Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optolong CLS clip-in ligt los

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Optolong CLS clip-in ligt los

Ik heb van Astromarket een Optolong CLS clip-in filter gekocht voor mijn Canon Eos. Ik heb het filter vandaag aangekregen maar dat ziet er niet uit zoals de andere filters van Optolong. De geadverteerde filters hebben aan de onderkant twee haakjes, wellicht om het filter te klemmen. Mijn filter is gewoon rond zonder de haakjes. Volgens Jimmy van Astromarket is dat de nieuwe versie. Nu ligt die filter gewoon los in de Eos en klemt hij totaal niet. Volgens Jimmy plaatsen sommigen een beetje vilt om te klemmen maar er zit bij mij een 5 mm ruimte tussen de filter en de T-ring. Dat kan de oplossing niet zijn want dan moet ik toch een hoop vilt in de camera gaan steken. Op de foto zie je mijn Eos met filter die er in ligt en de ruimte tussen de filter en de blinkende ring waar de T-ring wordt geschroefd. Ik zie niet in hoe die filter op zijn plaats moet blijven. Jimmy zou Optolong contacteren maar misschien is de oplossing wel te verkrijgen via AF.

Of doe ik toch iets verkeerd?
    Attached Files
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Ik kom op deze post, omdat ik een gelijke vraag heb. Mijn Clip-in filter (OWB, om toch gewoon foto's te kunnen maken met mijn full-mod camera) heeft wel die haakjes, maar blijft ook niet in de camera zitten. Nu is dat op zich niet erg, want met een lens erop blijft het filter wel op zijn plaats.

Maar wanneer ik de camera met filter achter de telescoop zou willen plaatsen zou ik in de problemen gaan komen. Ik twijfel er namelijk over om een UV/IR clip-in filter te kopen voor fotografie met mijn refractor... Nu gebruik ik een 1.25" Baader filter die ik op mijn T-adapter draai. Werkt ook, maar is maar 1.25"...

Iemand een idee hoe het hoort?
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Ik heb die ook, mèt haakjes.
      Zelfde probleem: de filter lag los in de EOS. Op aanraden van Jimmy heb ik de haakjes (VOORZICHTIG) wat naar buiten geplooid.
      Nu klemt hij wel, niet extreem vast, maar ik voorkom zo wel dat de filter gaat roteren binnen de camera (we richten toch meestal naar boven dus hij blijft wel mooi liggen, ik maakte me vooral zorgen voor een veranderende vignettering als de filter zou verschuiven).
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Ik zie het ook niet, ik zou zelfs het filter terugsturen en geld terugvragen.
        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Niet mee klooien. Zeker geen vilt IN je camerahuis plaatsen.
          Dat is het laatste wat je wil.
          Zo'n ding moet gewoon goed vastzitten.
          Het OWB clip-in dat ik heb voor mijn 7D klemt wel.
          Het heet toch een CLIP-IN filter. Dan moet het ook "clippen"
          Retour naar AST en iets anders zoeken.
          SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro + TDM + ASI1600MM-C

Comment

Zijn daarvoor de filters van astronomik niet beter in uitvoering?
            Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Clip horen te klemmen punt. anders kan het filter scheef komen te liggen tov optisch vlak met alle narigheid van dien. Ze horen gewoon te klemmen (Clippen!) met allerhande vulstukjes introduceer je alleen maar stof en vuil in de camera/Sensor.

Comment

Working...
              X