Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vreemd verschijnsel op mijn eerste opnames met de ZWOasi178MC

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vreemd verschijnsel op mijn eerste opnames met de ZWOasi178MC

Je kent het wel camera binnen en dan wordt het helder!!
    Het is een ZWO ASI 178 MC. snel op de orion nevel met de 250mm ACF op F6 stacken met AS!2.
    Opgenomen met Firecapture in SER.
    En....... het beeld heeft een duidelijke scheiding in het midden??????
    Heeft iemand een idee hoe dat kan? Click image for larger version  Name:	Orion Raar.jpg Views:	1 Size:	374.2 KB ID:	1324608
    Last edited by John Baars; 01-02-17, 13:28. Reason: typo in titel

Oei dat is gek. Sensor defect is mijn eerste gok.
    Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm - QHY23 - TSFLAT 2 - QHY5L-II OAG
    Het nauwkeurig waterpas zetten van je statief is tijdsverspilling.

Comment

Wat is dit eigenlijk, een los frame of een stack?
      Mijn DMK wil in een aviI ook wel eens een gebroken frame als dit vertonen, heel soms is dat het allereerste beeldje maar dat komt maar zeer sporadisch voor.
      C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      www.neophoto.nl

Comment

Heb ik ook wel eens gehad met Basler camera's bij Tivoli..........bij SER ging het fout, bij AVI goed...........
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Volgende keer met AVI. Ik heb overdag een opname in AVI gemaakt met de zoeker en bewerkt met AS!2 die was wel goed.

Comment

het lijkt erop dat een van de camera read-outs niet goed functioneert: tegenwoordige CMOS worden uitgelezen in verschillende blokken, dit om de data rate te verhogen. Let wel, 'niet goed functioneert' wil niet zeggen dat de sensor of de camera defect is. Het kan simpelweg een bug zijn in de software (in de camera of FireCapture) die bijvoorbeeld de verkeerde integratietijd of gain doorstuurt naar de een van die blokken, en dan kan je een dergelijk effect krijgen. Dus ik denk eerder dat het een bug is in de communicatie tussen FireCapture en de firmware in de camera, dus volgens mij weinig reden tot paniek. Ik heb een dergelijk effect nog wel eens gezien in andere detectoren, en toen was het steeds de software die het probleem leek te zijn.

Wat kan helpen: meest recente drivers installeren, zowel van FireCapture als van de camera, en dan opnieuw proberen. Anders ander videoformaat proberen (AVI), of eens proberen op een andere PC?

Comment

Ja, ik kan me herinneren dat ik dit ook eens met een Basler camera met ICX174 sensor heb gehad...........mijn ASI camera met dezelfde sensor heeft er tot dusver geen last van.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Nu opgenomen met avi maar het probleem hetzij een mindere mate nog steeds aanwezig.
                Ik zal de ander opties van JVS ook nog eens natrekken.
                Bij Astro market wordt gesuggereerd dat het aan het stacken zou liggen. Mijn opmerking van je kan het ook zien in de avi vooral als je de gain behoorlijk opschroeft wordt terzijde gelegd.

Comment

Inmiddels is de oorzaak gevonden het zit in de software van Firecapture.
                  Met Scarp Capture met de optie RAW 16 gaat het vlekkenloos ook met SER.

Comment

En tenslotte het gaat ook goed in Firecapture als je de functie debayer aanvinkt
                    Je bent nooit te oud om te leren

Comment

Bedankt voor de tip.........

Comment

Working...
                      X