Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

probeerseltje: Prime-focus, maar heeft het wel zin?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

probeerseltje: Prime-focus, maar heeft het wel zin?

Ik wil graag proberen om op de ouderwetse manier langbelichte opnamen te gaan maken, maar ik vraag me af of dit wel zin heeft..

De Set-up:

102mm F/10 achromaat
    EQ-3 montering met volgmotor
    Oude 35mm spiegelreflex dmv camera-adapter in oculairbuis.
    400 ASA film

Omdat ik bang ben dat het geheel gaat trillen tijdens het afdrukken (het omklappen van de spiegel, wil ik op de volgende manier gaan belichten:

-Object in beeld en op het matglas scherpstellen
    -zwart papier voor het objectief
    -camera 'open' zetten
    -alles laten uitttrillen
    -papier weghalen
    -zo lang mogelijk belichten
    -papier ervoor
    -camera dicht

Op deze manier wil ik graag eens de Orionnevel vastleggen op film. Nu is mijn vraag. Is de gebruikte montering e.d afdoende om prime-focus te fotgraferen? Op de piggyback-manier heb ik al aardige resultaten bereikt (zie Andromedanevel in mijn onderschrift) Krijg ik zo uberhaupt iets van de nevel te zien als ik zeg maar 2 minuten belicht ofzo?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

het is proberen of het gaat. denk vooral aan balans en dat de montering zo goed mogelijk op de pool staat, neem daar alletijd voor om dat zo precies mogelijk te doen.

Ik heb het in t begin ook zo gedaan, rolletje's van 12/18 foto's en maar schieten.

Commentaar

En... Wat waren de resultaten?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
        En... Wat waren de resultaten?
        niet echt super schokkend, veel volgfouten en focus problemen.
        Mijn oudemontering was Lang niet goed genoeg om met 1200 mm brandpunt foto's te maken.
        maar wel leuk bezig, je eerste langebelichtings resultaten. en zo doe je ervaring op.

Succes

Commentaar

Werken...
        X