Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke barlow voor webcammen met F=1750?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke barlow voor webcammen met F=1750?

Hallo allen! Ik wil eens gaan proberen te webcammen (toucam oid) met mijn 35cm F5 Dobson.
    Met een 2x barlow zit ik op F10, lijkt me dus voor de hand liggend dat ik minimaal 3x moet hebben.
    Of maak ik hier een denkfout?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Barlow 2x is al een hele opgave.. dat zou ik eerst proberen dat is al 3,5 meter, dan past Clavius nog net in het beeldveld.

Commentaar

Ik wou net zeggen: heb je bij een brandpuntsafstand van 175 cm uberhaupt een barlow nodig?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik denk wel dat een barlow nodig is, omdat hij anders niet in focus komt. Is het focus ver naar achteren Nop ?

Commentaar

In dat geval zou een lege barlow ook nuttig kunnen zijn, als verlenghuls.

(hoor mij nou eens advies geven over fotografie!)
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ojee Roel ... een lege huls werkt niet om je focus verder naar achteren te plaatsen. zoals je weet van je Orion heb je daar een huls nodig voor de gewone oculairs. die is al zo gemaakt dat als je de huls weghaalt je in focus kan komen met spiegel reflex/webcam. ( ze hebben de buis kort gehouden )

een barlow verlengt het brandpunt naar achteren.

vandaar me vraag hoever is ze focus met gewone oculairs. is die bijna achteraan zou hij misschien zonder barlow kunnen webcammen

Commentaar

Ik dacht dat je met cammen tussen de F20 en F30 moest zitten, of heb ik het mis?
              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Als het volgen geen probleem is, kan je toch echt wel een 3x gebruiken of zelfs wel een 5x!
                (ik neen iig aan dat het om planeetopnames gaat...) Maar probeer gewoon wat uit met de 2x eerst, dan zie je snel genoeg of het lukt of niet! Het volgen zal iig het moeilijkste zijn denk ik, dan is een lagere vergroting dus makkelijker...success!
                Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Thanks, ik dacht inderdaad aan dezelfde F waarde als ik met mijn C11 deed. F20 dus.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Is 5x niet wat teveel?..

Ik weet niet hoe je zoiets moet berekenen, maar er word altijd gezegd dat als je een camera prime focus achter je telescoop hangt dat je telescoop dan je lens word...m.a.w heb je een telescoop van 1750mm dan zou je dus zogezegd een lens van 175cm hebben....maar door de cropfactor van 'n dslr camera (zeg 1.5) zou je een lens van 260+cm krijgen?
                    Volgens mij is zo'n sensor van een webcam maar een mm of 7-8...wat er dan op neer zou komen dat je een cropfactor hebt van rond de 4.5...waardoor je dus zonder barlow al een lens zou hebben van meer als 700cm.

Klopt er iets aan dit verhaal?...want ik weet wel dat als ik mijn dslr achter m'n telescoop hang ik er b.v. de maan helemaal opkrijg, en met de webcam b.v. maar 1/4 van de maan..
                    M.v.gr. Frans

Commentaar

Lekker doen, die 3x Barlow. Een van m'n sterrenkijkmaatjes gebruikt 3x bij 2000mm brandpunt, en dat geeft mooie Marsjes en Saturnussen.
                      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

ja dat werkt allemaal wel. Richard Bosman gebruikt een 5x barlow op ze 2,8meter scope..
                        Alleen is de tube maar 90cm op een G11 ipv een 1,8 meter lange Trusstube dob met een volg systeem wat je eerst zelf visueel moet instellen.

Ik heb met de Dob drive wat webcam foto's gemaakt en volgen met 2x barlow was al echt een hele opgave. met geluk 100beeldjes en hij was uit het beeldveld.

Ik zou het rustig aan proberen. kijken wat binnen de frustratie mogelijk is. Of de pc of autoguider poort gebruiken.
                        Dan zal je misschien wel wat hoger kunnen vergroten.

Commentaar

ik gebruik bij F1800mm nu een 2x barlow, en ik wil graag naar 3, 4 of 5x in elk geval. ze zijn me nog wat te klein
                          - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Heb je als eens geprobeerd hoe snel een planeet voorbij komt racen op je beeld van de webcam als je niet elektrisch kunt volgen zoals bij een Dob? Bij gebruik van een Barlow gaat het nog veel sneller. Je kunt dan maar een hele korte AVI maken en je moet telkens die rotplaneet weer terugvinden. E.e.a. vergt wel (erg) veel geduld.

Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik had inderdaad tijdens een van mijn mars-sessies de afgelopen weken in de vrieskou ineens dat hij zomaar "floep" van mijn scherm liep.
                              Toen bleek mijn kabel tussen mijn 12V voeding en de heq5 door de kou geen goede verbinding meer had.
                              Maar ik schrok er wel van hoe hard mars beweegt met een 2x barlow op m'n telescoop (efl=2000mm).
                              Dan zie ik ook pas hoe hard m'n montering staat te werken.
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                              X