Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZWO OAG wiebelt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ZWO OAG wiebelt

Onlangs mijn eertse OAG aangeschaft omdat dit betere guiding moet geven. Dit o.a. ivm "flex" met een guidescope. Het is een OAG van ZWO. Dat leek me een goede keus omdat ik ook een ZWO camera ( ASI071) heb. Na montage blijkt dat het staafje waar het prisma aan zit erg wiebelig is, in de richting van de lichtstraal. Van voor naar achter dus. Dit staafje kan uiteraard in en uit schuiven en wordt vastgezet met een M3 en een M4 schroefje. Maar die klemmen op de smalle zijkant. De schroefjes vormen zo een scharnierpunt. De achterkant van de Lodestar autoguider beweegt ruim 1 cm heen en weer. Dit is met het aandraaien van de aanwezige schroefjes niet op te lossen.
    Is dit normaal? Kan ik me niet voorstellen. Ik heb er nog niet doorgekeken, maar het lijkt me niet goed voor de stabiliteit van het guide-beeld.
    SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro

Ik heb zelf ook een oag maar van ts, ik herken het euvel, normaal gesproken zou het staafje met prismaatje gewoon recht en vast moeten zitten maar in de praktijk komt er kennelijk veel spanning op en druk het schroefje de boel dan opzij. Ik heb het destyds opgelost door wat te vijlen ad zijkant van het staafje en een iets steviger schroefje gebruikt. Ik had de oag 2de hands gekocht en weinig risico, als je nieuw hebt aangeschaft zou ik de oag terug brengen naar de winkel. Product dient goed te moeten werken, mag zeker ivm fotografie geen speling hebben.zit het staafje wel goed,misschien helpt het om een halve slag te draaien, sommige oag hebben aan het staafje vaak een holle of platte zijde.
    Last edited by pieterbrands; 19-04-17, 20:14.

Comment

Het ding rammelde behoorlijk.
      Ik heb hem maar teruggstuurd naar de winkel. Heb nu een 9mm OAG van TS. Die voelt veel beter.
      Kijk maar even hier, https://youtu.be/6CuBm8Iir48 dan zie je wat ik bedoel.
      Er zijn meer gebruikers van ZWO die hetzelfde probleem hebben.
      Dank je wel voor je reactie.
      SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro

Comment

Working...
      X