Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Chromatische abberatie bij 500mm telelenzen

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Chromatische abberatie bij 500mm telelenzen

Ik heb twee telelenzen van 500mm. Een met F4.5 en een met F5.6.
    Het aantal elementen verschilt: de f4.5 heeft er vier, de F5.6 heeft er zes.
    Van refractors is bekend dat zij kleurschifting aan randen met hoog contrast geven, chromatische abberatie. Inderdaad maakt de F4.5 met 4 elementen de randen enbigszins kermisachtig, wat voor zwart/wit niet erg is.
    Wie kan mij vertellen of de 6 elements refractor ook kleurschifting geeft?

Dat kan zo niemand zeggen, want het hangt van veel meer dan alleen het aantal elementen af. Welk merke / types telelenzen betreft het überhaupt?

Maar als je alletwee die telelenzen hebt, waarom probeer je het dan niet gewoon?

Commentaar

Ik heb ze inderdaad. Maar er is een praktisch probleem. De f4.5 lens hang ik aan een digitale camera, zo kon ik de abberatie gemakkelijk zien. Met name van de volle maan.
      Voor de f5.6 ben ik afhankelijk van een middenformaat camera die niet digitaal is. Met een speciale ring zou deze lens op de digitale camera kunnen monteren maar voor ik tot aanschaf overga is het handiger als ik weet wat ik kan verwachten. Overigens, beide lenzen zijn wat ouder. Niet van de laatste optische technieken. Dast kan wat schelen.

In ieder geval, bedankt!

Commentaar

Als je voor een adapter gaat... (zeker voor Pentax) zorg dan dat je de originele pentax pk -- m42 adapter neemt.

komen met enige regelmaat wel op mp voor (en misschien heb ik er ook nog ergens een extra).

de immitatie's zijn echt bar slecht... en willen nogal eens vast komen te zitten in je bajonet vatting.

of er breken onderdeeltjes af welk je weer uit je toestel mag vissen.

(beide mij al overkomen)
        Laten we de buurt plat gooien...

Commentaar

Over welke lenzen gaat het eigenlijk ?

Commentaar

caladrius en skywatcher

Ik ben niet zo van de goedkoopste oplossingen. Je waarschuwing is terecht want waarom zou je het risico willen lopen dat een adapter je camera verruwineert alleen omdat die goedkoper is. De camera heeft altijd meer gekost, zo’n adapter mag geen roet in het eten gooien. Tenzij je het geen donder kan schelen natuurlijk.
            Maar ik moet erbij zeggen dat ik geen schroefbare lenzen heb. Lenzen zat, voor kleinbeeld (Pentax K), middenformaat Mamiya 645, Fuji GX680 en technische camera. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat je een aparte lens, die je alleen in schroefbare uitvoering hebt, toch wel eens in een K vatting wilt proberen. Zelf heb ik soft focus en shiftlenzen. Soft focus is lange tijd mode geweest in fashion en in filmfotografie. Nu bestaan er verschillende soft focus effect-manieren. De bekendste is die van een dun laagje vaseline op een filter, maar zg. mistfilters en sterfilers focusseren ook soft. Rodenstock heeft een soft focus lens die er uit ziet als het rooster van een gootsteen (je moet er maar op komen). De Mamiya 645 soft focus maakt graag gebruik van lensfouten, ook een manier. En er zijn natuurlijk verhalen bekend van lenzen die een heel specifiek effect geven maar niet monteerbaar zijn, zoals bijvoorbeeld Petzval, of je moet er een adapter voor laten draaien. Dat wordt dan schroefdraad.

Shiftlenzen zijn lenzen waarvan je alle elementen met diafragma kunt verschuiven, zodat de beeldhoek ook verschuift. In astrofotografie heb je er niets aan, maar soms in hele nauwe ruimten wel. Als er geen plaats is om de camera opzij te plaatsen kun je met een shiftlens de lens opzij plaatsen en dan heb je toch nog die ene “hoek” de je anders zou missen.

De lenzen waar deze topic over is begonnen zijn de Pentax SMC 500mm F4.5, 4 elements, filterdraad 110mm, en de Mamiya Sekor C 500mm F5.6, 6 elements, filterdraad 98mm of zoiets. De 500mm Pentax is een oude, de evenknie van de Takumar 500mm. Een 3,8kg zware lens. Daar werkten vroeger, denk ik, vogelaars en sportfotografen mee. Idem met de Sekor C 500mm F5.6, maar die weegt een stuk minder. Ze zijn gemaakt volgens de toenmalige ontwerptechnologie, dus veel high tech zit er niet in. Maar ze zijn wel scherp. In die jaren, 1950-1965, was astrofotografie nog behoorlijk onbekend voor gewone fotografen.

Commentaar

De smc 500 f4.5 (is een K versie) ken ik toevallig.... omdat ik hem zelf ook heb gehad (nu enkel nog maar de 400mm versie)

Dat is een hele mooie en loeischerpe lens... en met iets meer dan 3kg best zwaar ja.

Rear drop-in filter 52mm ofzo.

Commentaar

Ik vermoed dat de 400mm f5.6 van Pentax ook scherp is, want zelfde technologie. Van de 500mm heb ik een tekening, helaas niet van de 400mm.
                Lenzenmakers zijn niet scheutig met tekeningen (concurrentie is alom tegenwoordig).

Commentaar

De Mamiya Sekor-C 500 mm f/5,6 heb ik gehad en gebruikte ik i.c.m. een Mamiya M645 voor astrofotografie. Ik vond het voor dat doel geen geweldige lens: behoorlijk wat chromatische aberratie wat resulteerde in paarsblauwe halo's rond heldere sterren. Door één stop af te diafragmeren werd dat uiteraard minder, maar daarmee vond ik de lens te traag worden voor astrofotografie.

Heden ten dage maak ik gebruik van een Fotodiox adapter om mijn Mamiya objectieven aan te sluiten op mijn DSLR.

Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

De 500 en 400mm vond ik ook niet geweldig voor asto.

inderdaad met wat knijpen werd het beter echter ook aardig wat paars/blauwe halo.

voor overdag... pracht lens.

Commentaar

Voor smalband lijkt die 500mm f4,5 me anders wel erg geschikt.

Commentaar

Smalband: Dat zou nog best eens kunnen lukken. DePentax SMC 50mm F4.5 heeft nagenoeg achterin een aparte bajonet IN de lenstubus met schroefdraad. Je kunt daar een filter in draaien die uiteraard veel kleiner, en vooral veel goedkoper, is dan een stuk glas van ruim 100mm diameter. Een Lumicon Deep Sky filter met een diameter van ongeveer 50mm kost maar liefst euro 270. Tel uit je winst.

Commentaar

Ja klopt... rear dropin filter.... die is 52mm.

naja... drop-in... is wat overdreven. T is meer open schroeven... filtertje erin schroeven en zooitje weer dicht klikken.

Commentaar

Nou, zooitje zou ik het niet willen noemen, wat zwaar. Eerder een knuppel.

Commentaar

Werken...
                            X