een APO is ook interessant:

http://astrofriend.eu/astronomy/proj...tor-focus.html

Comment

Dank voor de info, ben wel benieuwd hoe dat dan zit met mijn APO, die is van Carbon.
                      Wel aardig wat sheets zeg..de eerste link..

Comment

Working...
                      X